2022-07-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Självklart ska det ligga mycket ansvar på butikerna, men det hjälper ju inte de so. Blir utsatta, det är ju de som blir sittande med obetalda räkningar för skit som de inte beställt.

Jag tycker förslaget låter vettigt i den meningen.

Men överlag krävs betydligt hårdare straff för att minska och förändra bedrägerier.

Det bör givetvis vara både och men idag har vi ju en myndighet, Kronofogdemyndigheten som villigt ställer up och sponsrar den organiserade brottsligheten och mer än gärna driver in bedragares och blufföretags krav.
Citera
2022-07-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo1985
För att det skapar en massa onödiga steg som dels är strulig för den som handlar men också att vi ökar komplexiteten och kraven på företag vilket inte är bra för svensk ekonomi
ja för dig som försörjer dig som tjuv med att kapa folks identiteter och handla på faktura i andras namn - men för ALLA HEDERLIGA blir det inte jobbigt alls. Tvärt om. Det är otroligt mycket mindre jobb med att använda bank-ID än att försöka få tillbaka pengarna när man väl blivit id-kapad.
Citera
2022-07-25, 16:47
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Felpost
Citera
2022-07-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AClD
Bedrägerierna kommer inte upphöra. Bara finna nya vägar. Ett problem som detta kan medföra är att bedragarna får offren att bekräfta beställningarna på falska premisser, och eftersom de bekräftat beställningen med sina personuppgifter, bankid eller hur det nu ska funka finns risken att de står utan rättsskydd eftersom de själva har godkänt beställningen.

Ja men då får man faktiskt skylla sig själv lite. Det finns de som fått sådana skulder pga dessa fakturor andra beställt och varit tvungna att betala dem, det är mycket värre eftersom de inte gjort något misstag överhuvudtaget.

Lämnar man ut koder eller bekräftar saker på BankID på okändas begäran får man skylla sig själv tyvärr.
Citera
2022-07-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Det blir ju svinsegt att betala på nätet med fysiska pengar...

Jag har den senaste veckan klickat hem säkert tio prylar från europeiska webshoppar och ebay på grejer som inte går att få tag på i svedala. Nu skall jag handla däck.

Heppårej!

Tänk vad tid och pengar du skulle spara.
Citera
2022-07-25, 17:23
Medlem
Jag har förstått att Svenska förfalskade pass tidigare kunde användas i banker för att öppna bankkonton och då får man en bankdosa till bankkontot. Sedan kan man skapa flera BankID.
Regeringen föreslår nu att man ska kunna få ett bankkonto med ett utländskt pass. Äkta eller hittepå person. Ett bankkonto utan personnummer och utan samordningsnummer. Med bankdosan kan man sedan köpa och identifiera sig för köp mot faktura. Du kan tom identifiera dig hos Postnords app eller motsvarande hos ditt eget utlämningsställe. Ditt förfalskade pass kan du då lämna hemma. Utlämningsstället nära din inkvartering.
Nu kanske du säger att om du kommer in på ett bankkontor i Sverige med ett pass och vill legitimera dig så ringer banken med största säkerhet till passets utfärdande myndighet eller en annan behörig utfärdare för att verifiera dess äkthet.
Sant eller falskt ?
Citera
2022-07-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ja men då får man faktiskt skylla sig själv lite. Det finns de som fått sådana skulder pga dessa fakturor andra beställt och varit tvungna att betala dem, det är mycket värre eftersom de inte gjort något misstag överhuvudtaget.

Lämnar man ut koder eller bekräftar saker på BankID på okändas begäran får man skylla sig själv tyvärr.
Precis som alla äldre som blir lurade och får sina bankkonton tömda man läser om var och varannan dag. De får skylla sig själva och inte mer med det.
Du verkar sympatisk.

Ont: Kan vi inte återgå till att personnummer och personuppgifter inte är offentliga istället?
Citera
2022-07-25, 17:48
Medlem
Är det inte redan så? Om man väljer Klarna eller liknande.
Bank Id använder man ju till allt möjligt annat. Använder det flera gånger om dagen, t ex när jag ska logga in på internetbanken eller swisha pengar.

Vill man betala direkt behöver man ju inte heller identifiera sig. Minst hälften av kunder betalar direkt.
Citera
2022-07-25, 17:51
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ont: Kan vi inte återgå till att personnummer och personuppgifter inte är offentliga istället?

Som jag skrivit tidigare är personnummer i normala fall offentliga och väldigt enkelt att få tag på med ett par klick eller ett telefonsamtal.

Länk till mitt tidigare inlägg med hänvisningar till paragrafer i Tryckfrihetsförordningen:
(FB) Regeringen -ID-krav på fakturaköp för att stoppa bedrägerier (2022-07-24)
Citera
2022-07-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Som jag skrivit tidigare är personnummer i normala fall offentliga och väldigt enkelt att få tag på med ett par klick eller ett telefonsamtal.

Länk till mitt tidigare inlägg med hänvisningar till paragrafer i Tryckfrihetsförordningen:
(FB) Regeringen -ID-krav på fakturaköp för att stoppa bedrägerier (2022-07-24)
Ja? Hade du otur när du läste eller var jag otydlig?
Jag skrev att det vore bättre att vi återgår till att de inte ska vara det. Tror att någon lagändring angående detta trädde i kraft vid millennieskiftet.
Citera
2022-07-25, 18:14
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ja? Hade du otur när du läste eller var jag otydlig?
Jag skrev att det vore bättre att vi återgår till att de inte ska vara det. Tror att någon lagändring angående detta trädde i kraft vid millennieskiftet.

Missuppfattade dig och trodde du ville återgå till diskussionen om att personnummer inte var offentligt, fel av mig, men det har faktiskt varit uppe på tal om just detta om att dom uppgifterna inte ska vara offentliga i framtiden. Ska se om jag kan hitta mer info om detta.

Edit:
Skydda personnummer Motion
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/skydda-personnummer_H802435
(Dock från 2020, och det blev avslag)

Ska se om jag kan hitta någon nyare information.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2022-07-25 kl. 18:17. Anledning: Länkar
Citera
2022-07-25, 18:18
Medlem
Citat:
Precis som alla äldre som blir lurade och får sina bankkonton tömda man läser om var och varannan dag. De får skylla sig själva och inte mer med det.
Du verkar sympatisk.

Det är klart det är trist men folk måste väl ha hört vid det här laget att man inte lämnar ut bankid-uppgifter? Kan man inte följa dessa enkla regler kanske man inte är i sinnes fulla bruk att använda bankid.

Hur menar du med det sistnämnda? Det är ju bara att gå in på en hemsida så har man alla personnr inkl sista fyra siffrorna serverade, redo att beställa en massa saker på nätet i andras namn. Så ska det inte vara, så det är bra att man inför dessa id-krav. Borde man gjort för länge sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in