2022-07-26, 10:11
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vad snackar du om?? I.P. är mamman och hon är gift med J.P. Däremot är det en annan person som verkar vara pappa.
Verkar som din rullgardin gått ganska långt ner. Detta är Flashback och att bara skriva initialer för att du själv vet är lite dumt.

Du förstår... En annan gång kanske du själv vill veta och då tycker du själv samma sak.

Klarar du av att skriva namn och byta en bokstav mot *?
Citera
2022-07-26, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Svårt att tro att de i ambulansen larmar vid shaken baby etc.
Detta måste vara otevydigt multipel synlig kroppsskada. Annars hade de endast senare hittat det på en undersökning/obduktion.
Vanlig logik.

Exakt, tack för det.
Citera
2022-07-26, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patajavel
Ganska ofta?
Kan du länka ett par fall?

Ja, det dyker upp då och då. Det fanns ett helt Uppdrag granskning om det https://amp.svt.se/nyheter/granskning/ug/gabriels-sjukdom-orsakade-frakturen-som-lakaren-misstankte-var-misshandel

Men det finns fler exempel i media att läsa om, men jag ska jobba om någon timme så är du fortfarande intresserad och inte hittar det så fixar vi det då.

Jag har själv obducerat tre barn misstänkt döda på grund av föräldrarna (våld och bristande vård). Det är hemskt och utreds såklart väldigt noga men det är svårt för en vanlig läkare på akuten eller vanlig barnläkare att se och tolka. Man tolkar hellre mer än för lite. Det finns de som är extra duktiga på det som kan kopplas in från andra sjukhus.
Citera
2022-07-26, 10:17
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Åter igen får vi helt enkelt lugna oss och se vad som händer. Det är med anledning av på senare tid helt fantasifulla trådar på Flashback som åklagare och poliser nu håller knäpptyst om allt. För de vet att oskyldigt folk hängs ut här.
"Synnerligen grov misshandel" är rubriceringen.

Menar du att tråden skall vara helt tom tills eventuell dom har fallit?

Är det månne bättre du inte är här själv? Rena lögner vad polisen gör bevisar bara att du kanske inte har full utveckling på de kognitiva förmågorna.

Du förstår... Det är tvärtom. Om polisen lämnar information så är det säkrare än spekulationer. Men det är svårt för en del att förstå.
Citera
2022-07-26, 10:19
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, diskussionen är viktig att ta. För detta är nu femte tråden på någon vecka där folk hänger ut slumpmässigt valda personer.

Är barnet för tidigt fött kan vad som helst orsaka detta sjukdomsfall (vilket även omfattar trauma). Teknikerna kan vara på plats för att de samtidigt har hittat andra saker i lägenheten, det vet vi inte. Eller så är skadan oförklarlig och det finns tecken på brott begånget, men behöver inte vara ett brott.

Men i sann Flashbackanda dömer vi anhöriga eller helt slumpmässigt valda personer innan någon information finns.
Slumpmässigt?
Citera
2022-07-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Exakt, tack för det.

Självklart larmar ambulans/sjukvården om de tror det är skakvåld. Men poliser behöver nog inte göra en teknisk undersökning i hemmet i flera timmar för det. Vilka bevis skulle man hitta på skakvåld? Bevis mot skakvåld kan iofs kanske hittas.
Citera
2022-07-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patajavel
Ganska ofta?
Kan du länka ett par fall?

Med hänsyn till hur många barn som dagligen söker vård på akutmottagningar runt om landet ställer jag mig också frågande till påståendet att detta händer ”ganska ofta”. Jag har själv uppsökt sjukvård vid åtminstone två tillfällen för skador på mina barn som uppstått när de befunnit sig i annat rum/plats och således har jag inte kunnat redogöra för hur skadorna uppstått. Trots det har jag aldrig blivit anhållen eller misstänkt för brott. Jag menar att det ska till väldigt speciella omständigheter för att man ska anhålla två föräldrar.
Citera
2022-07-26, 10:37
Medlem
Efter att ha läst tråden så ser jag att ingen har en blekaste aning om vad som har hänt. Jag kan säga så här... nej det är inga knarkare och nej detta är ingen aktiv handling som skett. Sjukhuset MÅSTE anmäla sånt här när det kommer in. Och det är ingen som gjort något av detta med mening. Man kanske bör sluta spekulera i sånt här känsligt ämne innan man har någon som helst information.
Citera
2022-07-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De finns en del experter på Flashback som har förmågan att se "den lidande blicken som berättar allt" i alla fall där de i efterhand får se en bild och kan "känna sig fram" till en bedömning.

Barnavårdscentralen på orten är inte kända för att blunda eller hålla inne på avtryckaren när det gäller misshandlade barn -- så jag tror man kan utgå ifrån att det inte handlat om något som är uppenbart eller går att upptäcka i "lidande blickar".

Jag är enig med dig, av det lilla jag sett ser jag inget att anmärka på.
Finns inga lidande blickar hos barnen , det som möjligtvis kan tolkas som lidande blickar är att barnen pga sina diagnoser inte ler med ögonen på kommando vid fotografering .
Citera
2022-07-26, 10:44
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vad tycker Flashback vore ett rimligt straff för föräldrar som skadar sitt barn på detta sätt?

Jag säger livstids fängelse alternativt galgen.
Eftersom det inte finns dödsstraff, så är livstid det rimliga.
Hur fan kan man göra så mot en liten bebis? Hjärtat går sönder😓
Citera
2022-07-26, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns inga lidande blickar hos barnen , det som möjligtvis kan tolkas som lidande blickar är att barnen pga sina diagnoser inte ler med ögonen på kommando vid fotografering .

Hann också se en del av bilderna innan profilen blev privat och reagerade också på bilderna. Funderade på om alla barnen har "diagnoser" (oavsett om de är utredda eller ej, därav citationstecken), eller om barnen far illa på något sätt. Hann också se lite äldre bilder på I.P. och fick tanken att här är en tjej som inte mår så bra psykiskt. Det behöver såklart inte betyda att man missköter sina barn, om det är så att man mår dåligt. Finns många som mår dåligt som ändå klarar att ta hand om sina barn alldeles utomordentligt. Men det var bara en tanke ändå.
Citera
2022-07-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Självklart larmar ambulans/sjukvården om de tror det är skakvåld. Men poliser behöver nog inte göra en teknisk undersökning i hemmet i flera timmar för det. Vilka bevis skulle man hitta på skakvåld? Bevis mot skakvåld kan iofs kanske hittas.

Ja självklart anmäls det, men kanske inte vid första anblick av barnet. Detta säger mig att det var andra skador än sådana som tyder på skakvåld. Skakvåld brukar främst misstänkas efter läkarundersökning och röntgenfynd, nej det här är nått annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in