2022-07-27, 08:41
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Guld har drabbats enormt av inflation genom åren. Silver också

Svårt det här

Jag ingen behöver ju skiten egentligen så det är väl en långsam realisering om att guld och silver är som stenar på marken när ekonomin krashar så allt guld och silver, ja till och med diamanter blir totalt värdelösa förutom som självförsvarsvapen men vanliga stenar funkar lika bra till det.
Citera
2022-07-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att bankerna "trycker pengar" eller "skapar pengar ur tomma intet" är ganska vanliga uttryckta fantasier här i forumet.

Men på frågan om hur detta går till så blir de som fantiserar mindre villiga att redogöra för. Ofta blir det bara mer fantasifulla påståenden.

Men ifall det nu finns någon som kan redogöra så kan denne få peka ut i vilket steg nedan pengar skapades ur tomma intet. Och HUR det gick till.

1. Nisse går till banken för att ta ett blancolån på 10000 kr. Och vill ha dessa i kontanter.
2. Banken medger lån och betalar ut 10000 i kontanter, som de tar från sin kassa.

Här blir Nisse skyldig 10000 kr som går in på hans skuldsida. Men så får han 10000 kr i kontanter som kommer in på hans tillgångssida. Så han är ok med det.
Banken får en tillgång på en fordran på Nisse på 10000 som kommer in på deras tillgångssida. Men får en minskning på 10000 på tillgångssidan iom att kassan minskar med 10000. Så banken är ok med detta.

3. Nisse kommer dock på att han inte vill gå omkring med 10000 i kontanter och går tillbaka till banken och sätter in dessa 10000 på sitt lönekonto.

Här minskar Nisses tillgångar med 10000 kr då han lämnar ifrån sig sina kontanter. Men å andra sidan får han en tillgång i en fordran på banken på 10000 kr.

4. I det här läget har Nisse 10000 kr i skuld till banken. Och så har Nisse en fordran på banken på 10000 kr. Dvs precis som om man hade skippat all hantering av kontanter och banken redan från början bara krediterat kontot med 10000 kr. Och där många fantiserar om pengaskapande.

Så i vilken punkt skapades det pengar? Och av vem?

Ganska meningslöst exempel vad gäller trådens ämne, men jag kan försöka mig på ett svar, eftersom du tjatar. Exemplet handlar väl mer om kontanternas roll i det hela än om lånens.

Rätta mig om jag har fel, men jag skulle säga att penningmängden ökar i början av punkt 2 när Nisse beviljas lånet, eftersom det då skapas 10000 kr i bankpengar. När han väljer att ta ut summan i kontanter minskas dock mängden bankpengar lika mycket, så i slutet av punkt 2 är totala penningmängdsökningen 0 kr.

När han under punkt 3 sätter in pengarna på kontot igen, så ökas penningmänden ånyo med 10000 kr i bankpengar (kontanterna försvinner ju inte men mängden bankpengar ökar). Totala penningmängdsökningen är alltså 10000 kr.

Nisse kan därefter använda bankpengarna för att köpa vad han vill för 10000 kr, och banken har kvar lika mycket kontanter som innan lånet beviljades.
Citera
2022-07-27, 10:38
Medlem
Citat:
Vilket lån?

Det är sagt i tråden att bankerna kan skapa pengar ur tomma intet. Menar du att dom ljuger när du säger att dom pengarna inte finns?

Vem skulle slåss om pengarna banken skapat och betalat av sina skulder med?

Det där låter som väldigt mycket vänstertomteri.

Och det där blev konspiratoriskt väntertomteri på steroids.

