2022-07-23, 04:36
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyltpatrullen
Har du hus så är det solceller som gäller,
Hjälper kanske inte så mycket i vinter..
Citera
2022-07-23, 06:24
Medlem
Är det rörligt eller fast elpris som är bäst för en som bor i villa?
Citera
2022-07-23, 06:46
Medlem
Problemet med våra elpriser är ju att vi är med på den Europeiska marknaden.
Hade vi inte varit med där utan bara hållt vår el inom Sverige så hade vi haft mycket lägre elpriser.

Problemet är ju att vi konkurrerar på en större marknad och t.e. Tyskland och Finland som saknar el är villiga att betala högt för att få våran el och då säljer elbolagen till högsta pris vilket också driver upp priserna inom landet, speciellt i södra Sverige.

Önskar att vi tar bort den skiten, avlägsnar oss från den Europeiska marknaden och sänker våra priser drastiskt.
Citera
2022-07-23, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Är det rörligt eller fast elpris som är bäst för en som bor i villa?

Det är precis som att fråga om det är bäst för lägenhet. Skillnaden är bara att den som bor i hus troligen förbrukar mer el. Fast elpris bundet för ett par år sedan hade så klart varit bäst för alla, men om man inte har bundet idag så är det nog fel tidpunkt att binda då det kommer märkbart öka elkostnaden som redan är väldigt hög.

Har själv rörligt just nu då det är för dyrt att binda just nu. Hade ett fast avtal som löpte ut just under den sämsta möjliga tiden runt november i år. Så min räkning gick från väldigt låg till väldigt hög på en månad bara.
Citera
2022-07-23, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är precis som att fråga om det är bäst för lägenhet. Skillnaden är bara att den som bor i hus troligen förbrukar mer el. Fast elpris bundet för ett par år sedan hade så klart varit bäst för alla, men om man inte har bundet idag så är det nog fel tidpunkt att binda då det kommer märkbart öka elkostnaden som redan är väldigt hög.

Har själv rörligt just nu då det är för dyrt att binda just nu. Hade ett fast avtal som löpte ut just under den sämsta möjliga tiden runt november i år. Så min räkning gick från väldigt låg till väldigt hög på en månad bara.

Jag tycker det är knepigt. Har själv rörligt just nu och förra räkningen låg på nästan 190 öre/kWh. Om jag binder på 12 mån får jag nu ett pris på typ 260 öre/kWh. Naturligtvis hutlöst, men jag lär ångra mig om priset blir 500 öre/kWh med rörlig till vintern…
Citera
2022-07-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag tycker det är knepigt. Har själv rörligt just nu och förra räkningen låg på nästan 190 öre/kWh. Om jag binder på 12 mån får jag nu ett pris på typ 260 öre/kWh. Naturligtvis hutlöst, men jag lär ångra mig om priset blir 500 öre/kWh med rörlig till vintern…

Jag betalar just nu 200 öre.

Det är något jag kan leva med, men skulle må dåligt om jag binder det till mycket högre pris och sen slutar kriget i Ukraina och Ryssland pumpar ut gas till lägre priser. Om elpriset då sjunker som en sten och sen står man där och betalar 270 öre när det egentliga priset är 50 så kommer man må mycket dåligt. Tror jag stannar kvar på rörligt som det ser ut nu.
Citera
2022-07-23, 07:49
Medlem
Citat:
Jag betalar just nu 200 öre.

Det är något jag kan leva med, men skulle må dåligt om jag binder det till mycket högre pris och sen slutar kriget i Ukraina och Ryssland pumpar ut gas till lägre priser. Om elpriset då sjunker som en sten och sen står man där och betalar 270 öre när det egentliga priset är 50 så kommer man må mycket dåligt. Tror jag stannar kvar på rörligt som det ser ut nu.

Jag håller med. Mitt problem är dåliga marginaler och att november t.o.m februari kan bli extremt dyra om priset sticker iväg för mkt. I januari hade jag en räkning på 9000 kr. Finns ju en risk att den räkningen blir 20000 nästa januari
Citera
2022-07-23, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag håller med. Mitt problem är dåliga marginaler och att november t.o.m februari kan bli extremt dyra om priset sticker iväg för mkt. I januari hade jag en räkning på 9000 kr. Finns ju en risk att den räkningen blir 20000 nästa januari

Ja det är som att köpa aktier, man kanske tror sig veta vart företaget är på väg, men i verkligheten är det bara gissningar och man hoppas att det går som man tror att det ska göra.

