2022-07-27, 20:43
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
ved eldning är dessutom 100% co neutralt

Jag tror att gröntalibanerna lyckats vrida det till att det är bättre att träden ruttnar i skogen.
Citera
2022-07-27, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej. Jag har sagt att det är av marginell betydelse huruvida tilluften sker direkt eller genom rummet.

Nej du skrev:

Citat:
Förbränningen ger ett netto på 5300 Wh per kg. Förbränningen ger ett värmetillskott. Man kan inte "lura" den genom stt återanvända den varma luften. Förbränningen slukar 10kg luft per 1kg ved och tillför 5300 Wh i form av värme. Det spelar ingen roll hur man mixtrar med tillförseln.

Vilket kanske skulle stämma om förbränningen sker i ett slutet utrymme och 100% av värmen tillvaratas innan värmen lämnar skorstenen. Vilket inte är fallet.
Citera
2022-07-27, 20:52
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej du skrev:

Vilket kanske skulle stämma om förbränningen sker i ett slutet utrymme och 100% av värmen tillvaratas innan värmen lämnar skorstenen. Vilket inte är fallet.

Ja 1kg ved ger 5300 Wh tillskottsvärme . Det är ofrånkomligt. Huruvida värmen stannar i rummet eller far åt kråkorna har jag ingenting sagt om.
Citera
2022-07-27, 20:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja 1kg ved ger 5300 Wh tillskottsvärme . Det är ofrånkomligt. Huruvida värmen stannar i rummet eller far åt kråkorna har jag ingenting sagt om.

Men vad trodde du vi diskuterade?
Citera
2022-07-27, 21:02
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Men vad trodde du vi diskuterade?
Du började skriva om att kaminen kan återanvända den varma luften och insinuerade att värme därigenom kunde gå till spillo. Den går inte till spillo av den orsaken. Oavsett hur man mixtrar med lufttilförseln så ger förbränningen 5300 Wh tillskott. Verkningsgraden (hur mycket som stannar i rummet) påverkas ytterst marginellt av hur man ordnar lufttilförseln.
Citera
2022-07-27, 21:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du började skriva om att kaminen kan återanvända den varma luften och insinuerade att värme därigenom kunde gå till spillo. Den går inte till spillo av den orsaken. Oavsett hur man mixtrar med lufttilförseln så ger förbränningen 5300 Wh tillskott. Verkningsgraden (hur mycket som stannar i rummet) påverkas ytterst marginellt av hur man ordnar lufttilförseln.

Och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Citera
2022-07-27, 21:15
Medlem
bithaxs avatar
Om man har massa byggskräp eller har tagit ned ett träd så är det bra. Köpa ved tror jag inte lönar sig.
Citera
2022-07-27, 21:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Oavsett hur man mixtrar med lufttilförseln så ger förbränningen 5300 Wh tillskott.
Verkningsgraden (hur mycket som lämnar i rummet) påverkar inte dessa 5300 Wh. Hur mycket som lämnar i rummet kan marginellt påverkas av lufttilförselarrangemanget. Marginellt, 1% nivå.
Citera
2022-07-27, 21:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Oavsett hur man mixtrar med lufttilförseln så ger förbränningen 5300 Wh tillskott.
Verkningsgraden (hur mycket som lämnar i rummet) påverkar inte dessa 5300 Wh. Hur mycket som lämnar i rummet kan marginellt påverkas av lufttilförselarrangemanget. Marginellt, 1% nivå.

Varför tror du inte att verkningsgraden påverkas beroende på hur mycket luftutbyte det är? För att du bestämt att det inte gör det?
Citera
2022-07-27, 22:45
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Som kufisk självförsörjare blir man besatt av det man märkt fungerar.
Där är vi lika. Men jag gillar inte att jobba i onödan.
Citera
2022-07-27, 23:36
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Om man har massa byggskräp eller har tagit ned ett träd så är det bra. Köpa ved tror jag inte lönar sig.
Nog lönar det sig om man köper i större mängd. Dock tar det ett antal år att betala investeringen. Men det krävs ju nästan att man har släpkärra att köra hem det med.
Citera
2022-07-28, 10:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Där är vi lika. Men jag gillar inte att jobba i onödan.
Nej vem gör det? Jag tätar med fårull och gör vad jag kan. Nu gällde saken dock ifall TS skulle tilläggsisolera sitt moderna radhus eller skaffa kamin, inte huruvida det hjälper att ha täta väggar eller ej.

När vi flyttade hit hade vi hål rakt ut. En vedspis och två trasiga eldstäder till. Tätandet har inte hjälpt på långa vägar lika mycket som fungerande kaminer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in