Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Jag ser att du redan fått väldigt mycket bra tips gällande kostnader. Så tänkte inte gå in i det mer än att lusläs försäkringsvillkoren. En hel del ingår inte i många försäkringar. När vi nyligen fick avliva vår gamla tik akut en fredagkväll blev det kostsamt och majoriteten av det täcktes inte av försäkringen.
Har du övervägt en omplaceringshund? Det finns massor av hundar här i Sverige som människor skaffat och sedan inte riktigt mäktar med. Jag har numera 3 hundar (som mest haft 4) och alla har hamnat hos mig lite halvakut när deras ägare inte rikgit mäktat med, och sedan stannat kvar.
Jag ser att du övervägt retriever. Jag har en flatcoated retriever och de är ju inte helt representativa för alla retrievers, men vill mest ge dig en varning för att de kräver en hel del motion, de fäller mycket, och behöver mycket mental aktivering. Min retriever är dessutom ganska smart och trots att han numera är en gammal gubbe ställer han till med mycket skit. Han stjäler mat, äter upp strumpor och gosedjur etc. Han är också den mest tillgivna hund jag haft och ger mycket kärlek.
En hundras som jag vill tipsa om (och tro nu inte jag är tokig) är chihuahua. Om man hanterar dem som riktiga hundar och inte accesoarer så är det faktiskt en rätt så frisk hundras som lever väldigt länge. De kan ha problem med tänder och är i övrigt ganska friska och anpassningsbara. Det gäller ju som med alla hundar att vara tydlig och inte låta dem köra över en och komma undan med dåligt beteende för att de är små.
Mindre terrier, ex jack russel, är också väldigt trevliga.
Ja, alltså jag har tänkt på omplaceringshundar, men jag är lite osäker på om det är schysst mot hunden. Om den redan blivit illa behandlad eller fått lämna sin flock, så kanske den förtjänar en ny ägare som vet vad den gör och ingen nybörjare som jag själv. Plus att jag alltså inte riktigt vet varför den är omplacerad. Är det allergi, barn som man är rädd för eller har den visat tecken på att vara aggro?
Även om jag ju vill ha en lydig hund, så har jag inget emot de som är lite busiga, visar egen vilja och hittar på skit. I viss mån är det ju charmen med att ha ett djur. Vill jag ha total lydnad så har jag ju min dator.
chihuahua - mmm ... jo, alltså, friska - säkert, men nej, jag har svårt att se mej leva med en sån liten hund. Vet inte varför, men det är en fördom jag har svårt att göra mej av med.
Jack russel. Kanske.