Jag gissar på att elpriset fortsatt kommer vara högt, men att det inte kommer vara så vansinnigt högt som vissa andra gissar inför vintern.

Men som sagt, det är bara mina gissningar och alla måste göra sitt eget val. Jag är dock inte villig att binda mig nu till enormt höga priser.
Citera
2022-07-23, 07:57
Medlem
Det är väl bara att stänga av elen under vintern och frysa.
Det är sjukt att vi i mellan och södra Sverige ska ha dessa ocker priser, pga bl.a tyskjävlarna med flera ska tillåtas köpa svensk el. Tyskjävlarna som äger EON i Sverige och tokarna på vattenvall köpte kolkraftverk från tyskjävlarna. Dags att Sverige återinför normala elpriser i Sverige. Allternativ två är att moms och alla andra skatter på elen tas bort direkt. Vi har val i år. Men inget av partierna vill diskutera el priserna och sänka priserna. Sedan måste Sverige sluta ta hit alla dessa utlänningar. Vi har inte råd med dem.
Sedan ska Sverige återta våra svenska elbolag och sedan sälja tillbaka tyskarnas kolkraftverk.
Citera
2022-07-23, 08:37
Medlem
Hadrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det kommer nya strömbidrag till hösten.
Vad härligt det är att betala enorma mängder skatt till staten så att man kan få lite bidrag tillbaka.
Citera
2022-07-23, 08:47
Medlem
Citat:
Problemet med våra elpriser är ju att vi är med på den Europeiska marknaden.
Hade vi inte varit med där utan bara hållt vår el inom Sverige så hade vi haft mycket lägre elpriser.

Problemet är ju att vi konkurrerar på en större marknad och t.e. Tyskland och Finland som saknar el är villiga att betala högt för att få våran el och då säljer elbolagen till högsta pris vilket också driver upp priserna inom landet, speciellt i södra Sverige.

Önskar att vi tar bort den skiten, avlägsnar oss från den Europeiska marknaden och sänker våra priser drastiskt.

Inte helt så enkelt. Det är svenska kraftnät som beslutar om exporten. ”Högsta pris” gäller oavsett om elen säljs i Sverige eller någon annanstans. Det är dock så att den billigaste källan för att mätta marknaden sätter priset för övriga. Så om vi måste till gas för att mätta efterfrågan, så får också vattenproducenter samma betalning, som för gasen. Och gasen sätter då elpriset för de gällande timmarna nästa dygn. Och om du syftar på att elen säljs över olika prisområden så är det kabelägarna som får vinsten mellan områdena.
Citera
2022-07-23, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Det är väl bara att stänga av elen under vintern och frysa.
Det är sjukt att vi i mellan och södra Sverige ska ha dessa ocker priser, pga bl.a tyskjävlarna med flera ska tillåtas köpa svensk el. Tyskjävlarna som äger EON i Sverige och tokarna på vattenvall köpte kolkraftverk från tyskjävlarna. Dags att Sverige återinför normala elpriser i Sverige. Allternativ två är att moms och alla andra skatter på elen tas bort direkt. Vi har val i år. Men inget av partierna vill diskutera el priserna och sänka priserna. Sedan måste Sverige sluta ta hit alla dessa utlänningar. Vi har inte råd med dem.
Sedan ska Sverige återta våra svenska elbolag och sedan sälja tillbaka tyskarnas kolkraftverk.

Högern vill ju sänka el-priserna på sikt genom att satsa på kärnkraften vilket väl är bra?
Det närmsta en quick fix skulle vara att börja införa kärnkraft och för att den ska införas på ett smidigt sätt så är det nog högern som gäller. Socialdemokraterna vet ju inte vad de vill och det är de som styrt in oss i det läget vi är i just nu...
Men socialdemokraterna kommer väl ge oss villaägarna en kaka värd några tusen i vinter så vi ska rösta på dem. Men det är en kortsiktig lösning som inte gynnar samhället utan bara gör att vi fortsätter vårt slösande av elen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in