2022-07-24, 22:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Räcker verkligen det, med tanke på att vi har en negativ realränta på ca 8%?
Knappast, vi borde ha startat att hissa räntan och börjat att banta RB’s balansräkning i höstas. Nu ligger man efter och kommer att tvingas öka tempot om inflationen inte börjar att falla tillbaka. Frågan är om den gör det ifall vi får en ny energikris i vinter.
Däremot tror jag att fortsätter inflationstakten att öka även i juni och augusti samt inget extramöte sätts in. Då är 50 punkter uteslutet i september, även 75 punkter kan kännas för svagt, 100 punkter bär nog emot men inte omöjligt.
Mer än 100 punkter tror jag knappast att de skulle våga.
75 punkter september och 50 punkter alt 75 punkter till i slutet av året är min gissning.
Men vi får se, RB verkar hoppas att inflationen skall försvinna av sig självt.
Citera
2022-07-26, 19:36
Medlem
Ungern höjer styrräntan med 1% till 10,75%, då de har inflationen på, 11,7 i juni . Sverige ligger med scbs manipulerade siffror på 8,5% (den egentliga siffran är mycket högre) och vi har en styrränta på 0,75%. Riksbanken får seriöst vakna och komma in i matchen. De kan kalla till extra möte när de vill, de finns inga ursäkter till att räntan är så låg. De måste snabbt upp till 8-10% innan årets slut.
Citera
2022-07-26, 19:41
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ungern höjer styrräntan med 1% till 10,75%, då de har inflationen på, 11,7 i juni . Sverige ligger med scbs manipulerade siffror på 8,5% (den egentliga siffran är mycket högre) och vi har en styrränta på 0,75%. Riksbanken får seriöst vakna och komma in i matchen. De kan kalla till extra möte när de vill, de finns inga ursäkter till att räntan är så låg. De måste snabbt upp till 8-10% innan årets slut.

Jo, det är helt sjukt. Folk ojar sig över höjda räntor och MSM flåsar mest - samtidigt är realräntan i stadigt sjunkande ännu mer, tycker inte prisökningarna avstannar. Ska bli intressant att se juli-KPIF, lär väl landa på runt 9 procent, i realiteten 12-14.
Citera
2022-07-26, 19:54
Medlem
Citat:

Hoppas verkligen inte. Den så omtalade bostadsbubblan skulle inte klara det.
Citera
2022-07-26, 22:18
Medlem
Citat:

Varför skulle Sverige följa Ungerns styrränta???

Är ju totalt olika förutsättningar, ditt inlägg blir ju att jämföra 1 land med 1 random land utan någon koll på landets ekonomi och enbart kolla vilken styrränta länderna har.

Detta blir ju fel på väldigt många sätt.
Citera
2022-07-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Varför skulle Sverige följa Ungerns styrränta???

Är ju totalt olika förutsättningar, ditt inlägg blir ju att jämföra 1 land med 1 random land utan någon koll på landets ekonomi och enbart kolla vilken styrränta länderna har.

Detta blir ju fel på väldigt många sätt.

Vilka totalt olika förutsättningar pratar du om? Vi har båda kraftig inflation och valutan är i bådan fallen på väg ner. Detta är riksbankens enda uppgift att bry sig om, så vilka förutsättningar pratar du om?

Sedan är det inte bara ungern som höjer räntan, de flesta ligger långt före sverige. Riksbanken måste komma in i matchen. Då vi har en stigande inflation som är minst 8,5% så är en styrränta på 8-10% väldigt rimligt, snarare lite i underkant. Kom ihåg att de svenska siffrorna är manipulerade också, så den riktiga inflation är högre.
Citera
2022-07-26, 22:39
Medlem
Citat:
Vilka totalt olika förutsättningar pratar du om? Vi har båda kraftig inflation och valutan är i bådan fallen på väg ner. Detta är riksbankens enda uppgift att bry sig om, så vilka förutsättningar pratar du om?

