2022-07-24, 13:04
Medlem
HarigaHasses avatar
Hej.
Jag är ganska ny på området av att beställa ut rättsliga protokoll och skulle behöva lite hjälp. För ett tag sedan fick jag veta genom mr.koll att en person förekommer i ett brottsmål. Jag skulle behöva få information om vad det är denna person är dömd för eller vad för typ av brottsmål han förekommer i.
Dock är den enda informationen jag har den som finns på ratsit, mrkoll och liknande sidor.
När jag ska beställa ut via domstol.se så behövs det mycket mer information. Jag vet ju t.ex inte vilken domstol jag ska söka mig till, eller vad brottet handlar om. Jag vet inte vem motparten är heller.
Jag vet ju som sagt bara hans namn och personuppgifter samt att han förekommer i ett brottsmål.
Dessutom så har personen bytt namn vid ett tillfälle och jag vet då heller inte om det är hans nuvarande eller dåvarande namn jag ska uppge.
I november förra året mailade jag tingsrätten i den kommunen han är bosatt i för att försöka få svar på mina frågor, men nu 8 månader senare så har jag fortfarande inte fått något svar.
Är det någon här som vet hur jag ska göra?
Citera
2022-07-24, 13:19
Medlem
Gör som jag om du nu har ett personnummer. Skicka ett gemensamt email till landets tingsrätter där du ber om en träfflista på det personnumret. Får du ingen träff så kan det bero på att målet är äldre än fem år. Det brukar gallras efter fem år.
Bara att kopiera tingsrätternas email ett efter ett tills du har alla och sen skickar du.
Citera
2022-07-24, 13:43
Medlem
HarigaHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dollargirl
Gör som jag om du nu har ett personnummer. Skicka ett gemensamt email till landets tingsrätter där du ber om en träfflista på det personnumret. Får du ingen träff så kan det bero på att målet är äldre än fem år. Det brukar gallras efter fem år.
Bara att kopiera tingsrätternas email ett efter ett tills du har alla och sen skickar du.

Okej. Om fallet är äldre än 5 år, hur gör jag då? Kommer det vara kört att få ut domen då?
Citera
2022-07-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarigaHasse
Okej. Om fallet är äldre än 5 år, hur gör jag då? Kommer det vara kört att få ut domen då?
Då finns det inte digitaliserat och sökbart för allmänheten längre. Om mrkoll säger att personen förekommer kanske du kan beställa den därifrån? Annars behöver du i stort sett veta vilken tingsrätt och vilket målnummer du vill ha. Har du bara ungefärlig info måste du själv söka i arkivet, och läsa innantill tills du träffar rätt.

Om du ändå har personnummer, och målet inte är jättegammalt, så kan du testa hovrätterna också. Om det varit huvudförhandling även där så gallras det ju något år senare än I tingsrätten åtminstone.
Citera
2022-07-24, 14:14
Medlem
Citat:
Hej.
Jag är ganska ny på området av att beställa ut rättsliga protokoll och skulle behöva lite hjälp. För ett tag sedan fick jag veta genom mr.koll att en person förekommer i ett brottsmål. Jag skulle behöva få information om vad det är denna person är dömd för eller vad för typ av brottsmål han förekommer i.
Dock är den enda informationen jag har den som finns på ratsit, mrkoll och liknande sidor.
När jag ska beställa ut via domstol.se så behövs det mycket mer information. Jag vet ju t.ex inte vilken domstol jag ska söka mig till, eller vad brottet handlar om. Jag vet inte vem motparten är heller.
Jag vet ju som sagt bara hans namn och personuppgifter samt att han förekommer i ett brottsmål.
Dessutom så har personen bytt namn vid ett tillfälle och jag vet då heller inte om det är hans nuvarande eller dåvarande namn jag ska uppge.
I november förra året mailade jag tingsrätten i den kommunen han är bosatt i för att försöka få svar på mina frågor, men nu 8 månader senare så har jag fortfarande inte fått något svar.

Använd dig av lexbase annars. Kostar en liten slant, men processen är skitsmidig.
Citera
2022-07-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoodermen
Använd dig av lexbase annars. Kostar en liten slant, men processen är skitsmidig.

Bra förslag.
Bli medlem på Lexbase nu för 129kr
129kr är en engångsavgift för att få tillgång till Lexbase databas. 1 valfri rapport med domar i PDF ingår (värde 129kr).
Citera
2022-07-25, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Då finns det inte digitaliserat och sökbart för allmänheten längre. Om mrkoll säger att personen förekommer kanske du kan beställa den därifrån? Annars behöver du i stort sett veta vilken tingsrätt och vilket målnummer du vill ha. Har du bara ungefärlig info måste du själv söka i arkivet, och läsa innantill tills du träffar rätt.

Om du ändå har personnummer, och målet inte är jättegammalt, så kan du testa hovrätterna också. Om det varit huvudförhandling även där så gallras det ju något år senare än I tingsrätten åtminstone.

Vet du hur domarkiven är sorterade? Är det endast efter datum?
Citera
2022-07-26, 02:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hej.
Namn och personuppgifter räcker för att få ut en dom (eller lista på eventuella domar där personen är part) från en domstol. Dock så måste du vända dig till rätt domstol.

Prova att kontakta tingsrätten där han bor och de närliggande via email. Det ger oftast resultat. Alternativt be en vän eller Flashbackanvändare som har tillgång till juridiska databaser att söka upp informationen åt dig.

Jag kan göra det åt dig om du vill. Det är dock upp till dig att avgöra om det på något sätt kan röja din anonymitet att ge mig personen i frågas uppgifter för sökningen - om det skulle göra det så gör det givetvis inte, utan hitta istället någon utanför Flashback som kan hjälpa dig.
Citera
2022-07-26, 04:55
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Vet du hur domarkiven är sorterade? Är det endast efter datum?

Det finns böcker som innehåller domar som kommit exempelvis 1999. Domarna finns där i kronologisk ordning.
Citera
2022-07-31, 14:04
Medlem
HarigaHasses avatar
Jag beställde ut domen från lexbase. Tack för hjälpen alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in