2022-07-26, 23:04
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Detta är väl troligen för att klämma åt de som kommit hit, fått pensionen och sen åkt hem till hemlandet där en svensk garantipension är mycket pengar. Som vanligt kommer dock ”vanligt folk” i kläm, liksom med åtgärder mot bidragsfusk/assistansersättningsfusk.

Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Innan jag sett fakta som visar motsatsen så påstår jag att 99% av dessa inte var födda i Sverige utan kom ganska sent och aldrig jobbade. Sedan flyttade de tillbaka till sina egna länder t.ex Turkiet och Finland. Jag tycker inte de ska ha garantipension, den ska gälla om man bott i Sverige i minst 25 år eller liknande.

En annan tänkbar stor grupp är fruar till män som haft hög lön där frun varit hemmafru. De bor numera på spanska solkusten och spelar golf och behöver inga bidrag.

47.000 x 100k per år = 4.7 miljarder så det är inte ett försumbart belopp. Om det använts i Sverige hade det konsumerats och staten hade fått tillbaka 2.4M i skatter. Inte rimligt att dessa pengar skänks bort till andra länder främst solländer med lat befolkning.

Hur länge måste man bo i Sverige för att få garantipension? Det finns antagligen en gräns?
Senast redigerad av Politice-Rectam 2022-07-26 kl. 23:07.
Citera
2022-07-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vet inte hur det är med just garantipensionsdelen men i övrigt så är ju pensionssystemet helt avskilt från övriga statsfinanser och påverkas bara av hur tillväxten eller tillbakagången i svensk ekonomi ser ut.

Garantipensionen ingår i statsbudgeten eftersom det inte är en pension, namnet till trots.

Sen är din beskrivning av vad som påverkar framtida pensioner inte helt rätt. Det handlar i grunden om framtida inbetalningar till systemet. Ex vis S vill höja inbetalningen för att senare kunna höja utbetalningar eller öka marginalerna i systemet, oklart vilket. Tillväxt eller tillbakagång påverkar därmed systemet om man inte rör nivån på inbetalningar.
Citera
2022-07-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Europadomstolen har bestämmt detta. Inget särskilt parti ligger bakom.

Fast svenskarna valde ju medlemskap i EU, eller?
Citera
2022-07-26, 23:39
Medlem
Beckombergalandets avatar
Jag står på Börjes sida!
Citera
2022-07-26, 23:43
Medlem
Ni som skriver att det bara är golffruar det gäller kom ihåg att det i Swe finns några hundra tusen fattigpensionäre . Och nej det är inte EU som bestämt detta ,men de bad Swe bestämma om detta var bidrag eller inte.
Citera
2022-07-27, 00:24
Medlem
pelle.baumgarths avatar
När skall pensionerna stoppas för alla invandrade parasiter ! !
Citera
2022-07-27, 00:44
Medlem
Hur går det för dem som nu förlorar pensionen? Nån som hört. Vad ligger soc bidrag på i Portugal?

Jävligt dåligt att de höll inne med info om detta från PPM..bara det borde skjuta upp beslutet
Citera
2022-07-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Varför pratar inte socialdemokraterna någonting om hur dom tänkt sig politiken i framtiden? Magdalena säger ju bara att Sverige var tryggt. Hon hade simningen. Det säger ju ingenting om framtida skattepolitik eller fastighetsskatt, arvsskatt mm. Vad ska vi tro. Vi vet absolut ingenting om framtiden för övrigt. Detta med garantipensionen har ju tydligen europadomstolen bestämt har jag förstått nu efter att ha läst den här tråden, så det kan man ju inte skylla på något politiskt parti i Sverige för då. Men för övrigt tycker jag att mycket i framtiden framstår som mycket osäkert om inte politikerna vill ta bladet från munnen och säga något om vad de går och tänker på. Vad tyst det blev om ISK som skulle tas bort för en tid sedan och hur går det med NATO. Nej nu blev det visst för mycket off topic här.

