2022-07-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billyhilly
Hur skulle de ske menar du när de inte ens lyckas att få fram supersoniska missiler?

Uhmmm, all in med sina ICBMs och SLBMs? Avfyrar ryssen ett enda kärnvapen mot USA, så ska enligt MAD-doktrinen allt möjligt avfyras mot fienden, för att säkerställa dennes totalödeläggelse.

Kan du tänka dig USA tillämpa MAD och till exempel avfyra 300 Trident-missiler? En sådan kan ha en effekt på 5 megaton, vilket är över 300 gånger kraftfullare än Little Boy som släpptes på Hiroshima.
Kombinera det med att de kan färdas i hastigheter som överskrider Mach 25-30. Och så kommer ryssen och skryter om Sarmat, som har bara lite högre kraft än en amerikansk SLBM från 80-talet.

Resten kan USAs luftvärn skjuta ner. Kinzhals till exempel..
Citera
2022-07-25, 12:47
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Precis! ryZZland har tack vare korruption säkerligen inte gjort nödvändigt underhåll så de flesta fungerar troligen inte längre
Ryssland har en dugligt stor mängd kärnvapen som inte kan användas i nuläget och är således inte operativa. Hur många det rör sig om kan dock vara oklart. Ryssland har fler vapen men fler som är inaktiva än USA.
Citera
2022-07-25, 12:50
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Säg att bara 10% av dem fungerar, det räcker i alla fall för att förstöra stora delar av Västvärlden.
Vilket är totalt självmord för Ryssland.
Citera
2022-07-25, 12:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det vet jag att dom gör. De exporterar husgeråd, vitvaror, mobiltelefoner, lastbilar m.m.

Från tidigare inlägg (FB) Den stundande splittringen av det snart forna Ukraina =

"Rysslands totala export för 2019 var 426 720 000 000 USD

Elektronik stod för 3,43% = ca 1 463 600 000 USD

Jämför med:
Samma år exporterade Sverige elektronik för 173 000 000 USD,
Frankrike gjorde bättre och exporterade elektronik för 2 037 000 000 EURO.

Ryssland är en av Europas största exportörer av elektronik. "

Som sagt, keep fightin. Ryssland är världsbäst på allt de tar sig för och är därtill ofelbara.
Citera
2022-07-25, 12:52
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Säg att bara 10% av dem fungerar, det räcker i alla fall för att förstöra stora delar av Västvärlden.
Så enkelt fungerar det inte, dels är skrämselpropagandan stor och dels så har väst säkerligen fler fungerande kärnstridsspetsar än vad Ryssland har och dessutom så kan inte Ryssland bara "förinta" något land i Europa utan att dom själv riskerar att drabbas. Så lägg ner den där domedagssekten som Ryssland försöker att skapa runt sig.
Citera
2022-07-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Varav endast 1500 är redo, medans NATO har över 2500 klara för strid. Glöm inte SLBMs som finns på både amerikanska och brittiska ubåtar. Hela Moskva Oblast kan ödeläggas med ett styck. Plus USAs fraktflyg är redo att omvandlas till bombflyg när som helst, i samband med Rapid Dragon-programmet.

Kom ihåg en sak, USA döljer säkert sina mest avancerade och kraftfulla vapen. Ingen känner till den verkliga kapaciteten/potentialen av USAs arsenal.

Jo, kärnvapen är politiska vapen, inte militära. Poängen med dem är att basunera ut vad man har förmåga till att göra, inget annat.

De är aldrig tänkta att användas, så finns ingen anledning att mörka vad man har.
Citera
2022-07-25, 12:54
Medlem
´´Kära Putin! Du hotar mig med stridsvagnar och kärnvapen. Men vet du att jag har bättre leksaker än vad du har? Skillnaden är att jag inte vill mörda dig, därför ber jag dig att inte tvinga mig med att använda samma argument, som du hotar mig med. Gör jag det, så kommer du inte överleva. Tror du inte på det, så bevisar jag dig det.´´

- Lech Walesas svar på frågan om vad han hade sagt till Putin, om han skulle få träffa honom.

Han uppmanar även ryska propagandan att sluta sprida skitsnack. Enligt ryska propagandan så sa Walesa att han erbjuder 5 miljoner Euro eller Dollar för Putins huvud.
Citera
2022-07-25, 12:54
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vilket är totalt självmord för Ryssland.
Just så. Många går tyvärr på den där skrämseltaktiken som Putin kör med att ryssen kan förinta oss alla närsomhelst. Bara bullshit.
Senast redigerad av Pinoputchin 2022-07-25 kl. 12:57.
Citera
2022-07-25, 12:55
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Jo, kärnvapen är politiska vapen, inte militära. Poängen med dem är att basunera ut vad man har förmåga till att göra, inget annat.

De är aldrig tänkta att användas, så finns ingen anledning att mörka vad man har.

Precis, men det finns istället anledning att påstå att man har mer än man har i det fallet.
Senast redigerad av Pinoputchin 2022-07-25 kl. 12:57.
Citera
2022-07-25, 12:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt ukrainska försvarskällor har Ukraina nu erhållit dom första 3 Gepard ifrån Tyskland, tillsammans med ammunition. Det sägs att dessa är air defence-pjäser.

Dom skall få 15 stycken totalt och jag antar att det också är offensiva vapen på Gepard-plattformen som kommer lite senare.

..och så här lät det i April..

RAMSTEIN AIR BASE, Germany — The German government will send Ukraine around 50 Gepard air-defense tanks to help that country repel Russian attacks, German and U.S. officials said at a conference here.

https://www.defensenews.com/global/europe/2022/04/26/germany-sending-gepard-air-defense-tanks-to-support-ukraine-defense/

Den där tyska "inflationen" är..brutal..
Senast redigerad av Snapcount 2022-07-25 kl. 13:03.
Citera
2022-07-25, 13:04
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Ok. Men dessa är inga oövervinnerliga game changers och dessa finns inte i stora antal.

USAs försvar kan inte stoppa dom.

Citat:
Om dessa supervapen finns, varför har inte dessa redan slagit ut Ukrainas försvar?

De sparar så klart sina främsta vapen till en eventuell strid direkt mot NATOs trupper.
Citera
2022-07-25, 13:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag kan absolut se att Ryssland ser det som en säkerhetsrisk men för mig framstår det mest som paranoida vanföreställningar. Hade ryssarna betett sig som folk så hade aldrig den här situationen uppstått. Istället framstår ryssen som en mobbarkultur där starkast vinner och folket lever på svältgränsen och oligarkerna smörjer kråset med kaviar på. Man hade kunnat odla goda förbindelser och samarbete med sina Ukrainska bröder och systrar, istället har man odlat ett hat som kommer att sträcka sig generationer framåt.

Du är klok herre men Ryssland har inte samma syn på världen och har byggt hela sin försvarsdoktrin på ett djupförsvar där man vill försvara landet utanför sina egna gränser. Detta pga av att de bla blivit invaderade vart 100 år. Att vi säger att vi i väst tänker rätt ändrar inte deras syn på världspolitiken. Ryssland kan inte heller godta att usa kan bedriva kriminella övergreppskrig mot tex Irak 2003 och sedan säga åt vad Ryssland får och inte. Det är inte en ljus framtid om usa och Ryssland inte kan bjuda in varandra i värmen igen inom en snar framtid. Så så länge ingen av sidorna kan ta ett steg tillbaka mot varandra kommer mänskliga lidandet fortsätta och just nu är det Ukrainas stackars folk som lider. Jag skickar privat kläder till kharkiv och fått bilder på dem som får det. Det mår jag lite bättre av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in