2022-07-25, 18:00
Medlem
Flickpojkens avatar
Vilken chans har vi vid ett inbördeskrig?

Mycket talar för att vi inte har någon. De mest uppenbara är att förorterna är fulla med vapen och att kriminella klaner skulle kunna importera busslaster till. Många i förorterna har dessutom praktisk erfarenhet av strid. Medelåldern är också mycket läger i förorterna. Och slutligen har förorterna ett övertag på grund av sin arkitektur.

Frågan är hur stor edge Nordeuropen har till följd av sin högre IQ:n vid en väpnad sammanstötning

Griper jag efter ett halmstrå när jag tänker att de finns en möjlighet.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-07-25 kl. 18:07.
Citera
2022-07-25, 18:03
Medlem
ayeflatowls avatar
Du menar de som är så bra enade att de mördar varandra en masse i fredstid?

Vad lever du i för fantasivärld egentligen?
Citera
2022-07-25, 18:04
Medlem
Nu kommer jag ångra mig att jag ger mig in i den här diskussionen, men…

Du menar alltså att en handfull gängkriminella ungdomar som redan idag håller på att skjuta ihjäl varandra i ett rasande tempo, beväpnade med undermåliga vapen, skulle ha en reell chans mot den svenska försvarsmakten?

Nog för att man kan föra en diskussion om hur Sveriges försvar står sig i förhållande till andra staters militärmakt, men i förhållande till ett gäng dåligt utrustade och än sämre organiserade ungdomar? Nja…

Tillägg: Inte bara reell chans, du menar att de mer eller garanterat skulle vinna… Jadu…
Senast redigerad av Nulb 2022-07-25 kl. 18:06.
Citera
2022-07-25, 18:11
Medlem
Jag har gjort lumpen och jag bara garvar😁
Citera
2022-07-25, 18:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nu kommer jag ångra mig att jag ger mig in i den här diskussionen, men…

Du menar alltså att en handfull gängkriminella ungdomar som redan idag håller på att skjuta ihjäl varandra i ett rasande tempo, beväpnade med undermåliga vapen, skulle ha en reell chans mot den svenska försvarsmakten?

Nog för att man kan föra en diskussion om hur Sveriges försvar står sig i förhållande till andra staters militärmakt, men i förhållande till ett gäng dåligt utrustade och än sämre organiserade ungdomar? Nja…

Tillägg: Inte bara reell chans, du menar att de mer eller garanterat skulle vinna… Jadu…

Du överskattar både polis och militär. Oaktat de kan du inte vara säkert på att dom står på våran sida vid en sammandrabbning.

De är inte en handfull kriminella ungdomar. De stora klaner som utgör globala kriminella organisationer med en rekryteringsbas som sträcker sej långt bortom Sveriges gränser.
Citera
2022-07-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Du överskattar både polis och militär. Oaktat de kan du inte vara säkert på att dom står på våran sida vid en sammandrabbning.

De är inte en handfull kriminella ungdomar. De stora klaner som utgör globala kriminella organisationer med en rekryteringsbas som sträcker sej långt bortom Sveriges gränser.

Nja, skulle knappast säga att det är jag som överskattar någon sida här. Det spelar ingen roll om det är 1000, 10.000 eller 100.000 kriminella. De kommer behöva upprätta förnödenhetskedjor, inte bara för mat och vatten utan även ammunition och utrustning. Idag kan gängen knappt hantera att polis sätter lite tryck på dem, hur skulle de då hantera att hela förortens el- och vattenförsörjning skärs av? Eller att stridsvagnarna rullar in?

Visst, kriminella gäng i förorterna är ett enormt problem. Men att påstå att de skulle vinna ett inbördeskrig är ju bara skrattretande. Nog för att de har automatkarbiner och granater, men de saknar tungt artilleri, förnödenheter och ekonomiska medel. Hur tänker du själv att de ska få in ammunition och utrustning i landet?
Citera
2022-07-25, 18:20
Medlem
Flickpojkens avatar
Vänta bara tills lågkonjunkturen slår till på alvar. Då kommer etablerade Kristna svenskar få se invaderade grupper bekänna färg.
Citera
2022-07-25, 18:24
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Nja, skulle knappast säga att det är jag som överskattar någon sida här. Det spelar ingen roll om det är 1000, 10.000 eller 100.000 kriminella. De kommer behöva upprätta förnödenhetskedjor, inte bara för mat och vatten utan även ammunition och utrustning. Idag kan gängen knappt hantera att polis sätter lite tryck på dem, hur skulle de då hantera att hela förortens el- och vattenförsörjning skärs av? Eller att stridsvagnarna rullar in?

