Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Typiskt Wilderäng att helt ignorera svensk underrättelsetjänsts fiasko där man säger till regeringen att Ryssland inte kommer invadera Ukraina. Detta är alltså samma underrättelsetjänst som skall varna om Ryssland är på väg att attackera Sverige. Det duger inte att hänvisa till att vi skall hålla ihop i kristider eftersom ett sånt mjäkigt agerande riskerar cementera de strukturer hos spiontjänsten som misslyckades förutsäga det ukrainska kriget.
Det där sista du säger är faktiskt intressant, för jag undrar hur mycket de där appellerna till samling i kris är en sorts kalla kriget-nostalgisk fras som man gillar att säga för stämningen det ger (och för att det ger de här personerna något slags mening) och hur mycket det är en genomtänkt strategi som ska ge verkliga resultat.
Väldigt mycket av den här totalförsvarsnationalismen (eller vad man ska kalla det) som Lars Wilderäng företräder (och förstås tar till extra parodiska nivåer) är ett slags cargo cult. Nostalgiska föremål som "en svensk tiger" och vägbaser etc. dras fram som magiska formler som ska ge motståndskraft oavsett deras relevans i den nuvarande situationen.
Vägbaserna finns t.ex. inte kvar och kommer inte tillbaka (särskilt inte med Sverige i NATO), och när det gäller "en svensk tiger" tror jag inte folk ens har någon aning om vad de bör hålla tyst om. Men det är identitetsbildande och det stärker sammanhållningen bland möpar och dylikt folk att gå runt och säga det till varandra. Nu följer jag inte direkt dylika konton, men jag misstänker att Twitter har gett extra skjuts till den här dynamiken.