Citat:
Ursprungligen postat av
Glorkas
Absolut, det är en krönika som går rakt till publicering. I vår media finns bara ett enda narrativ kring damfotboll, allt annat så är skribenten rökt i branschen. Ingen kritik.
Om man sökte så skulle man inte hitta EN ENDA kritisk krönika på minst 15 år. Snacka om ensidig bevakning!
Men ack så förljuget! För våra sportjournalister har helt andra åsikter privat. De har sett jävligt mycket fotboll och vet precis hur dålig fotboll ser ut och hur frustrerande det är att kolla på. Ingen av dem följer nåt damlag privat, ingen av dem söker upp dam-ligornas tabeller, ingen går på damfotboll annat än i tjänsten.
Men de är jävligt försiktiga med att nämna nån obekväm sanning, konsekvenserna lockar inte.
För att vara allvarlig en sekund så är det just så det känns om man inte har något större fotbollsintresse. Sportjournalisterna verkar leva kvar på 00-talet när Sverige var en stormakt på damsidan när de ska tycka och tänka. De skriver några bajsnödiga kåserier om vikten av att alla måste stötta damlandslaget och klubbarna som om man stod i någon sorts skuld till dem. De avslutar med en saftig uppläxning om att några förståsigpåare gett Sverige en hög plats på rankningen och sedan kommer verkligheten ikapp på mästerskapen. Ibland lyckas de få till det men oftare och oftare blir det pajiga matcher som måste bortförklaras på alla sätt utom att erkänna att Sverige tappar.
Jag kanske missar något men så känns det när jag försöker engagera mig.