2022-07-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Fetade, är ni broingenjör?
Nej men jag såg att armeringen fortfarande är ganska ok, jag skulle inte tveka att köra över bron som den ser ut nu lägg bara över en tjock plåt som man använder vid vägbygge
Citera
2022-07-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Nej men jag såg att armeringen fortfarande är ganska ok, jag skulle inte tveka att köra över bron som den ser ut nu lägg bara över en tjock plåt som man använder vid vägbygge

Du verkar inte förstå hur bron är uppbyggd. Att lägga på en tjockare plåt där och sen köra över kommer sluta i en större katastrof än när de skulle över bäcken
Citera
2022-07-27, 17:24
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Jag har ingen aning om hur de bedriver sin krigsföring i Ukraina, men det är ju inte optimalt.
Om detta stämmer?

När jag gjorde lumpen som skyttesoldat så var vi utspridda i tält, där varje tält bestod av tolv man.
Ibland var där ett befäl också som genomgick utbildning.

För att eliminera en skyttepluton på fyrtioåtta man krävs en jävla stor missil i Sverige.
Att sprida ut sig verkar varken ryssar eller ukrainare ha förstått.
Kramkalas tar man efter kriget, ja, jag är förbannad.

Fyrtio man på ett bräde är inte acceptabelt.

Jag antar att det finns många ”gröna” soldater hos Ukraina nu som är nyutbildade och kanske inte lärt sig vikten av att sprida ut sig.
Citera
2022-07-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ryssland har haft 80-90% taktiskt luftherravälde över stora delar av Ukraina under hela kriget fram till nu, och har det fortfarande till stor del i öster. Det ukrainska flyget har varit hopplöst underlägset ända sedan start, sedan vill Ryssland inte riskera att få särskilt många flygplan nerskjutna med tanke på framtida krig mot starkare motståndare och därför håller man tillbaka över västra Ukraina. Men nog har de dominerat luftrummet, oavsett vad västmedia försöker få dig att tro.

Citat:
luftherravälde, frihet att utan risk för motverkan operera med egna flygstridskrafter

Med andra ord har man alltså inte haft luftherravälde…
Citera
2022-07-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madickenz
Du verkar inte förstå hur bron är uppbyggd. Att lägga på en tjockare plåt där och sen köra över kommer sluta i en större katastrof än när de skulle över bäcken
Det är lungt att köra över bron det räcker med att ha lite mer avstånd mellan fordonen eftersom bron är försvagad

Jag kan garantera att ryzzarna inte tänker fega utan de kör tung trafik över bron redan nu.
Citera
2022-07-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Självklart har Ryssland inte haft något luftherravälde nej. Inte ens i närheten heller. Det är bara några telegramläsande stackare som inte kan skilja på en selenoid i en rysktillverkad brödrost och fjädern de brände fingrarna på när de kortslöt ett 9-voltsbatteri för att bli de militärprofessorer de nu är. Nej, Ryssland har inget som helst övertag i luften eftersom att de inte ens vågar använda sitt flygvapen till annat än OKONTROLLERAD verkanseld från avstånd där INTE MSR'en fungerar. Som att jaga mygg med tennisracket och råka slå ihjäl alla grannar innan den första myggan är träffad utav MISSTAG.
Citera
2022-07-27, 17:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren

Man har inte ens uppnåt operativt luftherravälde i de begränsade områden man operarat i. möjligtvis undtaget de sissta veckorna i mariipoul.

vilket även märks då ryssen redan förlorat 90+st, trots sina mycket begränsade använding över ukraina.
Citera
2022-07-27, 17:42
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

När rysslandsvänner konfronteras med Budapestfördraget och rysk-ukrainska vänskapsavtalet så brukar bortförklaringen alltid vara (även från officiellt ryskt håll) att Ukraina genomgick en statskupp i februari 2014 och alla avtal som gjordes med Ukraina innan dess blev ogiltiga i och med detta (den nya ukrainska regimen är dock fortfarande ansvarig för de ukrainska skulderna, åtminstone till Ryssland).

Det roliga är att när ryssarna pratar om att de fått löfte från Nato om att det inte skulle expandera österut så hänvisar de alltid till ett informellt samtal som USAs utrikesminister James Baker hade med Gorbatjov 1989 där frågan om östutvidgning kom upp (men aldrig avgjordes på något definitivt sätt). 1989 fanns det givetvis inget Ryssland och Gorbatjov var statschef för ett land som hette Sovjetunionen. Med ett monumentalt mått av hyckleri anser rysslandsvännerna ändå att detta "avtal", egentligen ett öppet samtal med en minister för ett enskilt Nato-land, är giltigt trots det väldigt definitiva regimskiftet 1991. Medan alla ukrainska avtal, formaliserade och ratifierade av ett antal statschefer under ceremoniella former är ogiltiga för att en ukrainsk statschef blev avsatt under icke-konstitutionella former medan hela den övriga statsapparaten, inklusive alla parlamentariker, förblev desamma.

Konstigt nog har jag aldrig lyckats få någon rysslandsvän att besvara den här motsägelsen. Antagligen för att det är oförsvarbart. Men det är bara ännu mer anledning att konfrontera dem med det.
Citera
2022-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Här har du en tråd från en gubbe som verkar veta vad han pratar om gällande bron:

https://twitter.com/zahed/status/1552211470024310784?s=21&t=y9gDCliFLg8OvwssJcE0gQ

Bron är inte funktionsduglig längre, och det finns en anledning till varför Ukraina inte besköt fundamenten.
En synnerligen ingenjörsmässig och klok kommentar:
But there is no way to measure how much capacity is left and failure would be quick and catastrophic (for the span).

Det skulle dock inte förvåna mig om dessa okunniga ryssar skulle ge sig på ett försök
Citera
2022-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Det är lungt att köra över bron det räcker med att ha lite mer avstånd mellan fordonen eftersom bron är försvagad

Jag kan garantera att ryzzarna inte tänker fega utan de kör tung trafik över bron redan nu.

Läs det här och återkom:
https://twitter.com/zahed/status/1552211470024310784?s=21&t=y9gDCliFLg8OvwssJcE0gQ

Om nu ryssen mot all förmodan kommer börja använda bron igen dröjer det inte många dagar innan den är bombad på nytt. Ryssen är oförmögen till att försvara sig mot HIMARS.
Citera
2022-07-27, 17:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Fetade, är ni broingenjör?

De verkar tro det och ignorerar en fd broingenjör ifrån USA som uttalar sig på twitter. Han säger att bron är satt ur spel för resten av kriget. Det är inte bara frågan om några hål i brobanan, utan skador på den underliggade strukturen med armeringsjärn och järnbarkar. Dessutom skrivs det om förspänd betong.
Citera
2022-07-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
När Ryska soldater eller civila hotas.

Material kan man ersätta, liv går inte att ersätta.

Allt i livet är inte BNP per capita.
Därför ryssarna pulvriserar städer med artilleri... för att spara människoliv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in