2022-07-23, 14:30
Medlem
Det finns bra försäkringar du själv kan välja tilllägg till. Du kan även ha lägsta försäkringskostnad som täcker typ tarmvred och andra akuta saker och ist ha en buffert. Eget konto för hunden. Det blir oftast billigare då det sällan händer extrema saker om man har koll på sin hund. Inte besöker hundgårdar och tror att hundar ska kunna leka bara sådär. Det finns även lån man kan ta(svea tror jag det är som har det) om det skulle skita sig totalt och det blir summor som är överjävliga om det händer något som drar iväg kostnaden. Sjukdom som kräver lång vård kräver även en ägare med styrka att kanske avsluta än att gå igenom lång jobbig behandling. En hund som är svårt sjuk eller bryter ett ben är det oftast snällast att låta somna in. En död hund lider inte. Det är ingen skriven regel att man måste bota till varje pris. Hundens lidande samt återhämtningstid ska alltid räknas in i det hela. Rehab tex. Är det värt det i lidande med starka meds och hunden fattar inte riktigt vad som pågår. Får inte springa på flera månader måste gå lugna prom i flera mån samt rehabbas och ha ont. Energi som sprudlar osv.. det är en lång tid av stress kring allt som har med hundens rörelse att göra
Vad är snällast eg. Det är ibland snällare att låta somna in. Finns inga garantier heller att det blir snärtfritt efteråt. Väldigt troligt blir det skavanker precis som för oss efter benbrott korsband osv men när hunden inte haltar tror vi att det är bra. Så får du en hund med utfallsproblematik pga smärta man inte riktigt kan se med otränat öga. Så ska det göras smärtutredning osv ja du fattar....
Man måste inte va rik för att ha hund det går ofta att lösa på något vis, man får fråga om hjälp, viktigare är nästan hjärta och kunskap att kunna ta svåra beslut när det behövs.
Citera
2022-07-23, 15:02
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warcrime2.0
Ensamtränade ni hunden något? Den som tuggade sönder saker?

Detta är bara en hund. Blandras. Glömde visst valpkurserna - ca 5000 så totalen blir högre.

Men nu när valptiden är över så billigare framöver med tuggandet. En valp tuggar på allt annat än hundben. Det är mer spännande.🙂🦴
Citera
2022-07-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Detta är bara en hund. Blandras. Glömde visst valpkurserna - ca 5000 så totalen blir högre.

Men nu när valptiden är över så billigare framöver med tuggandet. En valp tuggar på allt annat än hundben. Det är mer spännande.🙂🦴

Truth! Jag hade en valp som tuggade sig igenom sju lager tapet och fortsatte in på betongen. Hyreslägenhet. Hon fixade även två par solglasögon, en väckarklocka, några räkningar, en bok och lite annat smått o gott! 😬
Citera
2022-07-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lortland
Truth! Jag hade en valp som tuggade sig igenom sju lager tapet och fortsatte in på betongen. Hyreslägenhet. Hon fixade även två par solglasögon, en väckarklocka, några räkningar, en bok och lite annat smått o gott! 😬

Då va hon ensam eller? Hur hann hon annars göra detta?
En valp klarar sällan att va ensam ens korta stunder utan att tugga sönder skälla yla ja något stress beteende brukar visa sig.
Att valpar tuggar, ja. Helt naturligt. Men inte på detta vis. Det är stress/ångest.
Citera
2022-07-23, 15:47
Medlem
Citat:
Då va hon ensam eller? Hur hann hon annars göra detta?
En valp klarar sällan att va ensam ens korta stunder utan att tugga sönder skälla yla ja något stress beteende brukar visa sig.
Att valpar tuggar, ja. Helt naturligt. Men inte på detta vis. Det är stress/ångest.
Alldeles riktigt. Det blev en dyr läxa för mig. Antingen måste man ha passning eller en kamrat till valpen. I vårt fall blev det en liten kamrat. Över en natt slutade hon med att vandalisera lägenheten när den lille flyttade in.
Citera
2022-07-23, 15:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizdec
Skaffa inte en hund om du inte är beredd att ta hand om den *ordentligt* (en stor del av din tid) + stora veterinärkostnader är mitt tips.

