Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Liberala önskedrömmar... För det första är det inte säkert att ekonomin för vanligt folk kommer att ta så mycket stryk - det beror ju på vilken politik regeringen för. För det andra är det inte säkert attväljarna kommer att skylla krisen på regeringen - tvärt om är det ju uppenbart att den främst beror på externa faktorer, så bedömningen är ju vem väljarna tror mest på - Magdalena Andersson som tar ansvar, eller Ulf Kristersson som gör allt vad han kan för att slippa ta ansvar?
Vi är på väg in i en skenande inflation och akut energibrist i hela Europa som kommer att slå mycket hårt mot tillverkningssektorn och därmed ekonomin i stort. Frågan är inte om vanligt folk kommer att få stryk, det kommer de att få till den grad att vi får räkna med sociala och politiska oroligheter. Frågan är bara om det hinner ske innan valet. Det är möjligt att regeringen räddas av gong-gongen.
Det var därför jag skrev: avgörande för valet blir därför hur långt ekonomin hinner implodera innan valet.
Vad gäller frågan om väljarna kommer att skylla på regeringen så är det närmast en naturlag att de gör det. I dåliga tider får regeringen skulden även om det är oförtjänt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
För övrigt är den där förtroendeundersökningen intressant. Rimligen är de realistiska statministerkandidaterna ledarna för de tre största partierna, med tillägget att man skulle kunna tänka sig vågmästarregeringar ledda av liberalernas eller centerns ledare. Sett på detta sätt är siffrorna för såväl Åkesson, Kristersson och Pehrsson låga - något som borde väcka oro i dessa partier.
Jag håller med om att det blågula blocket saknar bra statsministerkandidater. Pehrsson är den mest kompetente partiledaren, men jag tror knappast att han kommer ifråga.
Det vi kan hoppas på är ett generationsskifte i moderaterna. Hittills har återväxten dock varit dålig.