Visst, kriminella gäng i förorterna är ett enormt problem. Men att påstå att de skulle vinna ett inbördeskrig är ju bara skrattretande. Nog för att de har automatkarbiner och granater, men de saknar tungt artilleri, förnödenheter och ekonomiska medel. Hur tänker du själv att de ska få in ammunition och utrustning i landet?

De märks att du saknar kännedom om de många Paramilitär grupperingar som terroriserar samhällen runt om i värden. Ofta är rekryterings basen till dessa långt lägren än de skulle vara till en Svensk motsvarighet.
Citera
2022-07-25, 18:26
Medlem
Citat:
De märks att du saknar kännedom om de många Paramilitär grupperingar som terroriserar samhällen runt om i värden. Ofta är rekryterings basen till dessa långt lägren än de skulle vara till en Svensk motsvarighet.

Terrorisera ett samhälle är naturligtvis något helt annat än att vinna ett inbördeskrig, vilket jag även tror att du förstår. Någon annan poäng du vill göra eller kan vi gå tillbaka till den faktiska sakfrågan?
Citera
2022-07-25, 18:33
Medlem
Citat:
Samma här stannade dessutom lite längre än värnplikten.

Jag menade förorten blir HELT ÖVERKÖRDA.
Hur ska du kunna leverera vapen, ammunition, läkarvård, mat, el, bränsle och mediciner?
Senast redigerad av Jsjsusi 2022-07-25 kl. 18:36.
Citera
2022-07-25, 18:45
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Terrorisera ett samhälle är naturligtvis något helt annat än att vinna ett inbördeskrig, vilket jag även tror att du förstår. Någon annan poäng du vill göra eller kan vi gå tillbaka till den faktiska sakfrågan?

Sakfrågan? Jag kan berätta mer om vad du inte förstår om sakfrågan. De gränslöst naivt att föreställa sej att militären och ordningsmakt belägrat förorterna, stänger av vatten i väntan på att få in med tungt artilleri och krossa oppositionen med sina överlägsna stridskrafter.

Inte heller "vinner" den oppositionella parten inbördeskrig pa de satt du och många andra föreställer er.

Vanligen växer den paramilitära organisationen fram tills en punkt när en stadskupp kan genomföras. Inna de sker har organisationen infiltrerat myndigheter samt i allmänhet redan kuvat en stor del av civilsamhället. Ibland sker ett maktövertagande utan en statskupp i traditionell mening. Ibland räcker de med att de politiska systemet korrumperats.
Citera
2022-07-25, 18:51
Medlem
Citat:
Sakfrågan? Jag kan berätta mer om vad du inte förstår om sakfrågan. De gränslöst naivt att föreställa sej att militären och ordningsmakt belägrat förorterna, stänger av vatten i väntan på att få in med tungt artilleri och krossa oppositionen med sina överlägsna stridskrafter.

Inte heller "vinner" den oppositionella parten inbördeskrig pa de satt du och många andra föreställer er.

Vanligen växer den paramilitära organisationen fram tills en punkt när en stadskupp kan genomföras. Inna de sker har organisationen infiltrerat myndigheter samt i allmänhet redan kuvat en stor del av civilsamhället

Kan du ge oss ett enda exempel på en lyckad, militär, statskupp i ett västerländskt samhälle utan stora ytor av vildmark där den paramilitära rörelsen kan gömma sig?

Tillägg: Jag nöjer mig egentligen med en framgångsrik statskupp på militär väg i ett västerländskt samhälle.

Vidare var det du som i trådstarten skrev uteslutande om militär förmåga. Att du nu vill flytta målet gör inte ursprungsargumentet mindre världsfrånvänt.

Oaktat allt detta så har du fortfarande inte kommit med ett enda argument till stöd för att dessa gäng skulle kunna upprätta fungerande försörjningslinjer. Var ska de tunga vapnen komma från menar du? Eller är du av åsikten att de ska skjuta AK47 mot flyget och kasta handgranater mot stridsvagnar?

Det du nu beskriver är inte ett inbördeskrig för övrigt, det är en kupp. Vilket av naturliga skäl är två vitt skilda saker. En militärkupp är även det helt uteslutet, av ovan nämnda anledningar. Du får nog fundera ett par varv på vad din uppfattning egentligen är samt hur det ska fungera, för byter du fot var och varannan kommentar blir det ju bara löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in