Ja, det är ju lite därför jag skapade tråden, för att få en uppfattning om vad "ta hand om" innebär, främst ekonomiskt, men också vilken ras som skulle fungera med mitt liv. Jag är ju inte handikappad, bara lat, och om en hund kan motivera mig att bli mindre lat är det ju bra.

Jag förstår ju också att om en hund blir sjuk så finns det ingen statlig försäkring, utan man får betala allt själv.

Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Vet inte om detta nämnts tidigare i tråden, men tänk också på att formen av motion är viktig. Många hundar kan du inte trötta ut fysiskt, men ägnar du en del av dagen åt att mentalt träna hunden blir den testo mer harmonisk och lugnare överlag. Mental träning kan vara allt ifrån passivitetsövningar ute i stan till nosework, sök eller apportering. Givetvis behövs fysisk motion också, men det innebär inte att man behöver läga in promenader på flera timmar.

Bra tips. Lydnadsträning är ju ett måste, men sök och apportering kan ju vara kul för både människor och hund. Och då kan ju hunden springa och leta. Jag tänkte att vi ju är två, så en kan gå före och lägga ut sånt som hunden skall leta upp. (Jaja, jag vet ju inget om det så jag kan ha fel.)
Citera
2022-07-23, 16:04
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
* Vår hund kostade ca 20,000 att köpa.
* Koppel kostade 2-300 kr.
* Halsbandet ca 300 kr.
* Vi har köpt sängar för flera tusen kronor men han vill bara sova i sofforna så det var bortkastade pengar.
* Bajspåsar så brukar vi köpa 3 för 100 kr. De räcker nog någon månad.
* Försäkring ca 400 kr i månaden.
* Mat ca 2,000 kr i månaden (inklusive godis).
* Leksaker ca 300 kr i månaden.
* Innan han blev rumsren så köpte vi lite rengöringsmedel och sprayer för 2-300 om olyckan var framme.
* Schampo för ca 300 kr (räcker länge).
* Valpkurs varierar i pris men mellan 1,500-3,000 kr.
* Vi tog några privata lektioner med en som tränar vakthundar åt företag (ca 500 kr för en halvtimme).
* Kloklippning om ni inte gör det själva brukar gå på ca 150 kr, sedan får du var sjätte gång gratis.
* Vi vaccinerar honom varje sommar mot bl.a. kennelhosta (då sprayar de honom på nosen). Det kostar runt 700 kr.
* Han får fästingtabletter varje år. I paketet finns två tabletter och de räcker 3 månader var. Det kostar ca 6-700 kr om jag inte minns galet.

Jag skulle uppskatta att vi lägger ut ca 3,000 kr i månaden på vår hund men sedan tillkommer kostnaden för veterinärsbesök men då ni vill helst ha en mindre hund så kommer matkostnaden att vara betydligt lägre för er. Sedan beror det också på vilket foder man väljer.

Tack, exakt en sån uppställning jag önskade.
Citera
2022-07-23, 16:05
Medlem
Alltså den riktiga frågan är ju vad du kan erbjuda hunden? Hur har du tänkt aktivera den?
Citera
2022-07-23, 16:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Är du ensamstående så kan det bli körigt med rutinerna. Bra om man kan dela på ansvaret med en hund.
En katt kanske passar dig bättre.

Nej, vi är två här hemma, och sedan finns fyra nyvuxna ungdomar på en kvarts avstånd, som kan och vill hjälpa till och ta hand om den när den väl har vant sig, så den delen är jag lugn inför. Katter är trevliga djur, och jag har som sagt vuxit upp med såna, så jag vet ju vad det innebär. Nu vet jag inte om du läste trådstarten, eftersom rådet att skaffa katt ju inte direkt är särskilt användbart i min situation.

Citat:
Ursprungligen postat av GoldenBear
Flera här har redan nämnt veterinär-kostnader. Men för sakens skull så har vi ett trist exempel, och vikten av försäkring om man inte har pengar på kontot:
Efter 7 år med en frisk hund så har jag nu 80 000 i veterinär-kostnader, utöver en avliden hund som plötsligt fick cancer. Täcks visserligen av försäkring…

Vid inköp så kostade han va 16000kr.

