2022-07-26, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Problemet med Engström som gm är att enligt alla som kände honom, då menar jag inte amatörpsykologerna som nu, juli 2022, sitter på flashback och hittar på diagnoser om hur Engström måste har varit för trettiosex år sedan. Jag menar de som kände honom då, frun, barndomsvänner, grannar osv. Finns ingen som vittnar om aggregation, våld, psykisk sjuk, kuf, etc UTAN precis tvärtom, de vittnar om, kunde inte göra en fluga förnär, social, snäll, stabil, helt i avsaknad av våld etc etc.

Och du envisas och stretar på med personangrepp, okunskap och desinformation istället för att läsa på, hålla dig till sanning och fakta, resonera och analysera och komma med egna teorier kring trådens huvudperson. Varför? Vi vet att du tvivlar på SE och hatar KP, TP och Filter redan. Gott så. Sprid din uppenbara vrede i mer lämpliga trådar. Hej då.
Citera
2022-07-26, 16:52
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Och du envisas och stretar på med personangrepp, okunskap och desinformation istället för att läsa på, hålla dig till sanning och fakta, resonera och analysera och komma med egna teorier kring trådens huvudperson. Varför? Vi vet att du tvivlar på SE och hatar KP, TP och Filter redan. Gott så. Sprid din uppenbara vrede i mer lämpliga trådar. Hej då.

Jag hatar ingen. Däremot ogillar jag dålig utredning och galet utpekande. Jag tvivlar inte på SE, jag anser det totalt uteslutet att han skulle vara statsministermördare.
Citera
2022-07-26, 16:58
Medlem
Citat:
Problemet med Engström som gm är att enligt alla som kände honom. (Då menar jag inte amatörpsykologerna som nu, juli 2022, sitter på flashback och hittar på diagnoser om hur Engström måste har varit för trettiosex år sedan) Jag menar de som kände honom då, frun, barndomsvänner, grannar osv. Finns ingen som vittnar om aggregation, våld, psykisk sjuk, kuf, etc UTAN precis tvärtom, de vittnar om, kunde inte göra en fluga förnär, social, snäll, stabil, helt i avsaknad av våld etc etc.
Det är mycket vanligt att nära och kära anser det om gärningsmän av den här typen.

Lägg också till att man kan vilja förtränga för om man själv kunde ha hindrat det.

Så det där argumentet håller inte.
Citera
2022-07-26, 17:15
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är mycket vanligt att nära och kära anser det om gärningsmän av den här typen.

Lägg också till att man kan vilja förtränga för om man själv kunde ha hindrat det.

Grannar, frun och barndomsvänners omdöme stöds av att det inte finns någon våldshistorik, inga domar, inget brottsregister, ingen psyk diagnos eller annat underligt beteende gällande Engström. Tvärtom, han var som gift 52åring etablerad i samhället.

Hade du pratat om 20 årig gängmedlem av idag då håller jag med. Då säger alltid nära och kära att han var så omtänksam, skulle börja plugga, skulle just söka jobb, bråkar aldrig osv (då har de oftast tre sidor med domar)
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-26 kl. 17:18.
Citera
2022-07-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Palmehatet var en realitet på 1980-talet även bland "rumsrena" högermänniskor
https://www.svd.se/a/oWk7LK/palmehatet-exploderade-pa-1980-talet
"På 1980-talet ökade Palmehatet kraftigt i omfattning. Mer än en prominent intellektuell deklarerade offentligt att han eller hon fann Palme vedervärdig. Lars Gustafsson, som befann sig till höger om den politiska mittrefugen, erkände att han ”verkligen börjat hata Olof Palme”. Jan Myrdal, som stod långt åt vänster, kallade Palme ”fähund”. Den före detta folkpartiledaren Per Ahlmark liknade statsministern vid ”en moralisk och intellektuell ruin”. I borgerliga tidningar och andra publikationer frodades invektiven mot Palme – han kallades ”slyngel”, ”tragedi” och ”pajas”.

Ett av de mer genomarbetade, och samtidigt mest kränkande, angreppen på Palme som politiker och person var Bertil Östergrens bok ”Vem är Olof Palme?”, som gavs ut på det marknadsliberala bokförlaget Timbro 1984. Östergren, som kände Palme sedan de båda var studentpolitiker på 1950-talet, menade att statsministern var en dubbelnatur, en deformerad och farlig människa med demoniska drag. Andra hatiska utfall var bisarra snarare än förment intellektuella.

Kan detta förklara varför Olof Palme mördades den 28 februari 1986? Ja, varför inte? Med tanke på hur många galna konspirationsteorier och hatiska utfall som bevisligen cirkulerade vid denna tid är det inte osannolikt att en av Stockholms alla Palmehatare fick syn på paret Palme när de var på väg hem från biobesöket på Sveavägen och passade på att röja hatobjektet ur vägen."
Bland det här någorlunda rumsrena högerfolket drogs det möjligen en suck av lättnad när PKK-spåret blev huvudspår, då behövde man åtminstone inte känna skuldkänsla för att man eventuellt triggat någon (även om man kanske innerst inne inte var alltför ledsen för det som skedde). Min egen första tanke när jag fick höra om mordet var ungefär något sådant som Harrison beskriver, PKK-spåret stämde aldrig för mig.

