2022-07-25, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Läs på! Pensionärer kan inte söka försörjningsstöd hos kommunen. (ZÄldreförsörjningsstöd kan utgå från Pensionsmyndigheten om bostadstillägg inte räcker till godtagbar levnadsstandard).
Tror att du fattar vad jag menar,
Citera
2022-07-25, 07:51
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
De skulle inte ha gett den gruppen så mycket från början, dvs beräkna deras pension på arbete de inte utfört i Sverige och baserat på att de bott i landet när de inte har det tex.

Citat från artikeln "– Det går alltid att vara självkritisk och säga att vi borde ha gjort tidigare utskick med information om vad som kan vara på gång och vilka konsekvenser det kan få. Men det är svårt att genom kommunikation få en förståelse för vad som komma ska. Vi har valt att inte gå ut tidigare för att inte skapa mer förvirring inom pensionsområdet än det redan har varit under året, säger Ann-Sofie Kraft Nilsson."

Vad är det som är så svårt, "vi kommer dra in din pension" känns inte så svårt att informera om.

I ett land där en stor del av befolkningen gjort karriär på att ljuga så är det ju så.
Citera
2022-07-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Ligger mycket i det. Därtill har vi ju faktiskt bostadsbrist i Sverige.

Det finns ingen bostadsbrist i Sverige. Skitsnack. Sverige har massor med bostäder/hyreslägenheter som står tomma då det byggs och byggs höghus. Sedan importeras det massor med människor till Sverige. Dags att Sverige återinför att man enbart ska få ha ett medborgarskap som svensk och det ska vara svenskt medborgarskap. Sedan bort med Alla bidrag till utlänningar som bor i Sverige som får barnbidrag, bostadsbidrag/bostadstillägg, sjukbidrag, pensioner, Rot och Rut avdrag mm. mm. Sverige har massor med tomma nybyggda lägenheter, Sverige har en stor statsskuld. Sverige ska ta bort Alla bidrag i Sverige och införa en medborgarlön till enbart svenska medborgarskapet medborgare som bor enbart i Sverige. Medborgarlönen ska vara från 20 år och äldre, ca 20000 kronor i
månaden efter skatten är dragen. Så fort svensken är utomlands så dras det av pengar dagligen från medborgarlönen. Utlänningar boende i Sverige ska Ej erhålla någon medborgarlön liksom även personer med flera medborgarskap.
Då kan vi i Sverige sedan ta bort Alla bidrag och avskeda och lägga ner försäkringskassan, arbetsförmedlingen, socialtjänsten, A-Kassorna osv. osv.
Citera
2022-07-25, 07:56
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Jepp. Enligt länken till pensionsmyndigheten i TS.

Sen är det väl de som haft usel timpenning och de som råkat ut för olyckor i arbetet som får utfyllnad.

Av vad jag sett är det inte så stor skillnad att ha slitit på ett skitjobb i 30 år eller att inte ha jobbat alls.

Håller helt med. Jag hade väldigt lätt i skolan och kom in på en väldigt bra bana, men tog inte lång tid för mig att förstå att allt bara är en teater. och fullständigt oseriöst
Citera
2022-07-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tror du har rätt att det är dessa man vill åt.
Får man ta med sig garantipensionen till Afrika också?
Citera
2022-07-25, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Ligger mycket i det. Därtill har vi ju faktiskt bostadsbrist i Sverige.

Vi har absolut ingen bostadsbrist.

Vi har brist på bostäder som kostar väldigt lite och passar för folk som går på bidrag.

Det finns MASSOR av lediga bostadsrätter och hus på hemnet. Finns även massor av dyra hyresrätter lediga i kranskommuner till Stockholm.
Citera
2022-07-25, 08:38
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Så du menar alltså att Ahmed har rätt till ÄFS i utlandet?

