Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag håller med dig i allt du skriver här. Jag tror dock där är väldigt kalla människor som tänker väldigt abtrakt och långsiktigt. Putin är också en av dem. Ryssland är helt teoretiskt ett hot på grund av sin relativt stora befolkning, och stora naturtillgångar, och de har redan en sådan kärnvapenarsenal att man kan inte pusha runt dem hur som helst. De skulle i princip (och i princip är tillräckligt mycket ett hot för de som styr USAs politik) kunna bli till en supermakt igen. Inte för att jag tror det händer.
Personligen tror jag det egentligen bara är kärnvapnen som ses som hot av omvärlden. Militären, särskilt armén, sågs som ett hot fram till 24 februari i år. Men vad gäller folkmängden så är det knappast någon som ser som ett hot. Ryssland är idag bara världens 9:e folkrikaste land. Man ligger mer än 20 miljoner efter 8:an Bangladesh. Rysslands sjunkande befolkning och Mexikos ökande gör att Ryssland kanske halkar ner till 10:e plats inom inte allt för många år.
Det är bara med våld eller hot om våld som Ryssland kan hävda stormaktsstatus. Hade det inte varit för kärnvapen och militära resurser hade landet närmast varit marginaliserat. Kongo Kinshasa har 90 miljoner invånare, jättestor yta och enorma naturtillgångar men totalt marginaliserat.