Sedan är det inte bara ungern som höjer räntan, de flesta ligger långt före sverige. Riksbanken måste komma in i matchen. Då vi har en stigande inflation som är minst 8,5% så är en styrränta på 8-10% väldigt rimligt, snarare lite i underkant. Kom ihåg att de svenska siffrorna är manipulerade också, så den riktiga inflation är högre.

Är väl bara att ta en koll på Ungern ekonomi BNP eu bidrag osv osv finns säkert hur mkt som helst att se jämfört med Sveriges, jag tänker inte göra detta åt dig.

Men om du tror att du kan ta valfritt lands styrränta och tro att du kan ta Sveriges styrränta och tro att detta ska bli samma siffra så är du totalt fel ute.

Sen vad Sverige borde ha som styrränta om det borde vara högre eller lägre är en annan sak, men bara för Ungern har 10% innebär detta inte att Sverige borde ha 10%.

Tror du detta har du ingen aning om nåt.
Citera
2022-07-26, 22:58
Medlem
Citat:
Är väl bara att ta en koll på Ungern ekonomi BNP eu bidrag osv osv finns säkert hur mkt som helst att se jämfört med Sveriges, jag tänker inte göra detta åt dig.

Men om du tror att du kan ta valfritt lands styrränta och tro att du kan ta Sveriges styrränta och tro att detta ska bli samma siffra så är du totalt fel ute.

Sen vad Sverige borde ha som styrränta om det borde vara högre eller lägre är en annan sak, men bara för Ungern har 10% innebär detta inte att Sverige borde ha 10%.

Tror du detta har du ingen aning om nåt.

BNP och eu bidrag är inget riksbanken ska bry sig om öht. Det är du som sa att det var olika förutsättningar, så det är du som ska förklara vad du menar, jag ska inte backa upp dina argument åt dig.
Citera
2022-07-26, 23:18
Medlem
Citat:
BNP och eu bidrag är inget riksbanken ska bry sig om öht. Det är du som sa att det var olika förutsättningar, så det är du som ska förklara vad du menar, jag ska inte backa upp dina argument åt dig.

Vad pratar du om???

Du skrev att Ungern har styrränta på 10% nu måste Sverige öka sin till 8-10% eftersom du verkar ha dåligt minne får jag citera dig igen.

Citat:

Och åter igen för 3-e ggn så har Ungerns styrränta inget med Sveriges att göra.
Förstår egentligen inte vad jag ska förklara??

Tror du verkligen att alla länder har samma styrränta??
Detta är ju totalt fel varför tror du något sånt ??

Min enda förklaring blir väl att detta måste väl förhoppningsvis varenda vuxen människa förstå att olika länder har totalt olika förutsättningar i sina ekonomier och styrräntor för olika länder sätts på olika sätt.
Fast kanske sätter jag helt enkelt för stor tilltro till människors intelligens 😂
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-26 kl. 23:22.
Citera
2022-07-26, 23:26
Medlem
Citat:
Vad pratar du om???

Du skrev att Ungern har styrränta på 10% nu måste Sverige öka sin till 8-10% eftersom du verkar ha dåligt minne får jag citera dig igen.

Och åter igen för 3-e ggn så har Ungerns styrränta inget med Sveriges att göra.
Förstår egentligen inte vad jag ska förklara??

Tror du verkligen att alla länder har samma styrränta??
Detta är ju totalt fel varför tror du något sånt ??

Du skrev att det var helt olika förutsättningar, jag vill att du ska förklara dem. Du har inte gjort det än.