Du är inte särskilt observant trots ditt nick. Jag skrev i mitt första inlägg nedanstående:

"ja i teorin. I praktiken räcker det att skriva sig i brushans lägenhet dit posten kommer och som brushan tar hand om.
Eller så har man en eller två lägenheter där mannen är skriven i den ena och kvinnan i den andra. Detta på grund av en "skilsmässa" så att båda kan få bostadsbidrag. Dessitom hyr man ut den ena till andra migranter och därmed har maximerat både sina svarta inkomster samt statens bidrag.
Sådana manövrar har regeringar de sista trettio åren tillåtit och detta utan att den hederlige svensken reagerat utan glatt har röstat på sossarna, folkpartiet och moderaterna samt centern och Kd"

Du tror väl inte att bara för att det är lagstiftat så gör Ahmed som lagen säger. Jag beskrev hur lagen kringås av Ahmed och hans vänner.
Sedan vad det gäller Äfs så raljerade jag över de svenska reglerna som lyfter ett argt pekfinger åt Ahmed.
"HaHaHa, "Om du tänker vara utomlands under en längre tid än tre månader, eller om du regelbundet vistas utomlands, ska du därför anmäla detta.”
Ja deras solidaritet med Sverige är ju stark, hahaha."

Observera att jag inte har gett någon uppfattning att jag tycker Ahmed har rätt till Äfs vare sig inom EU eller utanför.
Jag är även tveksam till Äfs inom Sverige men man kanske måste acceptera detta för i annat fall blir det kommunen och dess invånare som får ta smällen. Staten bör ta sitt ansvar här om någon, eftersom det är dom som gett Ahmed med vänner tillstånd att komma hit.
Citera
2022-07-25, 08:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Sverige ska ta bort Alla bidrag i Sverige och införa en medborgarlön till enbart svenska medborgarskapet medborgare som bor enbart i Sverige. Medborgarlönen ska vara från 20 år och äldre, ca 20000 kronor i
månaden efter skatten är dragen.

20 000 är mer än många har i lön efter skatt.
Citera
2022-07-25, 08:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Precis så, garantipensionen är ett grundskydd för de som inte har arbetat ihop en inkomstpension. De flesta pensionstagare behöver inte detta skydd.
Men systemet med ÄFS (äldreförsörjningsstöd) felar när Muhammed som inte har jobbat en enda dag och kan endast två ord svenska är berättigad till ÄFS.
Garantipensionen är kopplad till antalet levnadsår i Sverige. För varje levnadsår utanför Sverige minskas garantipensionen med x/40 del. Men nu har man rundat detta beslut och menar att asylsökande kan tillgodogöra sej sina år i resp. hemland. Innebär i klartext att en asylsökande har rätt till full garantipension från dag ett.
Dessutom finns ett undantag för asylsökande som klassas som flyktingar. De får räkna boende i hemlandet och får på så vis full garantipension.
Citera
2022-07-25, 08:44
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Nja Försörjningsstöd, bostadsbidrag och en.
God man kanske då dina föräldrar är döda och du har en lite tråkig situation just nu alltså.
I Sverige är riksnormen för försörjningsstöd, årligen fastställd av Socialstyrelsen, 4180 kronor per månad för ensamstående 2021.
Sedan tillkommer det bostadsbidrag upp till 6-7125 kr.
Upp till 1-2 vuxna 7 125 kronor i Stockholm

Nej, bostadsbidrag tillkommer inte, det är 4180 inklusive bostadsbidrag.
Citera
2022-07-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag har en fråga till dig eller andra.
Kan staten/de som betalar ut garantipension se hur mycket resor man gjort inom EU och således den tid man tillbringat i andra EU och EES länder under ett år? Om ja finns det ett max antal dagar man får vara bortrest i annat EU land för att tillgodoräkna sig garantipension? Man måste vistas i Sverige minst 3 månader i sträck per år?
Tycker lagen ganska tandlös.

De flesta som med garantipension som invandrat och fått medborgarskap men sedan flyttat tillbaka till hemlandet, eller annat land som t.ex Serbien, Somalia, eller Turkiet ligger utanför EU/ESS.
Kommer dom i Afrika tex. då få garantipensionen Indragen?
Citera
2022-07-25, 09:19
Medlem
vasaduellers avatar
Det blir tufft för Iraks föravarsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in