Det låter helt sjukt men detta är sanningen. Det är inget vänstertänk då Donald Trump även vill förändra det finansiella systemet & sätta dit ”deep state” sanningen är att eliten skor sig på bekostnad av vanligt folk. Men vill du verkligen veta hur det fungerar så lägger jag några länkar här: https://youtu.be/A5yBh1S3urc
https://youtu.be/zUsJM38suX4
https://youtu.be/x4CvXsUsm4A
https://youtu.be/0gOYoQurzQg
https://youtu.be/xc-f_QSikJk
Senast redigerad av Auba 2022-07-27 kl. 10:42.
Citera
2022-07-27, 10:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det stod mycket info under skuldklockan om Sveriges ekonomi och varför den nationella skulden är liten i jämförelse med andra länders. Det står väl även hur skuldklockan fungerar och vart infon om skulden kommer ifrån.

Du vet nog inte ens vad du tycker att jag ska kolla upp för det är bara propaganda som hävdar att ekonomin är frid och fröjd fast bevisen visar motsatsen.
Om det fanns någon källa så kan du ju gå till den.
Om du söker fakta kan du inte lita på vad någon Nisse skriver på en websida.
Citera
2022-07-27, 11:03
Medlem
Citat:
Att bankerna "trycker pengar" eller "skapar pengar ur tomma intet" är ganska vanliga uttryckta fantasier här i forumet.

Men på frågan om hur detta går till så blir de som fantiserar mindre villiga att redogöra för. Ofta blir det bara mer fantasifulla påståenden.

Men ifall det nu finns någon som kan redogöra så kan denne få peka ut i vilket steg nedan pengar skapades ur tomma intet. Och HUR det gick till.

1. Nisse går till banken för att ta ett blancolån på 10000 kr. Och vill ha dessa i kontanter.
2. Banken medger lån och betalar ut 10000 i kontanter, som de tar från sin kassa.

Här blir Nisse skyldig 10000 kr som går in på hans skuldsida. Men så får han 10000 kr i kontanter som kommer in på hans tillgångssida. Så han är ok med det.
Banken får en tillgång på en fordran på Nisse på 10000 som kommer in på deras tillgångssida. Men får en minskning på 10000 på tillgångssidan iom att kassan minskar med 10000. Så banken är ok med detta.

3. Nisse kommer dock på att han inte vill gå omkring med 10000 i kontanter och går tillbaka till banken och sätter in dessa 10000 på sitt lönekonto.

Här minskar Nisses tillgångar med 10000 kr då han lämnar ifrån sig sina kontanter. Men å andra sidan får han en tillgång i en fordran på banken på 10000 kr.

4. I det här läget har Nisse 10000 kr i skuld till banken. Och så har Nisse en fordran på banken på 10000 kr. Dvs precis som om man hade skippat all hantering av kontanter och banken redan från början bara krediterat kontot med 10000 kr. Och där många fantiserar om pengaskapande.

Så i vilken punkt skapades det pengar? Och av vem?

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ganska meningslöst exempel vad gäller trådens ämne, men jag kan försöka mig på ett svar, eftersom du tjatar. Exemplet handlar väl mer om kontanternas roll i det hela än om lånens.

Rätta mig om jag har fel, men jag skulle säga att penningmängden ökar i början av punkt 2 när Nisse beviljas lånet, eftersom det då skapas 10000 kr i bankpengar. När han väljer att ta ut summan i kontanter minskas dock mängden bankpengar lika mycket, så i slutet av punkt 2 är totala penningmängdsökningen 0 kr.

När han under punkt 3 sätter in pengarna på kontot igen, så ökas penningmänden ånyo med 10000 kr i bankpengar (kontanterna försvinner ju inte men mängden bankpengar ökar). Totala penningmängdsökningen är alltså 10000 kr.

Nisse kan därefter använda bankpengarna för att köpa vad han vill för 10000 kr, och banken har kvar lika mycket kontanter som innan lånet beviljades.

Om scenariot skulle gå till exakt som du beskriver, att banken beviljar lånet direkt i kontanter, så sker alltså penningmängdsökningen först i punkt 3, när han sätter in kontanterna på sitt konto, eftersom mängden bankpengar först då ökar med 10000 kr.

