2022-07-26, 01:40
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror nog mycket på att man identifierar Putin som nationalist, därtill är det känt att Putinregimen stött ett flertal högerpopulistiska/ nationalistiska partier ekonomiskt.
Bl.a LePen i Frankrike men även SD i Sverige.
Krasst är Putinregimen mer nationalistiska än en kommunistisk bildning.

Det är tydligen bara Orban som gör sig till åtlöje och outar sig som Putinist. Le Pen och Åkesson m.fl. verkar hålla jävligt tyst just nu.

Vad tror du ? Har Kreml lyckas att samla ihop Europas nationalister för gemesam front, eller har dom sökt sig till Kreml för att få utnyttja Kremls eminenta progagandapparat som lovar bättre valresultat för dom ?
Citera
2022-07-26, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det är tydligen bara Orban som gör sig till åtlöje och outar sig som Putinist. Le Pen och Åkesson m.fl. verkar hålla jävligt tyst just nu.

Vad tror du ? Har Kreml lyckas att samla ihop Europas nationalister för gemesam front, eller har dom sökt sig till Kreml för att få utnyttja Kremls eminenta progagandapparat som lovar bättre valresultat för dom ?
Orban är en idiot som inte förstår bättre. Hade han haft lite mer kännedom om hur många potatisskal och livremmar som serverades till "hans" folk under sovjettiden, så hade han inte skrikit så högt som han gör för stunden. Han överlever endast pågrund utav att de yngre och ovetande tycker att han förespråkar en god sak.....den nationalismen har dock aldrig givit något tillbaks till Ungern i sig själv. Folket vaknar, folket lyssnar, folket bedömmer
Citera
2022-07-26, 01:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Något i den riktningen i.a.f. Det är ett stort ämne i sig. Kombinationen att vi i väst (Sverige bl.a.) faktiskt har haft moskvatrogna fundamentalister som kallat sig Vänsterpartiet Kommunisterna fram till 1990 då Berlinmuren föll, tror jag ger en rätt bra fingervisning om att vi har varit direkt Moskva infiltrerade under många decennier (Sedan 1917, strax efter den ryska "revolutionen") . Jag var själv medlem av KU på 80-talet ( Vilket jag idag knappt vill erkänna för mig själv, men jag var ung och dum) och den kopiösa mängden av propagandaböcker som skulle bedrivas som självstudier i en bokcirkel som trycktes på en hela tiden var fenomenal...

Hur Högern anammade Putinism, är däremot en fullständig gåta. Men det hände långt efter min tid i KU, så personligen vet jag inte riktigt vad som har hänt mellan 1990-2000

Gorbatjov genomförde ett antal demokratiska reformer, Jelzin olagligförklarade / avskaffade kommunistpartiet. Det kan ha haft betydelse, åtminstone för den svenska rödvins-vänstern.
Citera
2022-07-26, 01:52
Medlem
Citat:

Förståeligt att man inomde flesta EU länder vill man nog inte bli kopplad till Putin idag.
Sen jag tror på det sista, men helt har det varit en satsning från Kreml att försöka destabilisera EU genom att stödja mer nationalistiska EU skeptiska partier.
Citera
2022-07-26, 02:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Förståeligt att man inomde flesta EU länder vill man nog inte bli kopplad till Putin idag.
Sen jag tror på det sista, men helt har det varit en satsning från Kreml att försöka destabilisera EU genom att stödja mer nationalistiska EU skeptiska partier.

Det är få länder som ifrågasätter nationalstaten.
Citera
2022-07-26, 02:04
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Gorbatjov genomförde ett antal demokratiska reformer, Jelzin olagligförklarade / avskaffade kommunistpartiet. Det kan ha haft betydelse, åtminstone för den svenska rödvins-vänstern.

Haha...(Off Topic) Jag mindes så väl när Gorbys bok " Perestrojka" hyllades till skyarna av väst. Min forna kamrater var helt förstörda . Här går Sovjets sista Överstetavarich ut och förspråkar en fullständig omdaning av HELA samhället.

Sedan gick det ju katastrofalt dåligt mellan 1990-1995 innan en viss Tavarich Putin tog över. Jävla otur bara att man kan avlägsna Sovjet från det nya Ryssland, men inte Sovjet ur Putin.
Senast redigerad av Opaque 2022-07-26 kl. 02:10.
Citera
2022-07-26, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är få länder som ifrågasätter nationalstaten.
Är du på riktigt? Försök att googla vad ett nationalistiska parti innebär, ett tips ett Parti är sällan sama som ett land i en demokrati. Däremot kan det vara samma sak i en diktatur.
Citera
2022-07-26, 02:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Haha...(Off Topic) Jag mindes så väl när Gorbys bok " Perestrojka" hyllades till skyarna av väst. Min forna kamrater var helt förstörda . Här går Sovjets sista Överstetavarich ut och förspråkar en fullständig omdaning av HELA samhället.

