2022-07-26, 06:46
Medlem
Är det AMG-mercan som gått ål-in?
Citera
2022-07-26, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Man ska akta sig för att bedöma utifrån folks bilder och vad de skriver på sociala medier. Det säger liksom ingenting om huruvida barnet blivit misshandlat eller inte. Allt är inte svart eller vitt, folk lägger knappast upp på insta att idag slog jag min son t.ex.
Exakt. Applicera det resonemanget på merparten av inläggen i tråden där det skriks misshandel som enda alternativ.
Citera
2022-07-26, 07:05
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark
Idag får dom misstänkte själva chansen att släcka ner sina följare och göra dom privat
Polisen mer eller mindre rekommenderar idag att dom skall ställa om till privat!
Den 16 åriga våldtäktsmannen har fortfarande "öppen" fb, där vem som helst kan kommentera....Och det gör dom!
Kan ju vara advokaten som vidarebefordrat inlogg till systern, då de I står varann väldigt nära.
Citera
2022-07-26, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
barn värderas lägre än vuxna juridiskt och mord på spädbarn ger lägre straff än mord på vuxna, det beror på att vi tillåter aborter och till viss del accepterar och uppmuntrar till att döda barn.

Okej, hänvisa till den paragraf i lagen där det står att mord på spädbarn ger lägre straff än mord på vuxna människor.
Citera
2022-07-26, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
barn värderas lägre än vuxna juridiskt och mord på spädbarn ger lägre straff än mord på vuxna, det beror på att vi tillåter aborter och till viss del accepterar och uppmuntrar till att döda barn.

Accepterar och uppmuntrar? Genom fri abort?
Citera
2022-07-26, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttish
Som fd juridikstudent kan jag meddela att "synnerligen grov misshandel" inte är en rubricering som tillskrivs i första taget. Den 9-åriga flickan i Skellefteå som blev våldtagen och fick sitt huvud hoppat på upprepade gånger gick under rubriceringen "grov misshandel". Det krävs alltså betydligt mer hänsynslöst våld än så. Polisen säger också att detta är en brottsrubricering som "snabbt kan komma att ändras" vilken med all säkerhet tyder på att de inte tror att barnet kommer överleva.
Däremot bör vi vänta med att hänga gärningsmännen tills man vet vad som hänt.

Va de inte mordförsök där och sedan la dom dit grov våldtäkt?
Citera
2022-07-26, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Exakt. Applicera det resonemanget på merparten av inläggen i tråden där det skriks misshandel som enda alternativ.

Det finns absolut flera olika scenarion på vad som kan ha hänt.. men jag erkänner att jag har låst mig på rubriceringen och det faktum att tekniker varit där i timmar.. Det känns som att hade det varit potentiell olycka eller sjukdomsfall hade de inte tagit till med sån grov rubricering då "synnerligen grov" tyder på att tillhygge kan ha använts om jag förstår indelningen rätt.
Fallet där lilla tjejen dog av överhettning i morföräldrarnas stuga, där greps ju ingen trots att omständigheterna var suspekta. Snarare föräldrarna själva som kämpat för en fällande dom gällande vållande..så detta känns ju inte gripet ur luften.
Citera
2022-07-26, 08:09
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Det finns absolut flera olika scenarion på vad som kan ha hänt.. men jag erkänner att jag har låst mig på rubriceringen och det faktum att tekniker varit där i timmar.. Det känns som att hade det varit potentiell olycka eller sjukdomsfall hade de inte tagit till med sån grov rubricering då "synnerligen grov" tyder på att tillhygge kan ha använts om jag förstår indelningen rätt.
Fallet där lilla tjejen dog av överhettning i morföräldrarnas stuga, där greps ju ingen trots att omständigheterna var suspekta. Snarare föräldrarna själva som kämpat för en fällande dom gällande vållande..så detta känns ju inte gripet ur luften.
Numera görs väl en grundlig undersökning vid ev dödsfall/våldsbrott?
Citera
2022-07-26, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttish
Som fd juridikstudent kan jag meddela att "synnerligen grov misshandel" inte är en rubricering som tillskrivs i första taget. Den 9-åriga flickan i Skellefteå som blev våldtagen och fick sitt huvud hoppat på upprepade gånger gick under rubriceringen "grov misshandel". Det krävs alltså betydligt mer hänsynslöst våld än så. Polisen säger också att detta är en brottsrubricering som "snabbt kan komma att ändras" vilken med all säkerhet tyder på att de inte tror att barnet kommer överleva.
Däremot bör vi vänta med att hänga gärningsmännen tills man vet vad som hänt.
Tack, mycket bra förklaring!
Speciellt till de som fortfarande fastnat vid, och vill framstå, att det kanske var en "olycka" osv
Citera
2022-07-26, 08:17
Medlem
patajavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Användaren som skrev det har dock en poäng. Ganska ofta dyker det upp fall där föräldrar häktas och barn är på sjukhus med benbrott och blåmärken. Sen visar det sig att barnet har en bakomliggande sjukdom (ofta har sjukvården missat det fast föräldrarna tidigare sökt vård) och när föräldrarna ringer 112 eller kommer in akut ringer sjukvården polisen. I något fall har till och med barn hunnit bli omplacerade hos soc innan sjukvården löser sjukdomsgåtan.

Tyvärr är vi inom sjukvården inte alltid så bra på ovanliga sjukdomar men när något verkar fel måste polisen kopplas in. Tyvärr blir det fel ibland, ibland är det helt rätt! Precis som när makar häktas för mord innan polisen utrett att partnern dog en naturlig död i hemmet... Det bara såg konstigt ut vid första anblick.

Ganska ofta?
Kan du länka ett par fall?
Citera
2022-07-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Numera görs väl en grundlig undersökning vid ev dödsfall/våldsbrott?

De drar väl inte dit tekniker på vad som helst utan att det verkligen finns en misstanke.
Citera
2022-07-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Va de inte mordförsök där och sedan la dom dit grov våldtäkt?
Jo precis, var upprepad strypvåld och våldtäkt inga fotbollshopp, därav saknad av blod på GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in