2022-07-28, 14:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nochance
https://www.tv4.se/artikel/4FR5JcGmhXql3gPn06vCN4/spaedbarnet-har-doett-mord-utreds

– Mannen visade inga känslor alls, berättar TV4 Nyheternas reporter Sara Choghrich, på plats vid Nyköpings tingsrätt.

FYFAN!!!
Det går inte att läsa in någonting i en sådan reaktion vid första häktningsförhandlingen.
Det kan handla om att personen är i chock och inte tagit in vad som händer.

Jag har jobbat med häktade och mycket fåtal gånger varit med om några känsloparader vid häktningsförhandlingarna. De flesta är ganska stilla och sitter bara tysta och uttryckslösa och väntar på att processen skall klaras av.
Så att en reporter pratar om "visar inga känslor" är dramaturgiskt fiffigt av reportern om denne vill piska upp stämningen lite -- men det säger inte ett smack om hur den intagne mår och vad denne känner.
Senast redigerad av micro113 2022-07-28 kl. 15:00.
Citera
2022-07-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Då är man väl inte anhållen?
Det räcker nog med skador enligt triaden för att bli anklagad.
Kan rekommendera följande dokumentär och även att ni läser SBU-rapporten som den utgår ifrån:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/de-misstanktes-ha-misshandlat-sitt-spadbarn
Citera
2022-07-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quasimodona
Om barnet är fött i vecka 33 så är det väl inget konstigt om hon legat inlagt på neo i flera veckor?! Då är det väl klart att pappn åker hem efter de första 10 föräldradagarna?

När barn under ett år ligger på sjukhus får båda föräldrarna ansöka om VAB för de dagarna. Så hans 10 dagar ”förbrukas” inte förens de blivit utskrivna från sjukhuset.
Citera
2022-07-28, 14:56
Medlem
För att klargöra :

Åklagaren yrkade på att mannen skulle häktas för mord alternativt synnerligen misshandel och grovt vållande till annans död

Tingsrätten valde att häkta mannen för synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död

Så inte bara vållande. Enligt det klippet jag såg nyss
Citera
2022-07-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Tittar man på skrivna personer på adressen står han med där. På Instagram syns att han var pappaledig sen i juni med dottern medan mamman jobbar igen.

Hon verkar ha ett låst instakonto. Kan nån lägga upp länk till pappan som hon är tillsammans med ? Hittar inte
Citera
2022-07-28, 14:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
"Spädbarnet som vårdades för svåra skador har dött.
I dag häktades pappan för grovt vållande till annans död och synnerligen grov misshandel."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bGRBkk/spadbarn-dod-i-sodermanland-pappan-begard-haktad-for-mord

Rubriceringen går inte ihop i mitt huvud. Om han misstänks för synnerligen grov misshandel.. då är det väl mord?? Hur kan det vara vållande om han har misshandlat innan döden?
Arma lilla barn alltså. Usch, man blir spyfärdig av sånt här.
Om avsikten inte var att döda och att han inte borde förstått att det skulle kunna leda till döden så är kriteriet för mord inte uppfyllt.
Uppsåtet måste finnas.

Om jag slår dig för att döda dig så är det mord.
Om jag slår dig så du tar ett snedsteg ramlar, spräcker skallen och dör så är det inte mord. Jag ville inte döda dig och jag kunde inte förutse att du skulle snubbla, spräcka skallen och dö ...

Det räcker inte att någon dör för att det skall vara mord
Citera
2022-07-28, 15:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Då är man väl inte anhållen?
Då kan man bli anhållen och häktat tills det är ordentligt utrett att det handlar om en olycka.
Sen kan man givetvis bli åtalad för att ha varit ouppmärksam och inte förebyggt olyckan/förhindrat den.
Citera
2022-07-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Flickan som dödades med fentanylplåster hade väl ingen knarkande mamma - utan en mamma som låg i vårdnadstvist och där hon dödade flickan för att hindra att hon tvingades träffa pappan.

Eller finns det två barn som dödats med fentanylplåster?
Nej, jag mindes fel och blev rättad. Det kan vara att jag blandade ihop tankegångarna med uppgifter kring Lilla Hjärtat och det kanske inte finns någon grund till det heller. Jag brukar undvika trådarna där barn farit illa...
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det går inte att läsa in någonting i en sådan reaktion vid första häktningsförhandlingen.
Det kan handla om att personen är i chock och inte tagit in vad som händer.

Jag har jobbat med häktade och mycket fåtal gånger varit med om några känsloparader vid häktningsförhandlingarna. De flesta är sitter bara tysta och uttryckslösa och väntar på att processen skall klaras av.
Så att en reporter pratar om "visar inga känslor" är dramaturgiskt fiffigt av reportern om denne vill piska upp stämningen lite -- men det säger inte ett smack om hur den intagne mår och vad denne känner.
Jag kan mycket väl föreställa mig att jag själv bara skulle bita ihop och stirra in i väggen de minuter man har i offentligheten efter att ha förlorat en mycket nära anhörig även om det "bara" var en olycka. För det har jag gjort förr. Jag fäster heller ingen vikt vid hans stillhet under häktningsförhandlingen.
Citera
2022-07-28, 15:04
Medlem
Tittade på pappans insta. Den sista filmen på bebisen visar en missnöjd bebis som skulle plockats upp.

Får även dåliga vibbar av bilderna på hunden som han inte verkar behandla med respekt. Klär ut den och sätter på den olika kläder/utrusning. Man ser att den inte är nöjd.
Citera
2022-07-28, 15:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
För att klargöra :

Åklagaren yrkade på att mannen skulle häktas för mord alternativt synnerligen misshandel och grovt vållande till annans död

Tingsrätten valde att häkta mannen för synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död

Så inte bara vållande. Enligt det klippet jag såg nyss
Tack. Det är en viktig skillnad som innebär att åklagaren inte alls ändrat rubriceringen utan bara angett ett alternativ för TR att ställning till.
Räcker inte misstanken för mord så kanske den räcker för grovt vållande istället - och så blev det.
Citera
2022-07-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVise73
Verkar stämma alldeles utmärkt, hon har dessutom kvar bilder på instagram med sin ex man, men inte på sin sambo som hon precis fått barn med.
Verkar vara en riktigt störd familj

Hon jag ju en låst instagram ? Eller var ser ni hennes bilder ?
Citera
2022-07-28, 15:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
Tittade på pappans insta. Den sista filmen på bebisen visar en missnöjd bebis som skulle plockats upp.

Får även dåliga vibbar av bilderna på hunden som han inte verkar behandla med respekt. Klär ut den och sätter på den olika kläder/utrusning. Man ser att den inte är nöjd.
Nej, den visar ett barn som lever och låter och som inte behöver kånkas just då.

När det gäller hundar så har du just beskrivit hur halva hundsverige förfar med sina pälsade telningar -- det anses inte som ett tecken på dåligt hundägarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in