2022-07-22, 22:00
Medlem
vadsadusadus avatar
Kolla på raser ur rasgrupp 9, sällskapshundar. De är, om man gör lite förarbete som kollar upp stam osv, raser som är åt det lugnare hållet. De behöver inte nån 4 timmar aktivering dagligen utan kan nöja sig med några promenader och mys i soffan om de får lite mental stimulans också. Tyvärr är de flesta raserna i rasgrupp 9 små, men det innebär inte att det är "lite hund" för pengarna. Små hundar kräver lika mycket uppfostran, men är ofta billigare att inneha.

Kostnad är svårt att säga utan att bedömma efter ras. Små hundar är ofta billigare i månadskostnad, men å andra sidan lever de ett par år längre. Slutsumman kan därför landa på likvärdiga summor när man slår ut det per dag i livet.

Sen får man räkna med att veterinärkostander kan rusa iväg rejält även om man har försäkring, det är något man inte kan förutse. Då får man ta ställning till hur mycket det är värt att lägga på vet-vård.

Andra har gett rimliga förslag på summan, vi har för lite parametrar för att kunna ge exaktare svar. Se ut ras och fråga specifikt om kostnaderna för den rasen så kanske vi kan ge bättre kostnadsförslag.
Citera
2022-07-22, 22:01
Medlem
Bättre att ta någon som inte behöver trimmas, typ bara tvätta och borsta lite.
Menade inte att du skulle ta just husky eller border collie, mer som exempel på olika karaktär som hundraser har, beroende på deras "jobb". Precis, som du beskriver dig själv tror jag inte på energiknippet Border Collie.
Citera
2022-07-22, 22:04
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Kolla på raser ur rasgrupp 9, sällskapshundar. De är, om man gör lite förarbete som kollar upp stam osv, raser som är åt det lugnare hållet. De behöver inte nån 4 timmar aktivering dagligen utan kan nöja sig med några promenader och mys i soffan om de får lite mental stimulans också. Tyvärr är de flesta raserna i rasgrupp 9 små, men det innebär inte att det är "lite hund" för pengarna. Små hundar kräver lika mycket uppfostran, men är ofta billigare att inneha.

Kostnad är svårt att säga utan att bedömma efter ras. Små hundar är ofta billigare i månadskostnad, men å andra sidan lever de ett par år längre. Slutsumman kan därför landa på likvärdiga summor när man slår ut det per dag i livet.

Sen får man räkna med att veterinärkostander kan rusa iväg rejält även om man har försäkring, det är något man inte kan förutse. Då får man ta ställning till hur mycket det är värt att lägga på vet-vård.

Andra har gett rimliga förslag på summan, vi har för lite parametrar för att kunna ge exaktare svar. Se ut ras och fråga specifikt om kostnaderna för den rasen så kanske vi kan ge bättre kostnadsförslag.

Tack, jo, jag förstår det kan vara svårt att svara på en så generell fråga, därför tänkte jag att de som nu har köpt hund som är ungefär i samma situation, har nån uppfattning om vad det kostade dem.

Jag är inte helt emot små hundar, men har svårt för Chihuahua eller Pekineser, men skall kolla på något större.
Citera
2022-07-22, 22:09
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tack, jo, jag förstår det kan vara svårt att svara på en så generell fråga, därför tänkte jag att de som nu har köpt hund som är ungefär i samma situation, har nån uppfattning om vad det kostade dem.

Jag är inte helt emot små hundar, men har svårt för Chihuahua eller Pekineser, men skall kolla på något större.

