2022-07-28, 14:39
Medlem
Hänt på natten. Hmm. Grovt vållande till annans död. Tre saker jag chansar på.

1: Antingen har han tappat barnet ifrån en högre höjd, eller att barnet själv har ramlat och han sov eller liknande. Men frågan är om barnet hade åsamkats så grova skador då.

2: ...Och det troliga eftersom det hände på natten. Barnet skrek tröstlöst och idioten la filtar eller liknande över barnets huvud i raseriutbrott men det som talar emot detta är just dom grova skadorna.

3: Barnet var ledsen och skrek och han kastade barnet mot en vägg/golvet och slog till barnet några gånger. Så barnet blev slaget till döds. Mest troligt.

I annat fall om det hade varit kniv eller något annat tillhygge så hade man rubricerat ärende som mord vilket man inte gör.
Citera
2022-07-28, 14:42
Medlem
Jag missförstod när ni skrev att man har rubricerat det som grovt vållande istället för mord. Det som har hänt är alltså att åklagaren i första hand yrkar på mord, men då bevisen inte räcker till för det (än) så har tingsrätten valt att häkta för grovt vållande till annans död. Så det säger egentligen ingenting om vad polis/åklagare tror i det här läget utan endast vad de kan påvisa.

Jag tror inte att det är grovt vållande...
Citera
2022-07-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon hade uppsåt att döda dottern och hade även tänkt att hon själv skulle dö , var någon vårdnadstvist där det dömts att dottern hade rätt att träffa sin pappa
Ach so. Ja, då var det ju inte mycket vingelutrymme för annan rubricering.
Citera
2022-07-28, 14:44
Bannlyst
Någon koppling här?:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRVara/stal-hjarnskadade-elliotts-identitet-pa-facebook-for-att-tigga-pengar
Citera
2022-07-28, 14:45
Medlem
Trist, vilken typ!

Hur blev barnet mördat?
Citera
2022-07-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Någon koppling här?:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRVara/stal-hjarnskadade-elliotts-identitet-pa-facebook-for-att-tigga-pengar
Det där har tagits upp tidigare i tråden. Det är BO:s mamma/MGM:s sambo (?), ja.
Citera
2022-07-28, 14:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag kan inte svära på det men mamman som hade ihjäl sin 3-åriga dotter med fentanylplåster för tiotalet år sedan åtalades och fälldes för just mord om jag inte minns fel. Vill minnas att jag själv funderade på rubriceringen då uppsåtet där inte verkade vara annat än att ungen skulle bli tyst så mamma kunde få knarka ifred.
Flickan som dödades med fentanylplåster hade väl ingen knarkande mamma - utan en mamma som låg i vårdnadstvist och där hon dödade flickan för att hindra att hon tvingades träffa pappan.

Eller finns det två barn som dödats med fentanylplåster?
Citera
2022-07-28, 14:50
Medlem
sunny5s avatar
Han hade alltså ihjäl ungen?
Citera
Medlem
En svensk? Hur många barn mord har svennar begått de senaste åren?
Citera
Medlem
"Spädbarnet som vårdades för svåra skador har dött.
I dag häktades pappan för grovt vållande till annans död och synnerligen grov misshandel."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bGRBkk/spadbarn-dod-i-sodermanland-pappan-begard-haktad-for-mord

Rubriceringen går inte ihop i mitt huvud. Om han misstänks för synnerligen grov misshandel.. då är det väl mord?? Hur kan det vara vållande om han har misshandlat innan döden?
Arma lilla barn alltså. Usch, man blir spyfärdig av sånt här.
Citera
2022-07-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Trist, vilken typ!

Hur blev barnet mördat?

Synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död blev han häktad på.
Det indikerar på att han är misstänkt för att hänsynslöst grovt misshandlat barnet så det avled men att han inte hade uppsåt till att barnet skulle avlida.

Så ser det ut i dagsläget, men det kan givetvis ändras under förundersökningens gång.
Citera
2022-07-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död blev han häktad på.
Det indikerar på att han är misstänkt för att hänsynslöst grovt misshandlat barnet så det avled men att han inte hade uppsåt till att barnet skulle avlida.

Så ser det ut i dagsläget, men det kan givetvis ändras under förundersökningens gång.

Läste någonstans att han inte verkade ha någon ånger heller? Obehaglig typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in