2022-07-25, 17:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
GRAD och URAGAN är två helt andra system än HIMARS. Bägge dessa är "blind fired mass", Himars är den raka motsatsen

JO jag tror jag diskuterar möjligheten att få ryskt luftvärn att skjuta på dem istället för HIMARS raketer.
Citera
2022-07-25, 17:33
Medlem
Reimers avatar
Tyskland skämmer verkligen ut sig i det här kriget, Putin måste tammefan skratta så han har ont i magen över sina köpta lakejers försök att förhala allt de lovat.

Anders Östlunds kommentar överst i twitterdebatten.

Citat:
Scholz hope Russia will have won the war by the end of the year.
After Ukraine has won the war Germany's standing will be in the gutter for a long time. Germany really missed out on a great opportunity to redeem its WWII reputation here.

https://twitter.com/andersostlund/status/1551572722660032520

Citat:
The promised deliveries of modern air defense systems to #Kyiv from #Germany may be delayed until the end of the year.

Deliveries of air defense systems from Germany to #Ukraine are delayed due to the lack of permission from German Chancellor Olaf Scholz.

📰Welt am Sonntag

https://twitter.com/nexta_tv/status/1551140278836371457
Citera
2022-07-25, 17:35
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Nu ljuger Du, kristendomen är en förlåtande religion, den rysk-ortodoxa ledare Krill samt ryssar i allmänhet är barbariska.
Bra du nämner den religösa aspekten och Kilrill som välsingnat sitt eget tillika Vladimir Putins storhetsvansinne.
Kirill och Putin är båda anhängare av en världssyn där Moskva är det tredje Rom (efter Rom och Konstantinopel), vilket enligt dem ger den ryska statsmakten och den ryskortodoxa kyrkan en särställning i kristenhetens historia. I den här visionen går kyrka och statsmakt alltid hand i hand, vilket också berövar samhället en ofta välbehövlig motpol i maktsfären.

Enligt de Kirill-kritiska ortodoxa teologerna är den här visionen om "den ryska världen" djupt kättersk: det är en vidrig lära som de å det bestämdaste avvisar som djupt "oortodox, okristen och fientlig mot mänskligheten". Den ryska statsmaktens handlingar i Ukraina är skamliga och den ryskortodoxa kyrkans roll i sammanhanget innebär att patriarkatet avskiljer sig från Jesu Kristi sanna kyrka, anser man.

"Vi försvarar Ukrainas suveränitet och enhet och vädjar till Rysslands president och ber om ett omedelbart slut på detta brödrakrig", skrev Onufrij.

"Ett krig mellan de här två folken upprepar brödramördaren Kains synd, som uppstod av avundssjuka. Ett sådant krig kan inte berättigas av Gud eller människor."
https://svenska.yle.fi/a/7-10014321
Dödssynden Avundsjuka verifierar Vladimir Putins illa dolda avund på ett demokratiskt och välmående Ukraina vilket han misslyckats lyfta hans eftersatta, vanvårdade Ryssland till. Ukrainas välgång med lång gräns till Putins utsugna Ryssland är det ultimata beviset på Putinerans haveri.
Kirill av Moskva, född Vladimir Michajlovitj Gundjajev den 20 november 1946 i Leningrad i dåvarande Sovjetunionen, blev 27 januari 2009 vald till patriark av Rysk-ortodoxa kyrkan. Han bär titeln Patriark av Moskva och hela Rutenien.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kirill_av_Moskva
Rutenien kartor mm:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rutenien
Gröm lögnerna om Nazzar och NATO. Detta är den religöst/historiska anledningen till varför Kirill välsignade det krig och varför Putin förosakar Ryssland historisk stor förödelse för tid och evighet.
Senast redigerad av Taggad 2022-07-25 kl. 17:54.
Citera
2022-07-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
JO jag tror jag diskuterar möjligheten att få ryskt luftvärn att skjuta på dem istället för HIMARS raketer.
Jag förstod detta ja, men det börjar bli lite mycket fixatation till Himars och liknande system när det gäller ryskt luftförsvar. För all del definitivt inte riktat till dig SLACK, nej! Det börjar helt enkelt bli så mycket tjat om HIMAR att det får den verkliga biten till att försvinna pågrund utav mängden snack från folk som inte har den blekaste aning om HIMAR eller S-300/400 system. Helt plötsligt verkar folk tro att HIMARS är det man änvänder till ALLT från att slå ut mtlb's till att slå ut broar(SIGH) och S-400's. Det blir lite väl jävla tokigt då.
Citera
2022-07-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag svarade innan på hur vi I verkligheten förhåller oss till LVS och hur vi slår ut dem. Men men....on we go
Citera
2022-07-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Obegripligt!

NATO skulle ha mycket svårt att sälja in sig som en fredsorganisation i majoriteten av världens länder. Det är en synnerligen naiv fantasi att tro att NATO kommer med fred. Exemplen är legio på det motsatta.

Och så här: USA skulle inte tveka till att ta till militära tvångsmetoder för att komma ett hundratal amerikanska medborgare till undsättning. Och ingen jävel skulle synpunkter på det åtminstone inte i väst.