Men du satte fingret på nåt mycket viktigt..framtiden..tack
Citera
2022-07-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
Hej
jag har bott i Frankrike i 20år , av dessa 15 som pensionär
Betalar skatt i Frankrike , har tillgång till sjukvård och all social service hos min kommun .
Vad är det du vet som jag inte känner till ????
Vilken sorts pension har du?
Citera
2022-07-27, 01:29
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
När vi ändå pratar om pensionssystem så har jag en bekant som är sjukpensionerad från Tyskland och. Han har fortfarande exakt alla sina förmåner kvar och hans försäkring gäller, för han hade problem med sina tänder och kunde gå in och fixa det på Ett sjukhus här nere och sedan skickade han hem kvitton till Tyskland och fick tillbaka pengar av staten. Och jag tycker att det känns väldigt konstigt att det ska vara sådan skillnad om alltihopa nu är EU? Därför köper jag inte det här resonemanget helt rakt av att det bara skylla på EU. Varför verkar det finnas sådana stora skillnader mellan EU länderna om det nu är som sossarna säger.

Europadomstolen gör sin bedömning beroende på vad det är för sorts ersättning. Sverige har drivit linjen att garantipensionen inte är en riktig pension eftersom folk inte betalat in tillräckligt för den när de arbetade. Utan den är tänkt som ett socialbidrag, en minimisumma för pensionärer att överleva på. Alltså ska landet man bor i stå för det.

Att få tillbaka pengar av staten för vård i ett annat EU-land (inklusive Norge, Island och Schweiz) går bra i Sverige också. Det är Försäkringskassan som gör detta så det är andra regler för detta än för pensionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan det verkligen stämma? Har ju varit flera rapporter och inslag i både tv och press om att rika kommuner i Sverige skyfflar över sina socialfall och missbrukare till andra kommuner med ursäkten att där finns lediga billiga (och dragiga) bostäder. Bl.a skickade väl Göteborg många fattiga och utslagna till Åmål har jag för mig. Så visst kan du få socialbidrag i en kommun t.om om du bara är på tillfälligt besök även om det kanske inte är alldeles lätt. Ja om nu inte reglerna stramats åt.
Det går till så att någon privat hyresvärd köper upp halvtomma typ miljonprogramshus i nån avfolkningsbygd. Storstadskommunerna tar kontakt med hyresvärden och betalar en månadshyra för de tomma lägenheterna som de fyller med socialfall. Socialfallen går sen till den nya kommunens socialkontor och kräver pengar till mat och hyra för nästa månad vilket kommunen inte kan säga nej till.

Därför har flera kommuner rivit tomma hyreshus innan nån annan kommun (eller Migrationsverket) fyller dem med bidragstagare. Främst i det egna kommunala bostadsbolaget. Men i ett par fall har kommuner även köpt hus för att riva dem.
Senast redigerad av Prempion 2022-07-27 kl. 02:03.
Citera
2022-07-27, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Garantipensionen ingår i statsbudgeten eftersom det inte är en pension, namnet till trots.

Sen är din beskrivning av vad som påverkar framtida pensioner inte helt rätt. Det handlar i grunden om framtida inbetalningar till systemet. Ex vis S vill höja inbetalningen för att senare kunna höja utbetalningar eller öka marginalerna i systemet, oklart vilket. Tillväxt eller tillbakagång påverkar därmed systemet om man inte rör nivån på inbetalningar.

Javisst, och då blir det märkligt ÄFS inte påverkas utan bara garantipensionen eftersom de är likvärdiga. Man får inte nämna vilka som använder respektive ersättning här på FB av någon anledning och varningar utdelas.
Citera
2022-07-27, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är synd om dina föräldrar om de är i livet. Att avlat ett sådant avskum som du är fullständigt vedervärdigt.

Jag kan ge dig ett exempel. Antag att en kvinna tagit hand om familj och hem jobbat med några ströjobb samtidigt som maken jobbat med hög lön. Sedan när de kommer upp i 55-60 års åldern och barnen flyttat hemifrån så tröttnar maken på deras förhållande och de skiljer sig. Hustrun som tagit hand om familjen kommer få låg pension och det blir då garantipension. En vänninna som redan bor utomlands i föreslår att hon ska flytta och leva drägligt på sin garantipension. Hon bestämmer sig och flyttar och så kommer detta fantastiska förslag som gör att hon måste flytta hem igen.

Edit: Det kunde varit min mor du pissar på. Hon var hemmafru med lite städjobb vid sidan om hemmet. Vi har ett socialt system i Sverige som dock missbrukas av parasiter som inte ska kunna göra så och då kommer detta sneda beslut att plocka bort garantipensionen som drabbar hederligt folk.

Väl skrivet,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in