Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 08:52
Medlem
Dags att vi svenskar gör el revolution. Dags att företag, affärer, skyltfönster, byggen, kommunernas lysen mm. De måste stänga av sina lysen mm. nu under sommaren och vintern. När ingen ändå är där. De kan inte få fortsätta använda el helt i onödan.
Citera
2022-07-23, 08:56
Medlem
barkeepers avatar
Vi band vårt avtal i tre år i början av december när vi såg åt vilket håll det barkade. 72öre blev det. Och så betalade vi för en omstartsgaranti, så om priserna mot förmodan skulle bli lägre än 72 kan vi starta om treårsperioden.

Jag är rätt långt till höger i det mesta, men när det gäller saker som kollektivtrafik, utbildning, el och vatten, bör staten äga.
Citera
2022-07-23, 08:56
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemh
Politikerfitorna kommer få smaka guillotine om detta fortsätter, hoppas dock på en långsammare död åt de Korrupta jävla svinen
Läs min signatur. Dags att börja bli jobbig för omgivningen om du inte redan är istället för vara alla till lags, det är vårt eget ansvar att bry oss men folk skyller på politikerna som de själva röstat fram och bryr sig bara om njutningsjakt för de är maxat dekadenta

Inget mer linda in nu. Om folk inte respekterar dig för du bryr dig så förtjänar de inte att bli respekterade och är inte dina vänner heller för de bryr sig bara om sig själva.

Politikernas huvuden skulle rullat igår med tanke på vad de gör och vilka de jobbar för, Wallenberg, Rotschild och Bilderberg osv. sedan får de toppjobb inom storbankerna för avslutat uppdrag haha
Senast redigerad av Autismpower 2022-07-23 kl. 09:02.
Citera
2022-07-23, 09:02
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
"de kan inte höja räntan hur mycket som helst"
så sa de på 90-talet också.
Sen höjdes räntan till 500 %.
Det är inte jämförbart för då hade vi fast kronkurs. Idag har vi flytande kurs. Räntan på 500% berodde på att man ville försvara den fasta kronkursen.
Citera
2022-07-23, 09:03
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Du har skrivit 52 inlägg i den här tråden. Du kommenterar folk med OT och trams. Du spyr ur dig ett budskap och har lyckats förstöra den här tråden och inte till för någonting och KAN ingenting. Du börjar snacka om fossilenergi kol som har ZERO med svenska energisystemet att göra och varför priset har exploderat på några år. Det är på grund av "integreringen" i systemen och VINDKRAFT OCH NEDLAGD KÄRNKRAFT.

Okunnig förbannade klåpare som förstår ett skit. Säkert betalad av Putin.
Ännu ett fullständigt meningslöst inlägg ifrån dig mil utanför ämnet. Jag diskuterar el och elpris. Du sysslar med något helt obegripligt och korkat.
Citera
2022-07-23, 09:09
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Även värmepumpar och varmvattens beredare äter el. Den här vintern kommer knäcka ekonomin i många hushåll tyvärr

En värmepump för att värme ett stort hus är kanske inte så ekonomiskt vid höga elpriser. Det är ju inte för sent än att sätta in en braskamin och skaffa lite ved innan vintern.