Tydligen var Olof en mkt intelligent person som moderaterna hade svårt att prata omkull..

Men att han även var oförskämd o arrogant i sitt sätt

Så kanske hade också att göra med vem han var o inte bara politiskt?
Citera
2022-07-26, 17:52
Medlem
Citat:
Jag hatar ingen. Däremot ogillar jag dålig utredning och galet utpekande. Jag tvivlar inte på SE, jag anser det totalt uteslutet att han skulle vara statsministermördare.

Nu måste jag förstå dig helt ..

Utesluter helt Engström för att kunna vara GM ?

Genom att du utesluter en person så blir du mkt sämre som utredare/polis

Att misstänka många personer så blir man bredare o mer öppen ....utesluta kan man göra när det finns uppenbara bevis

Hade du haft dessa bevis så hade du framfört dessa i tråden !

Skriver du enbart i denna tråd för att KP pekat ut Engström så blir det lite torftigt...

Ett förslag är att du postar ett sista långt inlägg hur korkad KP är så du får det helt ur dig...
Citera
2022-07-26, 18:50
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu måste jag förstå dig helt ..
Utesluter helt Engström för att kunna vara GM ?
Genom att du utesluter en person så blir du mkt sämre som utredare/polis
Att misstänka många personer så blir man bredare o mer öppen ....utesluta kan man göra när det finns uppenbara bevis
Hade du haft dessa bevis så hade du framfört dessa i tråden !
Skriver du enbart i denna tråd för att KP pekat ut Engström så blir det lite torftigt...
Ett förslag är att du postar ett sista långt inlägg hur korkad KP är så du får det helt ur dig...

Att fortfarande efter 36 år misstänka många och utesluta få, då ska man nog inte vara utredare eller s.k privatspanare. Jag skriver i tråden för att den handlar om Skandiamannen. Varför är du här?
Korkad får du stå för. Men jag håller med LGWP när han säger typ "att utpekandet/presskonferensen var det polisiärt största magplasket i historien."

Jag utesluter de flesta och misstänker få.
Citera
2022-07-26, 20:50
Medlem
Citat:
Att fortfarande efter 36 år misstänka många och utesluta få, då ska man nog inte vara utredare eller s.k privatspanare. Jag skriver i tråden för att den handlar om Skandiamannen. Varför är du här?
Korkad får du stå för. Men jag håller med LGWP när han säger typ "att utpekandet/presskonferensen var det polisiärt största magplasket i historien."

Jag utesluter de flesta och misstänker få.

Jag skriver o spekulerar om Engström..

Menade att du lägger mkt fokus på KP o det finns en tråd om det tror jag...

Jag kan också tycka att KP gjorde fel som namngav Engström men nu har vi pratat klart om KP väl ?
Citera
2022-07-26, 21:29
Medlem
Citat:
Grannar, frun och barndomsvänners omdöme stöds av att det inte finns någon våldshistorik, inga domar, inget brottsregister, ingen psyk diagnos eller annat underligt beteende gällande Engström. Tvärtom, han var som gift 52åring etablerad i samhället.

Hade du pratat om 20 årig gängmedlem av idag då håller jag med. Då säger alltid nära och kära att han var så omtänksam, skulle börja plugga, skulle just söka jobb, bråkar aldrig osv (då har de oftast tre sidor med domar)

Finns flera exempel på seriemördare, mördare där nära och kära inte märkt någonting. Måste du ha exempel på detta eller känner du till det ?
Citera
2022-07-27, 08:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Vilken typ?

Tjänstemän som utan omgivningens minsta aning går runt tungt beväpnade och böjda att impulsskjuta exempelvis statsministern i ögonblicket om denne råkar passera på gatan?

Vi talar inte om någon som suttit i källaren och planerat nåt udda.

Citat:
Finns flera exempel på seriemördare, mördare där nära och kära inte märkt någonting. Måste du ha exempel på detta eller känner du till det ?

Ja, eftersom det finns exempel på det mesta, så är allt lika troligt och rimligt att tänka sig?

Hur kommer det sig att man med framgång kan använda sig av profilering i många brottsutredningar?
Citera
2022-07-27, 08:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag kan också tycka att KP gjorde fel som namngav Engström men nu har vi pratat klart om KP väl ?

Det är väl snarare motiveringen till att förundersökningen skulle läggas ner, och det därmed följande utpekandet, som är problemet.

Själva namngivningen motiverades väl med att namnet blir känt ändå och det vore hyckleri snarare än hänsyn att låtsas presentera en identitetslös mördare. Och det kan man ju hålla med om.
Citera
2022-07-27, 09:19
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

När de väl åker fast så kommer det, alltid, fram massa märkligheter i personens liv. Tidigare domar. Våld. Diagnoser. Sjukt beteende osv. Engströms liv har PU 1986 och KP/HM nagelfarit i lång tid utan att finna minsta konstigheter. Den konstigaste om Engström var väl att han bott i Indien som barn. Eller kanske att han måste haft ett vapen för att OP blev skjuten.
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-27 kl. 09:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in