2022-07-26, 10:30
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns väl i dagsläget inga kinesiska företag som väljer att levererar elektronik-komponenter till Ryssland. Var har du fått det ifrån?

Ja var kan jag ha fått det ifrån? Mina vilda fantasier? Tror jag drömde att jag satte på Alicia Vikander och att hon viskade det i mitt öra.

*host*
Citera
2022-07-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Segerparaden uteblir dock inte, det håller du väl med om?

Det blir säkert någon form av segerparad för dom tappra ukrainska soldaterna, det håller jag med om.
Citera
2022-07-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns väl i dagsläget inga kinesiska företag som väljer att levererar elektronik-komponenter till Ryssland. Var har du fått det ifrån?

Klart de gör om det finns pengar att tjäna. Notera att allt inte går över amerika-övervakade SWIFT. Kineserna med SMIC är nere på 7nm nu och det är möjligt att ryssarna vill åt kretsar som dessa i vissa tillämpningar. Vi kommer se ett utvecklingssamarbete mellan Kina och Ryssland vad gäller halvledare framöver. Det blir en korsbefruktning som heter duga. Vi får se om jänkarna får igång sina fabs i Arizona inom 10 år. Mina pengar är inte på det.
Citera
2022-07-26, 10:46
Medlem
HomoDeuss avatar
Jaha.. då har vi börjat se de första politiska tecknen på en kommande rysk reträtt.

Jag trodde att kriget skulle dra med sig både Polen och England när kriget började, vilket visade sig inte behövas. Att det skulle räcka med utländskt understöd med vapen och finanser trodde jag ju inte. Hade tyvärr också köpt myten om Ivans storhet.

Återstår att spekulera över hur framtiden kommer utspela sig, efter reträtten. Antar vi att det kommer att bli som med Georgien?

Eller kommer Ukraina ånga på och återta all förlorad mark, inklusive Krim?

Med rysk ekonomi i total kollaps i höst, och fullständig inrikespolitisk kalabalik, så kommer ryskt försvar inte ha så mycket vilja eller resurser att sätta emot.
Citera
2022-07-26, 10:47
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyhilly
Faller Kramatorsk och kranskommunerna så är det inte mycket kvar fram till Kiev.
Som alla andra ryssarna så är ni dålig på geografi.
Citera
2022-07-26, 10:48
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag trodde att kriget skulle dra med sig både Polen och England när kriget började, vilket visade sig inte behövas. Att det skulle räcka med utländskt understöd med vapen och finanser trodde jag ju inte. Hade tyvärr också köpt myten om Ivan storhet.

Det räckte med tio stycken amerikanska missilsystem från 90-talet för att stoppa den stora starka ryska björnen. Ögonöppnare.
Citera
2022-07-26, 10:49
Medlem
Citat:
Jaha.. då har vi börjat se de första politiska tecknen på en kommande rysk reträtt.

Jag trodde att kriget skulle dra med sig både Polen och England när kriget började, vilket visade sig inte behövas. Att det skulle räcka med utländskt understöd med vapen och finanser trodde jag ju inte. Hade tyvärr också köpt myten om Ivans storhet.

Återstår att spekulera över hur framtiden kommer utspela sig, efter reträtten. Antar vi att det kommer att bli som med Georgien?

Med rysk ekonomi i total kollaps i höst, och fullständig inrikespolitisk kalabalik, så kommer ryskt försvar inte ha så mycket vilja eller resurser att sätta emot.

Var ser du dessa första politiska tecknen? Du kanske har rätt men jag tycker det ser ut som om Rysslands hållning bara hårdnat. Nu vill man ju verkligen störta den lagligt valda Kiev-regimen. Jag ser ännu inga sprickor i den ryska fasaden men förhoppningsvis finns dom ändå. Men vad ser du?
Citera
2022-07-26, 10:50
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det tror jag inte, ta en tur till trollskogen, där blommar copiumvallmo och Ryssland förintade allt ukrainskt motstånd 3 dagar in i ”operationen”.

https://uz.sputniknews.ru/20220226/nastuplenie-rossii-i-novogo-mira-22994815.html

Jäkla, det hade man velat läsa, men länken är trasig ?
Citera
2022-07-26, 10:50
Medlem
Jirens avatar
Citat:

Jag trodde att kriget skulle dra med sig både Polen och England när kriget började, vilket visade sig inte behövas. Att det skulle räcka med utländskt understöd med vapen och finanser trodde jag ju inte. Hade tyvärr också köpt myten om Ivan storhet.

Vilka politiska tecken på reträtt menar du?

Senast för några dagar sedan sade psykopaterna i Kreml att de vill utöka sina krigsmål. Det är givetvis både vansinnigt och omöjligt, men detta är ändå vad som sagts ganska nyligen.
Citera
2022-07-26, 10:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ja var kan jag ha fått det ifrån? Mina vilda fantasier? Tror jag drömde att jag satte på Alicia Vikander och att hon viskade det i mitt öra.

*host*

???

Du hänvisar till statistik över rysk import av halvledare från Kina under 2020.

Sanktioner, från helvetet, mot företag som exporterar halvledare till Ryssland infördes våren 2022. Det finns idag inga kinesiska företag som levererar halvledare till Kina. Sorry, men så ser det ut.
Citera
2022-07-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det räckte med tio stycken amerikanska missilsystem från 90-talet för att stoppa den stora starka ryska björnen. Ögonöppnare.

Haha din rödblågröna homo-fjant! Allt detta är redan kontrollerat av ryssarna. Ryssarna har bättre och mer välutvecklade system än Himars (se The New Atlas för nybörjar-information). Skall bli intressant att se vad som händer. Hur skall Nato och USA skydda sig från hypersoniska missiler som placeras precis där ryssarna vill? Och för att ta det lite vidare i kommande krig mot Taiwan - berätta hur man skall förvara sig för Kinesiska dito. Hangarfartyg blir den ideala träffbilden.
Citera
2022-07-26, 11:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Bara det att ryssarna skulle ha dålig och inaktuell intel...

Det har de alltid haft.

Det ryssar/sovjeter historiskt varit bra på är spioneri och intrigspel. Humint politiskt, industriellt och militärt.

Militäroperativt, och här ingår spaning och agerande på spaningsinhämntningen, så har de alltid varit tröga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in