Jaja, det är som att fråga hur långt ett snöre är, men nån sorts uppfattning vore ju bra att få innan man ger sig på detta.
Bakgrund:
- Jag är ju en lat jävel som sitter vid min dator mest hela tiden, jobbar, surfar, tittar på film, bråkar med folk på forum osv, och efter att jag har slutat röka så finns ju risken att jag inte lämnar den förrän efter många timmar.
- Och det är ju inte nyttigt.
Alltså tänker jag att om jag skaffar en hund, så tvingas jag ta pauser då och då. Antingen för att rasta hunden eller för att tvätta golv, mattor, soffkuddar och madrasser.
Första frågan är förstås vilken hund. Jag inser ju att en häst-liknande Cane Corso kostar mer i föda och annat än en pekineser. Och en afghan mer än en nakenhund i fråga om hårvård och trimning.
Så för diskussionens skull ta en medelhund. Inte för stor, inte för liten. Inte nån som kräver schamponering varje kväll och ingen som saknar hår alls. En som en nybörjare kan hantera, så ingen tävlingshund. Och ingen som kräver tre timmar motion varje dag, jag är som sagt en lat jävel. Och ingen förvuxen råtta eller knähund. En riktig hund. Typ labrador eller så.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en rashund med stamtavla längre än kungafamiljen,
men inte heller en gatuhund upphittad i Grekland eller insmugglad från Ryssland. Nån som har friska, både mentalt och fysiskt, föräldrar och gärna generationen innan dess. Ingen som kräver läkarbesök och operationer.
Ge gärna tips på hundraser, men framförallt hur mycket kostar det
- inköp, vad kan en sån hund rimligen kosta, samt sånt man behöver köpa, säng, koppel, skål
- fasta belopp, försäkring, vacciner, veterinärbesök osv, trimning och pälsvård
- hunddagis, i Stockholmsområdet
- löpande kostnader, mat, leksaker, hundgodis, bajspåsar
- utbildning, lydnadsträning
- klubbmedlemsskap, måste man vara med i nån klubb?
Jag har förstås googlat, Svenska Kennelklubben har en sida "Köpa hund" där man får det till 82 papp, totalt antar jag, men det bör väl vara för alla 10-15 åren?
https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/Funderar-du-pa-hund/vad-kostar-det-att-ha-hund/
Men, ni som har en liknande hund, vad har det kostat er hittills?