2022-07-25, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Svaret är att banker skapar pengar genom sk. fractional reserve banking. Det som stopp.belagg är inne på i inlägget ovan. dvs de behöver inte finansiera lån med 100% eget kapital

Fractioanl Reserve is det motsatta dock. Det är ett system för att begränsa en banks möjligheter att skapa pengar. Vi avskaffade det systemet i sverige efter 90-tals krisen. Inget land har det längre tror jag. Nu är det Basel reglerna som gäller...
Citera
2022-07-25, 10:58
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fractioanl Reserve is det motsatta dock. Det är ett system för att begränsa en banks möjligheter att skapa pengar. Vi avskaffade det systemet i sverige efter 90-tals krisen. Inget land har det längre tror jag. Nu är det Basel reglerna som gäller...

Nä vi har kvar det, det är bara capital requirements som ökat sedan dess. Basel III ökar det kapital som de behöver ha, dvs fraktionen som de behöver ha och vilken typ av kapital som räknas in.
Citera
2022-07-25, 11:03
Medlem
Citat:
Nä vi har kvar det, det är bara capital requirements som ökat sedan dess.

Så har jag förstått det också. I stället för reserver i form av insättningar krävs reserver i form av t.ex. aktiekapital.

Det förklarar också varför storbankerna tycks vilja bli av med kunder som bara använder bankkonton för transaktioner och sparande och inte tar några lån. Insättare innebär mest onödigt krångel för en bank numera, se t.ex (FB) Skandia begär info om överföringar .
Citera
2022-07-25, 11:03
Medlem
Citat:
Nä vi har kvar det, det är bara capital requirements som ökat sedan dess. Basel III ökar det kapital som de behöver ha, dvs fraktionen som de behöver ha och vilken typ av kapital som räknas in.

Fractional Reserve innebär att varje gång banken lånar ut pengar måste de sätta in en fix procent andel av lånebeloppet på ett konto hos riksbanken. Det är reservkravet. Det innebär att trots rundgång där varje utlånad krona förr eller senare hamnar på ett konto hos en bank igen så kan inte banken låna ut hur mycket som helst. Det begränsas till en geometrisk serie. Det är ett elegant system men det avskaffades i Sverige när reserv kravet sattes till noll efter 90-tals krisen.

Riskvikter och kapitalkrav inom Basel är något helt annat.
Citera
2022-07-25, 11:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag har svarat på denna frågeställning här, (FB) Bank run i Kina, bankerna kan inte betala ut pengar till insättare, kollaps hotar?
Den som i det "svaret" kan hitta i vilken punkt som Stopp.Belagg menar att pengar skapas och en redogörelse för hur det går till får väldigt gärna lyfta fram den texten.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Banken behöver inte ha 10000 kr i kassan för att ge ut lånet, utan det räcker med cirka 500 kr.
Jag tror att andra här i tråden kommer att förstå att Nisse tvärtom kommer ha starka invändningar mot att banken säger "Varsågod här är 10000 kr" och så lämnar fram 500 kr.
Och Nisse kommer gå till en annan bank och låna där han får 10000 kr.

Riktigt varför Stopp.Belagg inte förstår detta är något oklart. Men vad jag ser är det inte mycket som Stopp.Belagg förstår.
Citera
2022-07-25, 11:07
Medlem
Din argumentation bygger på att banken skulle kunna trycka pengar åt sig själv vilket ingen har påstått. (i a f ingen utom obildade youtube-tittarel).

Däremot kan den trycka pengar åt andra.

Pengar är helt enkelt en avistafordran på banken och sådana kan ju banken skapa hur många och stora som helst.
Det är då såklart en meningslöshet att banken skulle kunna trycka pengar till sig själv och betala sina skulder med dem.

Principiellt är det ingen skillnad på de sedlar bankerna tryckte förr och de kontopengar de "trycker" idag. Båda innebär en omedelbart inkrävbar och överlåtbar fordran på banken.

Normalt skapas pengarna genom att någon tar ett lån men det är egentligen inget nödvändigt.

Om elektrikern som installerar luftkonditioneringen i banken har konto i banken så kan banken betala honom genom att bara skriva in 10 000 kr på hans konto
Citera
2022-07-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar. Skulle de göra det så skulle allt vara väldigt annorlunda. För länge sedan gav banker faktiskt ut egna pengar. Se exempelvis 1831 och 1904 i riksbankens historieskrivning: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/

Om banker skulle kunnat ”trycka pengar” skulle ingen bank kunnat gå i konkurs. Leman Brothers skulle enkelt kunnat trycka fram ett antal miljarder och detsamma skulle de kinesiska banker som nu är på fallrepet kunnat göra. Ingen bank skulle heller behövt vara rädd för en ”bank run” eftersom de enkelt skulle kunna trycka nya digitala pengar att betala dem som vill ha ut sina besparingar.

Sanningen är förstås att banker inte trycker pengar alls. Det de gör är inte särskilt annorlunda mot vad du och jag och för den delen Berra och Kenta som hänger utanför Systembolaget kan göra. De lånar och lånar ut.

När du vill låna av banken skapar banken samtidigt ett skuldkonto och ett tillgångskonto, där det i princip står att jag är skyldig banken 100000 Kr respektive att banken är skyldig mig 100000 Kr. Det innebär inte att de har skapat pengar även om de har utökat sin balansräkning. Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”. Danne pekar på den röda lappen och säger. ”Du är skyldig mig 1000 Kr och jag vill ha mina pengar nu” Du halar fram femhundralapparna och överräcker samtidigt som du stryker över 1000 och skriver 0 på den röda lappen. Det här är nämligen just vad banken gör när du lånar pengar.

