2022-07-25, 20:04
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En rätt fet brand i Donetsk just nu. Inte så mycket information än.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1551625445002678273

ryZZarna som har bbq nu igen ;-)
Citera
2022-07-25, 20:05
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Så Kiev har försökt värva ryska stridspiloter.

Och med det avslöjat viktiga ukrainska militärinstallationer.

Gick åt pipan riktigt ordentligt.

Och nu försöker Bellingcat skademinimera.

Ni lär få höra mer om detta är jag ganska säker på. Man kommer att skylla på att man genomförde en filminspelning av någon dokumentär.
Ja säkerligen nångång när vi samtidigt får veta mer om den där NATO generalen inne på azovstal.
Citera
2022-07-25, 20:07
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Ser ut som Ryssland är på väg att förlora Kherson. Ukraina pratar om att i September är det befriat från Rysk ockupationen. Tack vare långdistansartilleri.
Blir en prestigeförlust för Putin, men Kherson ingår väl inte i Rysslands planer?

Jag kan tänka mig att ryssarna är beredda till eftergifter på sydkusten. Typ Kherson där intresset från lokalbefolkningen att bli ryska medborgare= nästan 0. Det fattar ryssarna också även om de har sina order. Nej ryssarna försöker bita sig fast i Donbass. och nu med Lavrovs uttalande om att målet är regeringsskifte i Ukraina så tror jag ryssarna förstått att de inte kommer längre militärt i Ukraina. Lavrov spelar ner det militära och lyfter fram det politiska. Då får ett regimskifte i Kiev bli tröstnappen. Men där är mycket skrivit i stjärnorna. Ryssarna har knappast förmågan att bestämma vilken regering som ska styra Ukraina när man bara tagit 1/5 av Ukraina. Det är önsketänkande.
Citera
2022-07-25, 20:08
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Jag lovade att återkomma om jag såg något bekräftat. Tydligen är det Euronews som rapporterat om ukrainare som återvänder till ryss-kontrollerade områden. De har ju även ryskspråkiga inslag i sin rapportering. Videon är tyvärr inte textad men inlägget här nämner vad det handlar om. Hursomhelst, Euronews bör väl ses som hyfsat neutrala även om en del nog har synpunkter på det.
"Thousands of Ukrainians are returning to their homes in the territories occupied by Russia. 150-200 cars a day pass through the checkpoint in Zaporozhye, some have to wait for permits for 10 days. Ukrainians say they are returning not only to reunite with their families, but also in search of work that they could not find on Ukrainian territory": Euronews tells that Ukrainians went to the liberated territories en masse for work and a normal life
https://t.me/no_one_is_forgotten/6378

Euronews:

https://en.wikipedia.org/wiki/Euronews

Går ej att hitta mågon referens på deras hemsida. Kan du länka?
Citera
2022-07-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men det verkar inte som att Röda Armén har kvar så mycket artilleri. Har varit rätt så lugnt i flera veckor nu. Tveksamt om man har kapacitet att fortsätta som hittills.

Jag vet inte hur det ser ut nu i förhållande till när invasionen drog igång. Men läser man rapporterna och tittar på liveuamap tycker jag att det ser ut som att de pepprar på rätt bra på daglig basis längst med frontlinjerna.
Citera
2022-07-25, 20:14
Medlem
När Ryssland överger Kherson tror jag att Ukraina inte först går mot Krim utan man försöker rensa Melitopol.

Det blir sedan naturligast att koncentrera krafterna i Donetsk och driva tillbaka Ryssland där, i ett slutskede väntar Krim.

Det beror naturligtvis också på vad som händer i Ryssland efter politikers och militärers GRAVA felbedömningar.
Citera
2022-07-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Xinns en hel del som är polsktalande i Ukraina och även katoliker men det är ju inget krav på att vara katolik för att få bo i Polen..

Det skulle jag inte säga. Med tanke på att Ukraina har 45 miljoner invånare är de ca 150 000 polsktalande som finns i Ukraina inte mycket. De är alltså ungefär lika många personer som antalet invånare i Linköpings kommun. Hur många av de som har ukrainska eller ryska som modersmål och som talar polska som andra eller tredjespråk vet jag iofs inte, men jag tvivlar på att de är särskilt många.

Som du blivit upplyst om tidigare så fördrevs människor i massor efter WWII. Syftet var just att skapa någorlunda etniskt homogena stater. Tyskarna fördrevs från de områden som skulle bli polska och sovjetiska (ryska och litauiska) och polackerna fördrevs från de områden som Sovjet tillskansade sig. Efter att polackerna drivits ut ur västra Ukraina flyttades ukrainare från östra Ukraina till de gamla polska områdena och ryssar flyttades in i östra Ukraina (där det redan tidigare fanns ryssar, men andelen ryssar ökades genom förflyttningarna).
Senast redigerad av Auric 2022-07-25 kl. 20:49.
Citera
2022-07-25, 20:27
Medlem
Ken Drydens avatar
"Skottpengar" på ryska turister i Turkiet:

Nu ökar incidenterna! Turkiet har ju varit lite av ett lufthål för de ryska medelklasstyper som inte längre kan åka till andra orter och semestra sedan den 24 februari.