Att tro att en annan stormakt efter åtta års fientlig beskjutning inte skulle agera för att skydda sitt folk är möjligtvis en flummig rosaskimrande fabel i det Demokratiska partiets annaler.

Varje nation är naturligtvis fri att ta de beslut man vill i ett säkerhetsavseende, Det gäller Ukraina men också Ryssland.
Du kopierar ju Lavrovs lögner rakt av. Har du inga egna åsikter?
Citera
2022-07-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland har 6400 kärnstridspetsar.
Men bränn av ett par stycken då!
Det sista vi hör från Ryssland det kan du vara säker på!
Citera
2022-07-25, 18:13
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Som sagt, du är också fri att hålla på dina.

Men de är nog ganska irrelevanta i sammanhanget.
Ryssar kommer dömas får krigsbrott.
Du kan ju ställa upp som försvarare och svara "realpolitik " på all frågor till dina klienter.
funkar säkert.
Citera
2022-07-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Går det bra med de ryska nyheterna om den speciella operationen i Ukraina om du inte klarar av den svenska median.

Ok? Det senaste dygnet har Ryssland förstört i Cherson regionen mer än 240 stupade ukrainska soldater. 2 MIG - 29. 2 snabbgående landstigningsbåtar. 1 SU - 25. 4 UAV. 6 T - 64. 12 pansarfordon. 4 raketsystem GRAD plus ammunition. 1 raketsystem HURRICAE plus ammunition. 1 Byaraktar TB - 2.
Förövrigt så läser jag tyvärr inte så mycket svensk media som jag borde. Alltför lite media överhuvudtaget, men åtminstone vet jag att det jag blir erbjuden i form utav sådan skänker mig friheten till att både skratta,gråta och ifrågasätta den. Om du vill så delar jag gärna med mig utav min "media"....den kommer på engelska om så, och är ganska så direkt för ditt förstånd att hantera, men säg bara till så öppnar vi celldörren för dig med
Citera
2022-07-25, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Läste att 5 miljoner Ukrainare redan är i Ryssland, många fler kommer det bli. När det kommer till vilken sida som har sanningskapital så vinner Ryssland utan tvekan.

Inte bara militärt där de om och om igen bevisas ha rätt men även allt annat.

Hade väst haft sanning som fokus hade de inte behövt censurera Ryssland och Ryssar. De litar inte på att normies kan avgöra för sig själva.
Jag lovade att återkomma om jag såg något bekräftat. Tydligen är det Euronews som rapporterat om ukrainare som återvänder till ryss-kontrollerade områden. De har ju även ryskspråkiga inslag i sin rapportering. Videon är tyvärr inte textad men inlägget här nämner vad det handlar om. Hursomhelst, Euronews bör väl ses som hyfsat neutrala även om en del nog har synpunkter på det.
"Thousands of Ukrainians are returning to their homes in the territories occupied by Russia. 150-200 cars a day pass through the checkpoint in Zaporozhye, some have to wait for permits for 10 days. Ukrainians say they are returning not only to reunite with their families, but also in search of work that they could not find on Ukrainian territory": Euronews tells that Ukrainians went to the liberated territories en masse for work and a normal life
https://t.me/no_one_is_forgotten/6378

Euronews:

https://en.wikipedia.org/wiki/Euronews
Citera
2022-07-25, 18:31
Medlem
X3treams avatar
Hihi ryssarna är alltid så gulliga.

"Ryska soldater som vägrar kriga skickas till hemliga fångläger"

https://www.expressen.se/nyheter/ryska-soldater-som-vagrar-kriga-skickas-till-hemliga-fanglager/
Citera
2022-07-25, 18:34
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Så Kiev har försökt värva ryska stridspiloter.

Och med det avslöjat viktiga ukrainska militärinstallationer.

Gick åt pipan riktigt ordentligt.

Och nu försöker Bellingcat skademinimera.

Ni lär få höra mer om detta är jag ganska säker på. Man kommer att skylla på att man genomförde en filminspelning av någon dokumentär.

Nej, några personer med en unik access fick förtroendet att filma värvningsförsöken för att göra en doku där vinsten för Ukraina skulle vara att man visar att det är ett alternativ att flyga planet till Ukraina och landa dem.

En stor del av denna insats var allt annat än covert. De annonserade ju öppet om vad man fick för ersättning för olika flygfarkoster. Det som var covert var uppföljningen där direktkontakter togs med enstaka piloter.

Det visade sig dock rätt snabbt att värvningsförsöken var misslyckade. Man kunde konstatera att de man pratade med endast agerade intresserade i syfte att inhämta information och att man därmed var utsatta för en motpoeration.

Efter ett par dagar av 4d-schack där båda sidorna försökte få info och samtidigt placera felaktig info så avslutades försöken.

Misslyckat för Ukrainas del? Jajensmensan för man har inte lyckats få ryska piloter att byta sida.
Avslöjat militärinstallationer? Antagligen inte.

På tal om att gå åt pipan ordentligt:
Här ser man lite fint hur livet slås av lika direkt som en strömbrytare släcker ljuset.
Det splittret tog där det skulle. Vankas föräldrar får nu en fin Lada.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1551578677808349184?s=20&t=zh3aWdThtfI8rLQrdoa9Cw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in