Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Jag tror inte det är fel, och har inte sagt det, men du får ändå förklara vad dessa olika förutsättningar är mellan ungern och sverige som är relevanta för räntan då du kommer med det argumentet. Men jag får mer och mer intrycket av att du inte vet vad du pratar om då du uppenbart inte kan backa upp ditt påstående.
Varför skulle räntorna i norge och danmark vara mer relevanta? Världen är global, och våran inflation och valutakurs styrs inte främst av norge och danmarks styrränta. Men oavsett vad, du verka missa poängen. Även om vi ignorera ungern, så är fortfarande det ett faktum att vi har 0,75% styrränta då har vi officiellt 8.5% inflation (i verkligheten mycket högre) och en fallande krona. Det funkar inte, det är alldeles för låg styrränta. Dessutom så får man ju titta på omvärlden, och sverige är på efterkälke. Vi har en av världens lägsta räntor (även om vi inte räknar med ungern), och det är svårt att bekämpa hög inflation och en fallande krona med att ha en av världens lägsta räntor, så riksbanken gör helt enkelt inte sitt jobb.
Enkelt svarat så tänker jag inte skriva ett långt inlägg med en förklaring varför ekonomi har olika förutsättningar och varför styrräntor är olika i länder.
Det blir ett ganska långt inlägg och något de flesta förhoppningsvis redan förstår.
Men ja Ungern och Sveriges ekonomier och förutsättningar skiljer sig rejält åt och inte självklart att de ska ha samma styrränta.
Om man tar ditt exempel att man borde öka styrräntan från 0,75% till 8-10% skulle detta medföra väldigt stora problem så ännu en sak som är självklart för alla och totalt oansvarigt av riksbanken om de skulle göra nåt sånt.
Detta skullexaldrig fungera.
Men lite gulligt att du tror att 0,75% - 8-10% ökning vore en bra idé detta visar ju vilken bra koll du har 😂
Men ingen idé att diskutera vidare, läs lite snabbt på nätet om ekonomiska förutsättningar och varför en 8-10% ökning av styrräntan vore idiotiskt så får du säkert mer ut av det än mina svar.
Ha en bra kväll