I punkt 2 tar beviljandet av lånet och kontantuttaget ut varandra, så att det inte blir någon förändring av penningmängden.
Citera
2022-07-27, 11:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Varför säger du att en konkretisering är meningslös?
Är det bara substanslösa slagord som är meningsfulla för dig?

Citat:
Det enda som skapas i steg 2 är att Nisse skapar en skuld till banken, för sig själv.
Kontanterna finns ju i bankens kassa. Och bärs därifrån till Nisse.
Något ytterligare sker inte.

Banken ökar sin tillgångssida med 10000 i en fordran på Nisse. Och minskar sin tillgångssida med 10000 mindre i kassan. Det är vad som händer.

Citat:
"ånyo"?? Vilket penningmängdsmått ökar 2 ggr???
Att mätetalet M1 ökar med 10000 håller jag med om. Men inte ökar det mer.

Låter som ditt svar är att det är Nisse som, i steg 3, skapar pengar ur tomma intet när han gör en deposit. Är det rätt uppfattat?
Citera
2022-07-27, 11:30
Medlem
Citat:
Varför säger du att en konkretisering är meningslös?
Är det bara substanslösa slagord som är meningsfulla för dig?

Det enda som skapas i steg 2 är att Nisse skapar en skuld till banken, för sig själv.
Kontanterna finns ju i bankens kassa. Och bärs därifrån till Nisse.
Något ytterligare sker inte.

Banken ökar sin tillgångssida med 10000 i en fordran på Nisse. Och minskar sin tillgångssida med 10000 mindre i kassan. Det är vad som händer.

"ånyo"?? Vilket penningmängdsmått ökar 2 ggr???
Att mätetalet M1 ökar med 10000 håller jag med om. Men inte ökar det mer.

Låter som ditt svar är att det är Nisse som, i steg 3, skapar pengar ur tomma intet när han gör en deposit. Är det rätt uppfattat?

Nisses insättning av kontanter ökar penningmängden, eftersom banken lägger 10000 kr i kontanter i sin kassa och skriver in 10000 kr i bankpengar på Nisses konto. Kontanterna viks inte som en reserv för eventuella framtida uttag från just Nisses sida.

Du menar att det i själva verket är Nisse och inte banken som är den skyldige till penningmängdsökningen?

Ja, på sätt och vis, indirekt och omedvetet, som medhjälpare. Om alla hela tiden använde kontanter och aldrig satte in kontanterna på en bank och aldrig accepterade bankpengar som betalning för varor, tjänster eller tillgångar, så skulle det inte bli någon penningmängdsökning via privatbankerna åtminstone. Men då tvingas man bryta mot lagen, eftersom till exempel skatteinbetalningar måste gå genom en bank.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-07-27 kl. 11:54.
Citera
2022-07-27, 11:30
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Man kan nog lita på nationella skuldklockor.
Citera
2022-07-27, 12:55
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Om alla hela tiden använde kontanter och aldrig satte in kontanterna på en bank och aldrig accepterade bankpengar som betalning för varor, tjänster eller tillgångar, så skulle det inte bli någon penningmängdsökning via privatbankerna åtminstone. Men då tvingas man bryta mot lagen, eftersom till exempel skatteinbetalningar måste gå genom en bank.
Jag förstår inte detta fokus på kontanter vs "bankpengar". Det är ju samma sak. Alla pengar är bankpengar. Papperslappar eller siffror i datorn spelar ingen roll, det är samma lika.

Sen kan det vara skillnad i tillgänglighet, kontanter kanske funkar bra vid strömavbrott och sånt. Kostnaden att hantera kontanter vs kortavgifter för handlaren etc. Att kontanter kan vara anonymt. Men detta har inte så mycket med pengamängden att göra.

Pengar skapas genom att pengar lånas. Om alla gav fan i att konsumera så in i helvete och istället nördade ner sig lite i självhushållning och gjorde sig skuldfria...

