Tänkte bege mig ut till ett par hagar i Stockholmsområdet idag. Lite tidigt ute men heller för tidig än för sen, har vart rätt rätt regnigt senaste veckan så kan mycket väl ploppat upp.
Tänkte att ni kan dela med er om denna säsongs toppis expeditioner här.
Senast redigerad av alltattforlora 2022-07-28 kl. 13:44.
Anledning: Snygga till
Alldeles för varmt. Toppisen är en kallvädersvamp.
Hos mig har det varit skitigt väder senaste veckorna, har man ett ställe med mycket skugga typ i skogen finns det en chans men det beror på var i sverige man bor.
Vart väldigt taggad inför årets. Gjorde en tråd tidigare men gillades tydligen inte av modsen
Varit lat på läsandet men skulle vilja plocka o lära sig något nytt om andra svampar och expandera sina möjligheter och sinnen, på alla sätt. Kika på knarkkorven för andra svampar men finns dåligt med info på vissa och man vill ju gärna ha något att jämföra med på vissa.
Den kan väl vara bra om man är nybörjare men om jag var nybörjare skulle jag gå och leta när andra i mitt ungefärliga område börjar göra fynd här på flashback eller på MM
Anledningarna till att man plockar toppisar är tre:
1. De har höga halter Psilocybin och Baeocystin.
2. De är lätta att identifiera
3. De är relativt unika till utseendet, vilket gör dem svåra att förväxla med någon giftsvamp.
Den kan väl vara bra om man är nybörjare men om jag var nybörjare skulle jag gå och leta när andra i mitt ungefärliga område börjar göra fynd här på flashback eller på MM
Så är det, Flashback är ovärderligt men som komplement.
Tack. Visste inte om den såg att de fanns ställen så får se om man prövar. Skulle det bli knas är det nog nåt av dom ställena men dunno.
Ja, enligt kartan så har det börjat på sina håll redan i Sverige om vi snackar nordväst. Tror kartan är hjälpsam för er i tråden som bor i mer avlägsna nordliga områden.