2022-07-29, 20:29
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/en-misstankt-for-svar-misshandel-av-spadbarn-slappt-pa-fri-fot

I denna artikel heter det "svår misshandel".

Tycker det har en lite annan klang, eller vad tycker ni?

Svår misshandel är ett väldigt oklart budskap. Grov eller mild/lättare misshandel kan man förstå. Men svår?

Var den komplicerad från angriparen? Svår för polisen att utreda?
Citera
2022-07-29, 20:47
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Svår misshandel är ett väldigt oklart budskap. Grov eller mild/lättare misshandel kan man förstå. Men svår?

Synonym till svår misshandel är tortyr.

Bobby 10 år torterades till döds av sin mamma och styvpappa.
Citera
2022-07-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom

Ingen vill egentligen veta exakt vad svår misshandel av ett spädbarn är.
Citera
2022-07-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/en-misstankt-for-svar-misshandel-av-spadbarn-slappt-pa-fri-fot

I denna artikel heter det "svår misshandel".

Tycker det har en lite annan klang, eller vad tycker ni?

Fast den artikeln är ifrån före hon bekräftades avliden.
Citera
2022-07-29, 21:13
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ute på sexäventyr redan 6 månader efter en förlossning? Tufft jobbat av henne.

Nja, varför det? Jag uppfattar det som att pappan kanske tog över föräldraledigheten vid 6 månader, det brukar vara en vanlig ålder att byta. Men så behöver det ju inte vara. Mamman var tydligen på kalas och kom inte hem under natten, så kanske har pappan bara semester och kunde därför vara hemma med dottern på måndagmorgonen.

Just att ha sex efter 6 månader är inte konstigt, men att hon var iväg och var otrogen som det har sagts i tråden och därför inte kom hem så visar ju det på dåligt omdöme allra minst. För att uttrycka sig snällt.
Citera
2022-07-29, 21:15
Avslutad
Satsar mina ynka korvören på en teori i linje med GGs. Att ambulanspersonal dels direkt varskor polisen, samt att snabbt ordnad åklagare rubricerar mord väger ändå rätt tugnt. Framtiden lär utvisa
Citera
2022-07-29, 21:16
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vafan… Blir bara värre och värre detta…

De är inte Jehovas har det stått sen i tråden. däremot har det stått att hon fortfarande var gift för att hon velade fram och tillbaka mellan pappan och mannen hon är gift med.
Om det är sant eller inte vet jag inte.
Citera
2022-07-29, 21:19
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Troligtvis. Slog han till henne lite.... Sen fortsatte hon skrika och det blev ännu mer smällar... Och ännu mer..

Nej, det har stått i tråden att MGM har sagt att hunden la sig på barnet så det fick syrebrist. Polis och åklagare tror dock inte på det utan tror att han har gjort det.
Citera
2022-07-29, 21:25
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja fast det har jag inte sagt.
Men jag har svårt att tro att inga tecken fanns att han var en labil person, alternativt knarkade, drack?

Det kan ju vara så att det är sant att mamman velade hit och dit mellan pappan och mannen hon är gift med och att en ilska har byggts upp hos pappan under dessa sex månader och att just den här gången, när mamman inte kom hem från kalaset (som barnen säger att mamma var på) på hela natten så att MGM fick stå med alla (?) barnen själv.
Det kan ha blivit för mycket till slut och så kanske bebisen började gråta/skrika mitt i allt och så tog han en kudde eller liknande och kvävde henne, kom till sans och tog bort kudden men då var det försent. Och så tillkallades ambulans som inte trodde på hans story om hunden utan såg att kvävningen orsakats av annan person och så kontaktade de polisen, före eller efter att helikoptern kommit och åkt vet jag inte.

OBS, jag försvarar inte någon ev handling alls, jag bara skriver en teori om vad som kan ha hänt.
Citera
2022-07-29, 21:25
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnedGurka
När förväntas FUP vara tillgänglig?

Mordåtal brukar ta cirka 6 månader. Så sen höst vinter tidigast är sannolikt för FUP om fallet ens går till åtal.

Varit flera tragiska fall senaste åren med avlidna och/eller grovt misshandlade spädbarn där föräldrar häktats, men där det i slutändan aldrig väckts åtal, misstanken försvinner under utredningens gång, eller går inte att bevisa, eller de åtalade frias.
Citera
2022-07-29, 21:27
Medlem
Gullsnusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nja, polisen kommer inte alltid vid ett dödsfall i hemmet. Det är en läkare som gör bedömningen om polis skall tillkallas. Det kan handla om naturlig död och det som inte anses vara naturligt. I detta fallet larmades det väl efter ambulans då det inledningsvis rapporterades som en olycka.
Möjligt att det är fler/rutin att tillkalla polis när det är små barn, men nej det är inte alltid polis tillkallas vid dödsfall i hemmet.

Möjligt att det är annorlunda med äldre, kända missbrukare osv. Min mormor hittades död i hemmet och ingen polis tillkallades. Men hon levde också ensam, hade hon haft en partner hade det säkert sett annorlunda ut.

Med spädbarn har föräldrar garantansvar. Självklart måste föräldrarna utredas om ett spädbarn hittad dött oavsett omständigheterna. Det är också för föräldrarnas skull det utreds - så att man får veta vad som hänt.

I det här fallet verkar det ju finnas tydliga skador. Så hemskt. Säger bara att det inte är konstigt eller misstänksamt med själva utredningen - den görs på rutin.
Citera
2022-07-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullsnusen
Möjligt att det är annorlunda med äldre, kända missbrukare osv. Min mormor hittades död i hemmet och ingen polis tillkallades. Men hon levde också ensam, hade hon haft en partner hade det säkert sett annorlunda ut.

Med spädbarn har föräldrar garantansvar. Självklart måste föräldrarna utredas om ett spädbarn hittad dött oavsett omständigheterna. Det är också för föräldrarnas skull det utreds - så att man får veta vad som hänt.

I det här fallet verkar det ju finnas tydliga skador. Så hemskt. Säger bara att det inte är konstigt eller misstänksamt med själva utredningen - den görs på rutin.

Jag tror att polisen alltid utreder när det är spädbarn avlidit och att man också utför en rättsmedicinskt obduktion även om föräldrarna inte går med på det. Allt för att klargöra att det inte handlar om ett brott. I andra fall är det läkaren som avgör om polis skall kopplas in när en person avlidit hemma.

Ja det är hemskt att veta att det finns människor som synnerligen grovt misshandlar ett spädbarn. Men tyvärr sker det ett x antal varje år. Inte nödvändigtvis med dödlig utgång men med allvarliga skador och bestående men.
Det sker ofta när barnet inte slutar att skrika . Eller vid psykiska sjukdomar, förlossningspsykoser osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in