Sedan gick det ju katastrofalt dåligt mellan 1990-1995 innan en viss Tavarich Putin tog över. Jävla otur bara att man kan avlägsna Sovjet från det nya Ryssland, men inte Sovjet ur Putin.

Övergången till marknadsekonomi blev tyvärr en katastrof, trotts goda ambitioner. Den öppnade även upp för Oligarkerna, som plundrade Ryssland, och skickade pengarna utomlands. Putin berövade Oligarkerna den politiska makten, men inte mer än så.
Citera
2022-07-26, 02:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Alla dessa chips utom möjligen till de nya superhastighetsvapnen kan förövrigt bytas ut mot random tv-spels eller mobiltelefon elektronik. Det blir antagligen både billigare och mer reliabelt så att säga.
Det måste ju vara tidernas underbetyg för den ryska vapenindustrin. Man kan alltså byta vilket som helst chip i ryska moderna vapen mot nåt slumpmässigt chip från ett Nintendo? Är det därför det står ryska stridsvagnar och rostar längs de ukrainska vägarna? Den lille italienaren, Luigi, från NATO hoppade på dem och en svamp poppade upp genom kanontornet, som gjorde att det flög iväg.
Citera
2022-07-26, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Förhoppningsvis?

Ja. En bråkdel som skulle dödas av biologiska vapen skulle förkorta kriget avsevärt, vilket innebär att människoliv skulle räddas.

Ryssland har den kapaciteten och förmågan om de vill det.
Citera
2022-07-26, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du får väl läsa artikeln istället för att svamla. Men det kanske är ett stort besvär att läsa innantill när du blivit avslöjad med att hitta på.

1.1. Kina tillverkar ca. 10% av världsmarknaden för kretsar och processorer.

2. Ännu mer svammel, tror du verkligen att dina sagor har någon reell effekt på världen?

1. CV90 är en mycket bra produkt, för att inte säga världens bästa stridsfordon med råge. BAEs svenska delar är fortfarande mycket innovativa tillskillnad från exempelvis SAAB.

1.1. CV90 har en massa "dolda" fördelar som blivit väldigt inne sett till Ukraina kriget.

2. Tänk om Kazakhstan kommer med i NATO före Sverige?, ska bli kul att se Maggan fråga om lov att gå med i NATO.

3. Färdigflashbackat!
Öskar mig en riktig genomgång utav CV-90 från dig. Kan du vara så snäll att dela med dig till oss.....UTAN EN YOUTUBELÄNK.....din stackars sälla ångmaskinsridande serb. Sitt för fan inte här med ditt "färdigflashbackat" som om att du på något sätt har koll eller vetskap om NÅGOT vapensystem efter din repmånad år 1978! Du är ett skämt, och du bevisade det redan i dina första försök till att "tala om för andra hur saker ligger till" här på flashback....för 15 år sedan! Håll dig för helvete till ämnet eller gå på bio eller något annat som får dig förnöjd med din sjukpension
Citera
2022-07-26, 05:40
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Lite kuriosa till ämnet du/ni diskuterar.

Underhåll av kärnvapen kostar perversa mängder med flis. Om man tar de amerikanska officiella räkenskaperna som exempel så estimeras programmet från förra året fram till och med 2030 landa på 634 000 000 000 $ (!), eller ~6,34 biljoner SEK. Lejonparten till just underhåll.

Utgiftsposter som slukar enorma mängder flis för underhåll men som sällan (sedan WW2 aldrig bortsett från tester) används tenderar att vara det minst fredade i genomkorrumperade statsapparater. Sett till hur skicket på det feodala Tsardömets konventionella militära infrastruktur sett ut så är det inte för inte man undrar hur många fungerande spjut de egentligen sitter på.

Skulle personlligeen inte förvåna mig om en betydande del av det ryska kärnvapenprogrammet guppar runt i medelhavet =)

https://www.cbo.gov/publication/57240
PS. Det jänkarna kallar billion är vad vi kallar för miljard. Bara en vänlig påminnelse då detta ibland kan snurra till det för folk.
Stämmer mycket väl. 6000 stridsspetsar kan i verkligheten endast vara ett hundratal fungerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in