Jag har inte sagt att alla ska ha samma. Men vi bör ändå absolut rätta oss efter hur världens räntor ser ut då vi har en fallande krona och hög inflation. Då ska man snarare sikta på att ha högst ränta. Jag tog ungern som ett exempel för att visa hur extremt omotiverad låg ränta vi har och att riksbanken bör börja öka dramatiskt snarast. Minst 8-10% styrränta IDAG med nuvarande inflation känns rimligt, även om inga andra hade haft så hög ränta, men i synnerhet då andra har det. Men sverige har fortfarande en av världens lägsta räntor. Riksbanken gör inte så jobb. Det är svårt att bekämpa hög inflation och en fallande krona med en av världens lägsta räntor.
Senast redigerad av Hew18 2022-07-26 kl. 23:39.
Citera
2022-07-26, 23:40
Medlem
Citat:
Du skrev att det var helt olika förutsättningar, jag vill att du ska förklara dem. Du har inte gjort det än.

Jag har inte sagt att alla ska ha samma. Men vi bör ändå absolut rätta oss efter hur världens räntor ser ut då vi har en fallande krona och hög inflation. Då ska man snarare sikta på att ha högst ränta. Jag tog ungern som ett exempel för att visa hur extremt omotiverad låg ränta och riksbanken bör börja öka dramatiskt. Minst 8-10% styrränta IDAG med nuvarande inflation känns rimligt, även om inga andra hade haft så hög ränta, men i synnerhet då andra har det.

Ska jag verkligen förklara varför olika länder har olika ekonomiska förutsättningar??

Är du seriöst??

Det lär man sig i högstadiet och något jag tycker varenda människa i detta landet borde ha koll på utan närmare förklaring.

Men absolut olika länder har olika ekonomiska förutsättningar, tror du detta är fel så kör på detta 👍
Men att jag ska förklara någon alla borde veta blir bara idiotiskt och helt onödigt.

Så du tog Ungern som exempel med en hög ränta istället för länder närmare Sverige som Norge eller Danmark med hyfsat låga??

Du tog helt enkelt ett land med hög ränta och skrev att Sverige borde öka sin istället för att ta ett land som är närmare Sverige ekonomiskt som har låg ränta.

Ekonomisk kunskap på lägsta nivå 😂😂😂
Citera
2022-07-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ska jag verkligen förklara varför olika länder har olika ekonomiska förutsättningar??

Är du seriöst??

Det lär man sig i högstadiet och något jag tycker varenda människa i detta landet borde ha koll på utan närmare förklaring.

Men absolut olika länder har olika ekonomiska förutsättningar, tror du detta är fel så kör på detta 👍
Men att jag ska förklara någon alla borde veta blir bara idiotiskt och helt onödigt.

Så du tog Ungern som exempel med en hög ränta istället för länder närmare Sverige som Norge eller Danmark med hyfsat låga??

Du tog helt enkelt ett land med hög ränta och skrev att Sverige borde öka sin istället för att ta ett land som är närmare Sverige ekonomiskt som har låg ränta.

Ekonomisk kunskap på lägsta nivå 😂😂😂

Jag tror inte det är fel, och har inte sagt det, men du får ändå förklara vad dessa olika förutsättningar är mellan ungern och sverige som är relevanta för räntan då du kommer med det argumentet. Men jag får mer och mer intrycket av att du inte vet vad du pratar om då du uppenbart inte kan backa upp ditt påstående.

Varför skulle räntorna i norge och danmark vara mer relevanta? Världen är global, och våran inflation och valutakurs styrs inte främst av norge och danmarks styrränta. Men oavsett vad, du verka missa poängen. Även om vi ignorera ungern, så är fortfarande det ett faktum att vi har 0,75% styrränta då vi har officiellt 8.5% inflation (i verkligheten mycket högre) och en fallande krona. Det funkar inte, det är alldeles för låg styrränta. Dessutom så får man ju titta på omvärlden, och sverige är på efterkälke. Vi har en av världens lägsta räntor (även om vi inte räknar med ungern), och det är svårt att bekämpa hög inflation och en fallande krona med att ha en av världens lägsta räntor, så riksbanken gör helt enkelt inte sitt jobb.
Senast redigerad av Hew18 2022-07-26 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in