2022-07-28, 13:28
Medlem
Hej gott folk!

Tänkte bege mig ut till ett par hagar i Stockholmsområdet idag. Lite tidigt ute men heller för tidig än för sen, har vart rätt rätt regnigt senaste veckan så kan mycket väl ploppat upp.

Tänkte att ni kan dela med er om denna säsongs toppis expeditioner här.
Senast redigerad av alltattforlora 2022-07-28 kl. 13:44. Anledning: Snygga till
Citera
2022-07-28, 23:42
Medlem
PhantomHoes avatar
Alldeles för varmt. Toppisen är en kallvädersvamp.
Citera
2022-07-29, 00:18
Medlem
hobby_smokers avatar
Håller med du är för tidigt ute.

Går förbi kohagar med jämna mellanrum inte dags ännu iallafall inte i Skåne eller Halland.
Citera
2022-07-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomHoe
Alldeles för varmt. Toppisen är en kallvädersvamp.
Hos mig har det varit skitigt väder senaste veckorna, har man ett ställe med mycket skugga typ i skogen finns det en chans men det beror på var i sverige man bor.
Citera
2022-07-29, 21:12
Avslutad
Vart väldigt taggad inför årets. Gjorde en tråd tidigare men gillades tydligen inte av modsen

Varit lat på läsandet men skulle vilja plocka o lära sig något nytt om andra svampar och expandera sina möjligheter och sinnen, på alla sätt. Kika på knarkkorven för andra svampar men finns dåligt med info på vissa och man vill ju gärna ha något att jämföra med på vissa.
Citera
2022-07-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Kika på knarkkorven för andra svampar men finns dåligt med info på vissa och man vill ju gärna ha något att jämföra med på vissa.
Ja toppisar är typ enda psilocybe svampen som växer i sverige, annat är det i USA eller Mexico
Citera
2022-07-29, 23:02
Medlem
DrComforts avatar
Någon som använder sig av denna: https://www.magicmushroommap.com/map

Något att ha?
Citera
2022-07-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort

Något att ha?
Den kan väl vara bra om man är nybörjare men om jag var nybörjare skulle jag gå och leta när andra i mitt ungefärliga område börjar göra fynd här på flashback eller på MM
Citera
2022-07-30, 14:47
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Ja toppisar är typ enda psilocybe svampen som växer i sverige, annat är det i USA eller Mexico

Nejdå, det finns flertalet aktiva svampar även i Sverige, och även inom släktet Psilocybe.
Här är en bra lista:
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/svamparisverige.html

Anledningarna till att man plockar toppisar är tre:

1. De har höga halter Psilocybin och Baeocystin.
2. De är lätta att identifiera
3. De är relativt unika till utseendet, vilket gör dem svåra att förväxla med någon giftsvamp.
Citera
2022-07-30, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort

Något att ha?

Tack. Visste inte om den såg att de fanns ställen så får se om man prövar. Skulle det bli knas är det nog nåt av dom ställena men dunno.
Citera
2022-07-30, 17:06
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Den kan väl vara bra om man är nybörjare men om jag var nybörjare skulle jag gå och leta när andra i mitt ungefärliga område börjar göra fynd här på flashback eller på MM

Så är det, Flashback är ovärderligt men som komplement.
Citera
2022-07-30, 17:11
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Tack. Visste inte om den såg att de fanns ställen så får se om man prövar. Skulle det bli knas är det nog nåt av dom ställena men dunno.

Ja, enligt kartan så har det börjat på sina håll redan i Sverige om vi snackar nordväst. Tror kartan är hjälpsam för er i tråden som bor i mer avlägsna nordliga områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in