2022-07-28, 03:46
Medlem
Soterns avatar
Hur kunde tyskarna hålla igång hela sin krigsmaskin med stridsvagnar, flyg och fordon utan att ha någon egen oljeproduktion?
Varifrån fick de tag på all olja som måste ha krävts? Jag vet att de hade en viss produktion av syntetiskt bränsle men även det behöver ju sina råvaror och varifrån fick de dem?
Citera
2022-07-28, 04:17
Medlem
Vossevangens avatar
Nazi-Tysklands kilder for olje til krigsmaskineriet gjenfinnes i stor grad blant målene i denne allierte kampanjen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_campaign_of_World_War_II

Hvis du leser Albert Speers «Erinnerungen» vil du se at nettopp olje og f eks kulelagre var blant de mest kritiske varene for den tyske krigsmaskinen.
Citera
2022-07-28, 04:22
Avslutad
SSSR fram tills tyskarna invaderade därefter måste det väl varit balkanhalvön.

Strategiskt så kanske de t.om hamstrade olja innan kriget, dvs i upprustningen.

Intressant fundering sisådär kvart i 4 på morgonen, sömnlös?
Citera
2022-07-28, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur kunde tyskarna hålla igång hela sin krigsmaskin med stridsvagnar, flyg och fordon utan att ha någon egen oljeproduktion?
Varifrån fick de tag på all olja som måste ha krävts? Jag vet att de hade en viss produktion av syntetiskt bränsle men även det behöver ju sina råvaror och varifrån fick de dem?

Jag tror de köpte av Sovjet Unionen.
Citera
2022-07-28, 05:42
Medlem
beheadeds avatar
Citat:

Som sagt, syntetiska bränslen. Brunkol var huvudråvaran. Det fanns det gott om i Ruhrområdet.

https://www.nyteknik.se/premium/nazisternas-syntetiska-bransle-forlangde-andra-varldskriget-6912963
Citera
2022-07-28, 05:48
Bannlyst
Oljekällor i Tyskland: 4 miljoner fat/år
Syntetisk olja (tillverkad av kol): 9 miljoner fat/år
Import från Europa (mestadels Rumänien): 4 miljoner fat/år
Import från länder på andra kontinenter: 28 miljoner fat/år
Citera
2022-07-28, 11:52
Avslutad
Minns ett program, dokumentär i Discovery el liknande. Nånstans nere i östra medelhavet,kaspiska havet typ. Fanns en enorm befästning med några stora gigantiska kanoner riktade ut mot havet. Får för mig att det var ett försvar för ryssarnas olja för oljefälten i Azerbajdzjan men det kan ha varit andra oljekällor också. Hitler krävde att det intogs. Det blev enorma flygattacker och armeattacker. Men det var praktiskt taget insprängda kaserner och försvarsanläggningar i berget. Till slut lyckades tyskarna ta det. De sista försvararna sprängde sig själva och allt av värde. Har för mig det blev en meningslös vinst med enorma förluster för tyskarna. I dag är det ett turistmål.
Citera
2022-07-28, 12:41
Avslutad
Citat:
Rumänien var en stor oljenation.
Senast redigerad av PresidentBahama 2022-07-28 kl. 12:43.
Citera
2022-07-28, 15:52
Medlem
Hur fick han tag på tvål? Vissa saker vill man inte veta...
Citera
2022-07-28, 17:32
Medlem
RadiationSantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Minns ett program, dokumentär i Discovery el liknande. Nånstans nere i östra medelhavet,kaspiska havet typ. Fanns en enorm befästning med några stora gigantiska kanoner riktade ut mot havet. Får för mig att det var ett försvar för ryssarnas olja för oljefälten i Azerbajdzjan men det kan ha varit andra oljekällor också. Hitler krävde att det intogs. Det blev enorma flygattacker och armeattacker. Men det var praktiskt taget insprängda kaserner och försvarsanläggningar i berget. Till slut lyckades tyskarna ta det. De sista försvararna sprängde sig själva och allt av värde. Har för mig det blev en meningslös vinst med enorma förluster för tyskarna. I dag är det ett turistmål.

Det var Svarta Havet om det är samma du tänker på som jag.
Befästningarna vid Sevastopol var synnerligen imponerande och det var iallafall en potentiell språngbräda för operationer mot Kaukasus där just Baku med sina oljefält ligger.
Citera
2022-07-28, 20:30
Medlem
Ördögs avatar
Några diskussioner och sajter av intresse (kom i håg normal kritisk distans).

Germany and Oil
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=78524

How did Germany get fuel oil in World War II?
https://www.quora.com/How-did-Germany-get-fuel-oil-in-World-War-II

Oil campaign of World War II
https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_campaign_of_World_War_II

The MAIN Reason Why Germany Lost WW2 - OIL

https://www.youtube.com/watch?v=kVo5I0xNRhg

Romania's Age Of Oil
https://www.rferl.org/a/romania-oil/31510946.html
Senast redigerad av Ördög 2022-07-28 kl. 20:35.
Citera
2022-07-28, 21:09
Medlem
goseigens avatar
Det fanns ett antal oljekällor i Europa som Tyskland fick olja ifrån.

Tyskland hade tre källor som producerade ungefär 600 000 ton varje år. Deras bidrag till kriget var försumbart, för med tiden kom tysk syntetisk olja att närma sig den tiodubbla mängden. Det var olja utvunnen ur kol genom processer som kemisterna hade kommit på. På ett sätt är det missvisande att säga "olja" i det fallet eftersom produkterna blev motorbränsle med en gång. Dessa syntetfabriker stod för nästan hälften av all fordonsbränsle och mer än 90 % av flygbränslet.

Den stora producenten i Europa var annars Rumänien, där oljefälten i Ploiesti pumpade upp ca. 80 % av Europas olja, 6 Megaton varje år. Andra producenter var bland annat:

Polen 500 000
Albanien 200 000
Estland 100-200 000 (skifferolja)
Ungern 150 000
Österrike 100 000 (möjligen med i siffror från Tyskland)
Frankrike 70 000
Tjeckoslovakien 20 000
Italien 12 000

Hitler fick ungefär 820 000 ton genom handel med Sovjet. Det var alltså inga väldiga mängder i jämförelse med andra källor och syntetoljan.

Sovjet producerade närmare 30 miljoner ton i sina källor i Kaukasus och Baku. Det var en mycket stor producent och för Tyskland hade det varit en väldig bonus ifall Fall Blau hade lyckats och sovjeterna inte längre hade kunnat använda den. Någon större chans för Tyskland att använda den oljan fanns inte. Det behövdes väldiga inversteringar för att fixa ett system där oljan därifrån skulle göra någon skillnad: visst, man fraktade olja från Maikop och Grozny, men det var i sammanhanget försumbara mängder.

Andra möjliga källor för Tyskland var Iran och Irak, som producerade ca. 10 MT och 4 MT, men det hade även där varit mycket svårt för axelmakterna att kunna använda sig av oljan, även om de mirakulöst hade lyckats ta sig så långt in i Asien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in