Men ingen verkar gilla ryssarnas dryga sätt och otrevliga uppsyner.

Här är senaste incidenten från hotellbaren på Quattro Beach i Alanya:

Ett ryskt sällskap hamnar i samspråk med en grupp polacker. Ryssarna börjar direkt provocera omgivningen genom att inte omedelbart ta avstånd från Putin och invasionen i Ukraina.

Polackerna tvingas försvara sig genom att ge ryssarna ordentligt med stryk och får turligt nog hjälp av den turkiska personalen som också vill försvara sig mot ryssarna.

Polis tillkallas som reder ut situationen genom att föra ryssarna till polisstationen där de nu är satta under utredning. Polackerna fick hjälp av den turkiska personalen att avlägsna sig från platsen när polisen kom. Polackerna är - till skillnad från ryssarna - inte misstänkta för något brottsligt.

https://dip.org.ua/en/tourism/in-turkey-poles-began-to-beat-russian-tourists/
Citera
2022-07-25, 20:28
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag kan tänka mig att ryssarna är beredda till eftergifter på sydkusten. Typ Kherson där intresset från lokalbefolkningen att bli ryska medborgare= nästan 0. Det fattar ryssarna också även om de har sina order. Nej ryssarna försöker bita sig fast i Donbass. och nu med Lavrovs uttalande om att målet är regeringsskifte i Ukraina så tror jag ryssarna förstått att de inte kommer längre militärt i Ukraina. Lavrov spelar ner det militära och lyfter fram det politiska. Då får ett regimskifte i Kiev bli tröstnappen. Men där är mycket skrivit i stjärnorna. Ryssarna har knappast förmågan att bestämma vilken regering som ska styra Ukraina när man bara tagit 1/5 av Ukraina. Det är önsketänkande.

Det är helt uppenbart att Lavrov är desillusionerad. Detta är ju knappast 4D-schack utan snarare en pivot där han från och med nu gjort sig fullständigt irrelevant. USA och Ukraina kan inte ta honom på allvar längre.
Citera
2022-07-25, 20:29
Medlem
Citat:
Obegripligt!

NATO skulle ha mycket svårt att sälja in sig som en fredsorganisation i majoriteten av världens länder. Det är en synnerligen naiv fantasi att tro att NATO kommer med fred. Exemplen är legio på det motsatta.

Och så här: USA skulle inte tveka till att ta till militära tvångsmetoder för att komma ett hundratal amerikanska medborgare till undsättning. Och ingen jävel skulle synpunkter på det åtminstone inte i väst.

Att tro att en annan stormakt efter åtta års fientlig beskjutning inte skulle agera för att skydda sitt folk är möjligtvis en flummig rosaskimrande fabel i det Demokratiska partiets annaler.

Varje nation är naturligtvis fri att ta de beslut man vill i ett säkerhetsavseende, Det gäller Ukraina men också Ryssland.
Och även västländerna är det som valde att skicka hjälp till Ukraina, av säkerhetsskäl naturligtvis
Citera
2022-07-25, 20:31
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
250 stridsfordon 90 är nu klara för leverans till ukraina

Detta är exakt vad Sverige borde skicka.

1. Det är rätt verktyg för Ukraina just nu i konflikten.

2. Vi har kontroll över återanskaffning då de byggs i Sverige. D.v.s samtidigt som vi ger så gör vi det genom en investering i svensk försvarsindustri av nyproduktion.

3. Även om det låter cyniskt så är ett skarpt battletest mot Ryssland någonting positivt på grund av att vi får ett kvitto på dess kapacitet och att veta är bättre än att gissa då det kommer till information vi bygger försvaret av vår frihet på.

Har de en överlägsen effekt mot ryska motsvarigheter så är exportordrar i framtiden mer givna och lättare att få igenom. Visar de sig att de inte håller måttet i skarp strid med Ryssland så är det så klart negativt men det är på den extrema plussidan att vi får veta det nu. Den kunskapen är värt mer då den lär oss att vi måste tillbaka till ritbordet och göra ännu bättre, eller satsa ännu mer på utveckling.

Men att jag skulle läsa/höra om en försändelse av 250st först på Flashback är de rätt höga odds på.

Pics or it did not happen, eller pressrelease från Regeringskansliet gäller.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-07-25 kl. 21:05.
Citera
2022-07-25, 20:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
När Ryssland överger Kherson tror jag att Ukraina inte först går mot Krim utan man försöker rensa Melitopol.

Melitopol verkar vara kontrollerad av ukrainsk gerilla och inte ryssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in