Jag har erfarenhet av cocker spaniel, en medelstor hund på ca 12-14 kilo, robust men ändå supersmidig. Ca knähög, precis lagom för mig. Kallade min hund för en "terrängbil" då han gick fram överallt som en ångvält utan att ens se sig för, han bara körde på till han slog i något. Det är en ras som ändå kräver en del, det var därför jag tipsade om rasgrupp 9 som ofta är lugnare. Vill du veta mer om cocker så fråga bara, antingen här eller skicka ett pm så kan jag vara mer personlig.
Citera
2022-07-22, 22:14
Medlem
Passar grannens Malteser ibland.
Den är fan riktigt lat när det kommer till promenader.
Vill inte gå längre än en kvart. Pissa och skita sen är det klart!
Fäller inget hår, men kräver en del hårvård för att inte se ut som en Sikh på heroin.
Men är man själv lat så kan det nog vara en trevlig kompis trots att det
är en liten bjäbbig kärringhund.
Citera
2022-07-22, 22:28
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Schäfrar är bra hundar, inget att diskutera, men det är nog inte de enda bra hundarna. Största nackdelarna med schäfrar är dock att de hårar som fan. Har känt två personer med schäfrar och varenda jävla yta i deras bostäder var täckt av schäferhår.
Man vänjer sig! Se det som att du dessutom kommer städa oftare PLUS den höjda aktivitetsnivå du redan nämnt. Själv har jag löst detta med en sambo som lider av städmani.
Citera
2022-07-22, 22:32
Medlem
Scamps avatar
Familjen hade en Jack Russell för många år sedan. Väldigt lättskött hund och bra storlek. Den skällde knappt samt att den kunde vara lös mycket(beror förstås på uppfostran). Våran gick väldigt bra ihop med barn, dock släppte den en del hår(kort, strävhårig).
Citera
2022-07-22, 22:46
Medlem
Citat:
Jaja, det är som att fråga hur långt ett snöre är, men nån sorts uppfattning vore ju bra att få innan man ger sig på detta.

Bakgrund:
- Jag är ju en lat jävel som sitter vid min dator mest hela tiden, jobbar, surfar, tittar på film, bråkar med folk på forum osv, och efter att jag har slutat röka så finns ju risken att jag inte lämnar den förrän efter många timmar.
- Och det är ju inte nyttigt.

Alltså tänker jag att om jag skaffar en hund, så tvingas jag ta pauser då och då. Antingen för att rasta hunden eller för att tvätta golv, mattor, soffkuddar och madrasser.

Första frågan är förstås vilken hund. Jag inser ju att en häst-liknande Cane Corso kostar mer i föda och annat än en pekineser. Och en afghan mer än en nakenhund i fråga om hårvård och trimning.

Så för diskussionens skull ta en medelhund. Inte för stor, inte för liten. Inte nån som kräver schamponering varje kväll och ingen som saknar hår alls. En som en nybörjare kan hantera, så ingen tävlingshund. Och ingen som kräver tre timmar motion varje dag, jag är som sagt en lat jävel. Och ingen förvuxen råtta eller knähund. En riktig hund. Typ labrador eller så.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en rashund med stamtavla längre än kungafamiljen, men inte heller en gatuhund upphittad i Grekland eller insmugglad från Ryssland. Nån som har friska, både mentalt och fysiskt, föräldrar och gärna generationen innan dess. Ingen som kräver läkarbesök och operationer.

Ge gärna tips på hundraser, men framförallt hur mycket kostar det
- inköp, vad kan en sån hund rimligen kosta, samt sånt man behöver köpa, säng, koppel, skål
- fasta belopp, försäkring, vacciner, veterinärbesök osv, trimning och pälsvård
- hunddagis, i Stockholmsområdet
- löpande kostnader, mat, leksaker, hundgodis, bajspåsar
- utbildning, lydnadsträning
- klubbmedlemsskap, måste man vara med i nån klubb?

Jag har förstås googlat, Svenska Kennelklubben har en sida "Köpa hund" där man får det till 82 papp, totalt antar jag, men det bör väl vara för alla 10-15 åren?
https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/Funderar-du-pa-hund/vad-kostar-det-att-ha-hund/

Men, ni som har en liknande hund, vad har det kostat er hittills?