Knuffa marknaden till marginalen av era liv mina vänner! Laga maten själv med polarna istället för att beställa hem. Fila på era brödbakar-skills. Lev lätt och billigt men ändå i lyx i det överflöd som vi faktiskt har i vår del av världen.
Citera
2022-07-27, 14:59
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Den bank som gör så blir av med banktillståndet.

Det banken gör är att på Nisses order ikläda sig i en skuld till Nisse på 1350 kr.
Bankens åtgärder är att propert bokföra detta och låta det ingå i bankens räkenskaper.

Ja banken "ikläder sig en skuld till Nisse". Det gör den genom att skriva in siffran1350 på Nisses konto.

I räkenskaperna är detta helt propert redovisat. Man man redovisar en skuld utan bestämd löptid* till Nisse på 1350 kronor och en tillgång i form av en fordran på Nisse med en lång löptid.

Inget skulle iofs hindra att aktieägarna fick en snällhetsknäpp och bestämde sig för att helt enkelt skriva in att de var skyldiga Nisse 1350 kronor helt utan att Nisse blev skyldig banken något. Då skulle de ha skapat nya pengar åt Nisse iaf.

Det skulle i redovisningen motsvaras av en minskning av eget kapital istället för en ökning av tillgångar. Det är det fina med balansräkningar. De är alltid i balans vad man än hittar på. Posten eget kapital gör alltid att balansräkningen går ihop exakt på öret.

*) En skuld utan angiven löptid kan sägas upp till betalning när som helst.
Nisses fordran blir således en avistafordran på banken, dvs det vi alla tänker på som pengar.

En del påstår att banktillgodohavanden är "luftpengar" men de vill aldrig swisha alltihop till mig ändå. Luft har tydligen något slags affektionsvärde för dem.
Senast redigerad av KlappMungon 2022-07-27 kl. 15:02.
Citera
2022-07-27, 15:12
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag förstår inte detta fokus på kontanter vs "bankpengar". Det är ju samma sak. Alla pengar är bankpengar. Papperslappar eller siffror i datorn spelar ingen roll, det är samma lika.

Sen kan det vara skillnad i tillgänglighet, kontanter kanske funkar bra vid strömavbrott och sånt. Kostnaden att hantera kontanter vs kortavgifter för handlaren etc. Att kontanter kan vara anonymt. Men detta har inte så mycket med pengamängden att göra.

Pengar skapas genom att pengar lånas. Om alla gav fan i att konsumera så in i helvete och istället nördade ner sig lite i självhushållning och gjorde sig skuldfria...

Knuffa marknaden till marginalen av era liv mina vänner! Laga maten själv med polarna istället för att beställa hem. Fila på era brödbakar-skills. Lev lätt och billigt men ändå i lyx i det överflöd som vi faktiskt har i vår del av världen.

En viss skillnad är det. Bankpengar är en fordran på affärsbanker, kontanter är en fordran på Riksbanken.

Inget skulle iofs hindra att affärsbanker gav ut sedlar eller att vi kunde ha egna konton hos Riksbanken. Historiskt har båda sakerna funnits.

Att bankerna gav ut sedlar var inget konstigt. Knappt nån vanlig människa hade ett bankkonto för 200 år sedan så det motsvarade helt enkel vår tids banklån där pengarna hamnar på bankkontot. Något behov av detta finns knappast idag men däremot borde alla ha möjlighet att ha t ex löne- och sparkonto i Riksbanken. Det skulle naturligtvis ge lite lägre ränta än bankkonton men på andra sidan vara säkrare. Insättningsgarantin skulle vi slopa. Den som lät snålheten bedra visheten och satte pengarna i en affärsbank skulle få skylla sig själv.
Citera
2022-07-27, 15:15
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

Nisse är en bedragare. Det är bara kolla i forumet och se hur mycket jävla lån han tagit genom åren. Oftast i maskopi med Kalle som uppenbarligen är hans bulvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in