Citat:
Ursprungligen postat av
HarigaHasse
Hej.
Jag är ganska ny på området av att beställa ut rättsliga protokoll och skulle behöva lite hjälp. För ett tag sedan fick jag veta genom mr.koll att en person förekommer i ett brottsmål. Jag skulle behöva få information om vad det är denna person är dömd för eller vad för typ av brottsmål han förekommer i.
Dock är den enda informationen jag har den som finns på ratsit, mrkoll och liknande sidor.
När jag ska beställa ut via domstol.se så behövs det mycket mer information. Jag vet ju t.ex inte vilken domstol jag ska söka mig till, eller vad brottet handlar om. Jag vet inte vem motparten är heller.
Jag vet ju som sagt bara hans namn och personuppgifter samt att han förekommer i ett brottsmål.
Dessutom så har personen bytt namn vid ett tillfälle och jag vet då heller inte om det är hans nuvarande eller dåvarande namn jag ska uppge.
I november förra året mailade jag tingsrätten i den kommunen han är bosatt i för att försöka få svar på mina frågor, men nu 8 månader senare så har jag fortfarande inte fått något svar.
Är det någon här som vet hur jag ska göra?
Namn och personuppgifter räcker för att få ut en dom (eller lista på eventuella domar där personen är part) från en domstol. Dock så måste du vända dig till rätt domstol.
Prova att kontakta tingsrätten där han bor och de närliggande via email. Det ger oftast resultat. Alternativt be en vän eller Flashbackanvändare som har tillgång till juridiska databaser att söka upp informationen åt dig.
Jag kan göra det åt dig om du vill. Det är dock upp till dig att avgöra om det på något sätt kan röja din anonymitet att ge mig personen i frågas uppgifter för sökningen - om det skulle göra det så gör det givetvis inte, utan hitta istället någon utanför Flashback som kan hjälpa dig.