• 1
  • 2
2022-07-24, 11:22
Medlem
Jag har läst på ganska mycket om mjölk på senare tid och blir fan inte klok på det.

Jag har sett mängder med artiklar och fakta som säger att mjölk är för kalvar och att vuxna människor på sikt missgynnas av att dricka mjölk.

Samtidigt har jag läst lika många studier som säger att lättmjölk/minimjölk snarare är sjukt nyttigt och absolut inte farligt.

Vad fan gäller? Det är två saker som jag har frågor om primärt.

1: Finns det något som heter mjölkmage - ger minimjölk ballongmage?
2: Om man dricker en halv liter lättmjölk om dagen, är det nyttigt eller onyttigt?

Lite mer i ämnet : https://www.bellybalance.se/aktuellt...ongmage-eller/
Citera
2022-07-24, 11:30
Medlem
Onanikrems avatar
Vi i Nordeuropa har ett enzym som kan bryta ner mjölk även i vuxen ålder. Detta saknas hos de flesta andra befolkningar och deras mage ballar ur efter hand.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...-pa-mjolkgatan

För oss är mjölk nyttigt då det innehåller många näringsämnen, men för de som inte kan bryta ner/ tål mjölk är det inte nyttigt.
Senast redigerad av Onanikrem 2022-07-24 kl. 12:02.
Citera
2022-07-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jag har läst på ganska mycket om mjölk på senare tid och blir fan inte klok på det.

Jag har sett mängder med artiklar och fakta som säger att mjölk är för kalvar och att vuxna människor på sikt missgynnas av att dricka mjölk.

Samtidigt har jag läst lika många studier som säger att lättmjölk/minimjölk snarare är sjukt nyttigt och absolut inte farligt.

Vad fan gäller? Det är två saker som jag har frågor om primärt.

1: Finns det något som heter mjölkmage - ger minimjölk ballongmage?
2: Om man dricker en halv liter lättmjölk om dagen, är det nyttigt eller onyttigt?

Lite mer i ämnet : https://www.bellybalance.se/aktuellt...ongmage-eller/
Mjölk är nyttigt, titta bara på innehållet.
De som säger annat är samma judar som påstår att rött kött är skadligt och att vi måste börja äta insekter.
Mjölk är en produkt som kan användas till väldigt mycket tex yoghurt, fil, smör, ost, grädde medmera, allt med ett utomordentligt näringsinnehåll.
Citera
2022-07-24, 11:53
Medlem
Mjölk är en sur (pH) matvara, från det aspektet är det inte bra, kroppen använder kalcium för att reglera pH värdet, resultatet blir att kalciumet kommer att tas ur kroppen trots att man konsumerar mjölk som ska vara rikt på kalcium.
Citera
2022-07-24, 12:04
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasparc
Mjölk är en sur (pH) matvara, från det aspektet är det inte bra, kroppen använder kalcium för att reglera pH värdet, resultatet blir att kalciumet kommer att tas ur kroppen trots att man konsumerar mjölk som ska vara rikt på kalcium.

Det har nästan samma ph som vatten. 6.7 - 6.9 i ph...
Citera
2022-07-24, 12:09
Medlem
okok1s avatar
Vill du ha en normal fungerande lever och lägre inflammation, drick mjölk:
Citat:
Conclusions: We conclude that three dairy servings per day improved both liver function and systemic inflammation in subjects with MetS.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26595359/

Man behöver också ha bra vitamin D nivåer för att ta upp kalcium.
Citera
2022-07-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det har nästan samma ph som vatten. 6.7 - 6.9 i ph...

Ja det är under 7, dessutom varierar pH för båda dessa, mjölk kan bli bara surare.
Citera
2022-07-24, 12:27
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Laktosfri mjölk ger väl inte ballongmage..?
Citera
2022-07-24, 12:50
Medlem
Jag älskar mjölk och dricker alltid minst ett glas om dagen. Finns ingen bättre dryck, förutom vatten då. Har aldrig fått några magproblem av det. Näringsrikt och nyttigt.
Citera
2022-07-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Laktosfri mjölk ger väl inte ballongmage..?

Det gör väl inte "laktosmjölk" heller om du inte är laktosintoleranta. Konstig fråga.
Citera
2022-07-24, 13:16
Medlem
Tror folk dricker mindre mjölk idag än förr, en känsla bara, i andra ändan, så dricker/äter kanske folk andra mjölkprodukter istället.
Citera
2022-07-24, 13:18
Har bara mjölk i gröten.

Mjölk innehåller väl nästan lika många kalorier som öl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in