Om man säger att banker kan ”trycka pengar” så måste man också gå med på att alla människor som lånar ut pengar gör samma sak. Sedan spelar det mindre roll att även privata skulder ingår i definitionen av penningmängden M3.

Hur kommer det sig att så många går på flumsnacket att pengar på något magiskt sätt ”trycker pengar”? Det är ju faktiskt samma sak när vi som privatpersoner lånar av varandra.

Vem tror att banker trycker pengar? Barn?
Jag vet ingen vuxen som tror det.
Citera
2022-07-25, 11:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Skillnaden är att han inte kan ta lappen "Jag är skyldig Danne 1000 Kr" och gå till City Gross och handla för den. Hade lappen blivit allmänt acceperat som betalningsmedel hade du också tryckt pengar i den situationen...
Det kan han göra om du först investerat i en betalinfrastruktur och ett förtroende. Då hade det gått att göra så.

Bankerna har valt att göra den investeringen. Därför fungerar det.
(Sedan är det kreditkortsföretagen som gjort en hel del av investeringen. Och andra privata företag. Just bankerna har bara gjort en del).
Citera
2022-07-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Fractional-reserve banking skapar pengar ur intet, oavsett vad du tror.

Fast de skapar inte pengar ur tomma intet. FBR betyder bara att de bara behöver ha en liten del i kapitaltäckning.

Om en bank vill låna ut säg 100kr, så säljer den tillbaka statspapper till RB för 108, sen skickar den 100 till gäldenären och 8 till kapitalbasen.

Men inga pengar har ”skapats”.
Citera
2022-07-25, 11:10
Medlem
Citat:
Svaret är att banker skapar pengar genom sk. fractional reserve banking. Det som stopp.belagg är inne på i inlägget ovan. dvs de behöver inte finansiera lån med 100% eget kapital

Vi har sedan drygt 20 år zero reserve banking i Sverige.
Citera
2022-07-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den som i det "svaret" kan hitta i vilken punkt som Stopp.Belagg menar att pengar skapas och en redogörelse för hur det går till får väldigt gärna lyfta fram den texten.

Jag tror att andra här i tråden kommer att förstå att Nisse tvärtom kommer ha starka invändningar mot att banken säger "Varsågod här är 10000 kr" och så lämnar fram 500 kr.
Och Nisse kommer gå till en annan bank och låna där han får 10000 kr.

Riktigt varför Stopp.Belagg inte förstår detta är något oklart. Men vad jag ser är det inte mycket som Stopp.Belagg förstår.

Det börjar bli tydligt att du slingrar dig mot bättre vetande. Nisse av år 2022 nöjer sig säkerligen med att pengarna sätts in direkt på hans bankkonto utan att gå vägen över fysiska kontanter.
Citera
2022-07-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att bankerna "trycker pengar" eller "skapar pengar ur tomma intet" är ganska vanliga uttryckta fantasier här i forumet.

Men på frågan om hur detta går till så blir de som fantiserar mindre villiga att redogöra för. Ofta blir det bara mer fantasifulla påståenden.

Men ifall det nu finns någon som kan redogöra så kan denne få peka ut i vilket steg nedan pengar skapades ur tomma intet. Och HUR det gick till.

1. Nisse går till banken för att ta ett blancolån på 10000 kr. Och vill ha dessa i kontanter.
2. Banken medger lån och betalar ut 10000 i kontanter, som de tar från sin kassa.

Här blir Nisse skyldig 10000 kr som går in på hans skuldsida. Men så får han 10000 kr i kontanter som kommer in på hans tillgångssida. Så han är ok med det.
Banken får en tillgång på en fordran på Nisse på 10000 som kommer in på deras tillgångssida. Men får en minskning på 10000 på tillgångssidan iom att kassan minskar med 10000. Så banken är ok med detta.

3. Nisse kommer dock på att han inte vill gå omkring med 10000 i kontanter och går tillbaka till banken och sätter in dessa 10000 på sitt lönekonto.

Här minskar Nisses tillgångar med 10000 kr då han lämnar ifrån sig sina kontanter. Men å andra sidan får han en tillgång i en fordran på banken på 10000 kr.

4. I det här läget har Nisse 10000 kr i skuld till banken. Och så har Nisse en fordran på banken på 10000 kr. Dvs precis som om man hade skippat all hantering av kontanter och banken redan från början bara krediterat kontot med 10000 kr. Och där många fantiserar om pengaskapande.

Så i vilken punkt skapades det pengar? Och av vem?

- Det är väl så att banken nu kan ta dessa 10000 kr och även låna ut till Lisa, och därefter fortsätta låna ut dessa 10000 kr till låt säga åtta andra.

- Låt säga att Nisse "investerar" i en klocka för dessa 10000 kr, som han köper från Joakim von Anka. De övriga nio låntagarna gör samma sak.

- Alla är nu nöjda och glada. De tio låntagarna är nu skyldiga banken 10000 kr var, men har även var sin klocka "värd" 10000 kr. Joakim von Ankas kassa har ökat med 100000 kr.

- Nu höjer banken räntan från 0,2 till 20%, vilket gör att Nisse, Lisa och de andra låntagarna inte har råd att behålla sina lån. Därför vill de nu sälja sina klockor och betala tillbaka sina 10000 kr var till banken. Nu finns dock inga villiga köpare av klockor kvar, förutom Joakim von Anka som är villig att betala 5000 kr per styck för klockorna.

- Det finns nu ingen annan utväg för låntagarna än att sälja sina klockor för 5000 kr per styck till Joakim von Anka och ge dessa pengar till banken.

- Låntagarna står nu utan klockor, men är skyldiga 5000 kr var till banken. Som tur är erbjuder Joakim von Anka extra jobb på klockfabriken så att de tio låntagarna kan arbeta av sina skulder till banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in