Citat:
Ursprungligen postat av
Jannika.Jansson
När vi ändå pratar om pensionssystem så har jag en bekant som är sjukpensionerad från Tyskland och. Han har fortfarande exakt alla sina förmåner kvar och hans försäkring gäller, för han hade problem med sina tänder och kunde gå in och fixa det på Ett sjukhus här nere och sedan skickade han hem kvitton till Tyskland och fick tillbaka pengar av staten. Och jag tycker att det känns väldigt konstigt att det ska vara sådan skillnad om alltihopa nu är EU? Därför köper jag inte det här resonemanget helt rakt av att det bara skylla på EU. Varför verkar det finnas sådana stora skillnader mellan EU länderna om det nu är som sossarna säger.
Europadomstolen gör sin bedömning beroende på vad det är för sorts ersättning. Sverige har drivit linjen att garantipensionen inte är en riktig pension eftersom folk inte betalat in tillräckligt för den när de arbetade. Utan den är tänkt som ett socialbidrag, en minimisumma för pensionärer att överleva på. Alltså ska landet man bor i stå för det.
Att få tillbaka pengar av staten för vård i ett annat EU-land (inklusive Norge, Island och Schweiz) går bra i Sverige också. Det är Försäkringskassan som gör detta så det är andra regler för detta än för pensionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Kan det verkligen stämma? Har ju varit flera rapporter och inslag i både tv och press om att rika kommuner i Sverige skyfflar över sina socialfall och missbrukare till andra kommuner med ursäkten att där finns lediga billiga (och dragiga) bostäder. Bl.a skickade väl Göteborg många fattiga och utslagna till Åmål har jag för mig. Så visst kan du få socialbidrag i en kommun t.om om du bara är på tillfälligt besök även om det kanske inte är alldeles lätt. Ja om nu inte reglerna stramats åt.
Det går till så att någon privat hyresvärd köper upp halvtomma typ miljonprogramshus i nån avfolkningsbygd. Storstadskommunerna tar kontakt med hyresvärden och betalar en månadshyra för de tomma lägenheterna som de fyller med socialfall. Socialfallen går sen till den nya kommunens socialkontor och kräver pengar till mat och hyra för nästa månad vilket kommunen inte kan säga nej till.
Därför har flera kommuner rivit tomma hyreshus innan nån annan kommun (eller Migrationsverket) fyller dem med bidragstagare. Främst i det egna kommunala bostadsbolaget. Men i ett par fall har kommuner även köpt hus för att riva dem.