Mitt råd är att om du är ensam och inte kan lägga massvis av tid på hunden i form av träning och massvis av motion så bör du starkt överväga att inte skaffa en hund. Är du inte en redan aktiv person så kommer en aktiv hund (de flesta bruksraser) antagligen bli väldigt tungt. Jag la ner massvis av tid på träning för att få en allmänlydig hund. Tänk även på att även mindre raser behöver nästan minst lika mycket aktivitet och hjärngympa för att inte bli … knäppa.

Bra tips, skaffa försäkring i förväg. Och jo, jag är medveten om att de behöver aktiveras, men som fler har sagt, så betyder inte det nödvändigtvis flera timmars språngmarsch varje dag.
Citera
2022-07-23, 16:13
Medlem
Mina hundar kostar ungefär det dom äter.. dom ligger på ca 25-30kg. För 500kr i månaden äter dom bra mat och får lite tilltugg.
Resten rör sig om engångskostnader t.ex gps, matskål, koppel, bur till bilen, valppris. Här kan man få ner kostnaderna genom begagnat osv.
Jag har inte försäkring och har änsålänge bara sparat på det.

Ras. Låter som att en schäfer eller labrador skulle passa dig utmärkt.
En vanlig Svenssontjocklabbe, i ditt fall.
Stabil, lagom osv. Som en v70 ungefär. Framförallt lättlärd och följsam.

Du behöver inte köpa en pappershund för 15k, följa ett matschema och gå kurser om du inte vill.. Det är liksom hela xl-paketet. Sen är det ett djur och ingen bebis du hämtar. Den kräver bara mat, stimulering/motion och en flock.
Ge den inte vid matbordet och belöna tiggande och sånt. Den äter i sin skål sover på sin plats..

Lycka till.
Citera
2022-07-23, 16:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
De som luktar har troligen (om de inte nyligen rullat sig i något) obehandlade hudinfektioner, vilket tyvärr många retrievers (även många andra raser) har. En frisk hund luktar inte speciellt illa.

Citat:
Exakt. Dåliga tänder stinker ju också,
och skitmat för hund som tex fukt, fikabröd och annat idioter ger för att de är söta pajjar deras ph värden totalt. Det ger garanterat dålig andedräkt och svamp i kroppen både utvändigt och invändigt.

Nej, jag har inte direkt mött någon hund som stinker, men även om lukten i sig inte är dålig så misstänker jag att en hund med tjock päls som har varit ute i regnet kan ha en starkare doft.

Dieten kan påverka alltså, det är ännu en sak att överväga då. Det som är bra med hundar är ju att de sällan är kräsna så bara maten har rätt näring så tröttnar de inte så lätt som t ex en katt. Eller en unge.

Inget socker alltså? Inte ens frukt? Kände en hund som var väldigt förtjust i banan. Men, ägaren lät henne äta för mycket.
Citera
2022-07-23, 16:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag har erfarenhet av cocker spaniel, en medelstor hund på ca 12-14 kilo, robust men ändå supersmidig. Ca knähög, precis lagom för mig. Kallade min hund för en "terrängbil" då han gick fram överallt som en ångvält utan att ens se sig för, han bara körde på till han slog i något. Det är en ras som ändå kräver en del, det var därför jag tipsade om rasgrupp 9 som ofta är lugnare. Vill du veta mer om cocker så fråga bara, antingen här eller skicka ett pm så kan jag vara mer personlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Familjen hade en Jack Russell för många år sedan. Väldigt lättskött hund och bra storlek. Den skällde knappt samt att den kunde vara lös mycket(beror förstås på uppfostran). Våran gick väldigt bra ihop med barn, dock släppte den en del hår(kort, strävhårig).

Citat:
Ursprungligen postat av casii
Passar grannens Malteser ibland.
Den är fan riktigt lat när det kommer till promenader.
Vill inte gå längre än en kvart. Pissa och skita sen är det klart!
Fäller inget hår, men kräver en del hårvård för att inte se ut som en Sikh på heroin.
Men är man själv lat så kan det nog vara en trevlig kompis trots att det
är en liten bjäbbig kärringhund.

Tack för tipsen, förresten. Malteser - nej, den är snygg, men massa jobb med pälsen inbillar jag mej.
Jack Russel - mmm - kanske. Skall överväga den.
Cocker spaniels har ju ett oemotståndligt utseende, som Lady i Disneyfilmen, men jag är nog lite mer inne på Lufsen i samma film. Men, jag skall gärna kolla om jag hittar nån som säljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in