Om nu elen med nätavgifterna kostar 9 kronor per kWh och värmepumpen ger tre gånger så mycket värme som man matar in el går det att uppskatta lönsamheten. Kan man köpa ved för lägre än 3 kronor per kWh så är det lönsamt.
Citera
2022-07-23, 09:11
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonAnders69
Fungerar solceller på vinter, fungerar vindkraftverk när det inte blåser, borde vi röta på MP?
Nej, solceller fungerar inte på vintern, eller i stort sätt inte, energin man får ifrån solceller på vintern är marginell. Solceller är heller ingen betydelsefull energikälla i Sverige annat än för enskilda personer och enskilda företag. Solenergin i Sverige står för ca 1% av den totala energin, men den andelen ökar rätt snabbt. Vindkraftverk fungerar inte när det inte blåser och kärnkraftverk fungerar inte när de ska underhållas eller när det är något säkerhetsfel. Kärnkraftverk fungerar inte när kylvattnet är för varmt som i Frankrike nu nyligen. Det finns inga 100% pålitliga energikällor. Därför måste man alltid ha alternativ, man kan inte förlita sig på bara en energikälla. Vi kommer att behöva vatten, vind, sol och kärnkraft och vi kommer även att behöva lagra energi i någon eller några former. Förmodligen så kommer vi även behöva reservkraft för nödlägen i form av oljeverk också, precis som idag. Jag kommer inte att rösta på MP, jag tycker att de har allt för många verklighetsfrånvända idéer, de har politiska förslag som inte alls leder till de klimatförbättringar de påstår, utan istället snarare ställer till det. Vad du röstar på är upp till dig.
Citera
2022-07-23, 09:13
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Ett eget vindkraftverk kanske?
Det kräver bygglov och det är uteslutet i tätbebyggt område. Men det finns absolut samfällighetsföreningar som byggt gemensamma vindkraftverk på många platser i landet.
Citera
2022-07-23, 09:14
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Mitt i vintern, låt mig gissa. Du röstar inte höger
Det stämmer, jag röstar inte för att de rika ska bli rikare och de fattiga fattigare.
Citera
2022-07-23, 09:16
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Om man har 142 000:- liggande och vill få ränta, så är SBAB de som betalar bäst i sparränta: 1%. (Man kan få lite mer från de där omoraliska "swishlånsbankerna".)

Så om man nu skall ha en kalkylränta, så kunde man tjänat 1420:- om året minus 30% i skatt = 994:- om året genom att låna ut dem. 5% i kalkylränta innebär spekulation på börsen eller liknande, vilket i år snarast hade minskat 142 000:- till 100 000:- på ett halvår.

Solcellsmotståndarna är komiskt hysteriska. Ungefär som klimathysteriker eller invandringsproblemsförnekarna. Det är ingen idé att komma med fakta; de är känslodrivna människor.
Räntan på SBAB är lägre än inflationen. Du förlorar alltså konstant pengar på att ha dem på kontot. Investera i framtiden istället och el kommer alltid att efterfrågas och det höjer värdet på din fastighet. Ja, det är mycket ideologi och då hjälper inga fakta i världen. Det är precis som en religiös tro.
Citera
2022-07-23, 09:27
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Högern vill ju sänka el-priserna på sikt genom att satsa på kärnkraften vilket väl är bra?
Det närmsta en quick fix skulle vara att börja införa kärnkraft och för att den ska införas på ett smidigt sätt så är det nog högern som gäller. Socialdemokraterna vet ju inte vad de vill och det är de som styrt in oss i det läget vi är i just nu...
Men socialdemokraterna kommer väl ge oss villaägarna en kaka värd några tusen i vinter så vi ska rösta på dem. Men det är en kortsiktig lösning som inte gynnar samhället utan bara gör att vi fortsätter vårt slösande av elen.
Kärnkraft sänker inte elpriserna, det höjer elpriserna. Frankrike som har mest kärnkraft i världen har långt högre elpris än Sverige. Vindkraft är betydligt billigare och priset går stadigt ned när kraftverken blir allt effektivare.
Citera
2022-07-23, 09:30
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Är det rörligt eller fast elpris som är bäst för en som bor i villa?
Fördelen med rörligt spotpris är att du kan välja när du ska använda elen, så du kan ladda bilen när elen är som billigast exempelvis. Men vill man ha det bekvämt och slippa tänka på när och hur mycket så är ju fast pris att föredra. För egen del har jag rörligt spotpris som ändras timma för timma, vilket gör att jag har koll på när elen är billigast och ser till att ladda bilen och köra elintensiva saker när elen är som billigast. Tidigare hade jag ett lågt fast pris, men det avtalet gick inte att förlänga till vettigt pris.
Senast redigerad av saganshus 2022-07-23 kl. 09:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in