Nu är jag jävligt partisk men en corso kostar typ 15K i inköp och ungefär 700 spänn i månaden för foder.
Försäkring typ en tvåhundring.
Hunddagis i Sthlm - en njure (eller ja, typ 4 papp)
Leksaker, hundgodis (kan du göra själv billigt med torkad blodpudding) och bajspåsar, typ 300 i månaden. Men du kommer garanterat göra av med mer pga att du älskar det lilla jävla åbäket så innerligt att skämmer bort fanskapet med onödigheter när hen faktiskt är nöjd med en tom kartong eller en petflaska med ett par Frolic i.
Utbildning, ingen aning. Har inte gått en valpkurs senaste 30 åren tyvärr.
Nej, du måste inte vara med i nån klubb. Finns Facebookgrupper men en del grupper är helt jävla sjuka så du kommer bli tokig.

Fortsätter att vara partisk och föreslår att skaffa en rasren hund, ingen blandning för att på så sätt främja en bättre framtid för rasen och att ha ett bättre underlag (och billigare försäkring) när det kommer till hälsofrågor för vald ras.
Pudel tror jag kommer funka bra för dig om du nödvändigtvis vill ha en mellanstor/stor hund.
Citera
2022-07-22, 22:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Bättre att ta någon som inte behöver trimmas, typ bara tvätta och borsta lite.
Menade inte att du skulle ta just husky eller border collie, mer som exempel på olika karaktär som hundraser har, beroende på deras "jobb". Precis, som du beskriver dig själv tror jag inte på energiknippet Border Collie.
Om jag förstått det rätt så bor TS i lägenhet. Husky och Border Collie är exempel på hundar som blir olyckliga i en lägenhet. Huskyn vill bara dra saker, helst i snö. Collien vill ha en hjord att valla och en massa uppgifter att lösa. Precis hela tiden. Annars blir den fnossig.
Citera
2022-07-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
...

Ja, precis, det är bra att ha lite reserv för veterinär - särskilt när hunden börjar bli äldre. Dels är det självkostnader dels kan vissa saker vara undantaget i försäkringen. Att hålla efter tänderna är en bra idé.
Sen blir ju hunden liksom en del av familjen och man kanske spenderar lite mer än man först hade trott. Du börjar kanske med doggypåsen från Ica men efter några år sitter kanske hunden där och serveras bästa specialfodret och får smaka bitar av din lövbiff.... Men där har man ju sig själv att skylla.
Hundar gillar också inälvsmat som är biligt och man kan be dem i charken såga köttben (Det var i a f billigt förut.Har inte haft hund på ett antal år.)
Citera
2022-07-22, 22:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jaja, det är som att fråga hur långt ett snöre är, men nån sorts uppfattning vore ju bra att få innan man ger sig på detta.

Bakgrund:
- Jag är ju en lat jävel som sitter vid min dator mest hela tiden, jobbar, surfar, tittar på film, bråkar med folk på forum osv, och efter att jag har slutat röka så finns ju risken att jag inte lämnar den förrän efter många timmar.

Alltså tänker jag att om jag skaffar en hund, så tvingas jag ta pauser då och då. Antingen för att rasta hunden eller för att tvätta golv, mattor, soffkuddar och madrasser.

Första frågan är förstås vilken hund. Jag inser ju att en häst-liknande Cane Corso kostar mer i föda och annat än en pekineser. Och en afghan mer än en nakenhund i fråga om hårvård och trimning.

Så för diskussionens skull ta en medelhund. Inte för stor, inte för liten. Inte nån som kräver schamponering varje kväll och ingen som saknar hår alls. En som en nybörjare kan hantera, så ingen tävlingshund. Och ingen som kräver tre timmar motion varje dag, jag är som sagt en lat jävel. Och ingen förvuxen råtta eller knähund. En riktig hund. Typ labrador eller så.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en rashund med stamtavla längre än kungafamiljen, men inte heller en gatuhund upphittad i Grekland eller insmugglad från Ryssland. Nån som har friska, både mentalt och fysiskt, föräldrar och gärna generationen innan dess. Ingen som kräver läkarbesök och operationer.

- inköp, vad kan en sån hund rimligen kosta, samt sånt man behöver köpa, säng, koppel, skål

Jag har förstås googlat, Svenska Kennelklubben har en sida "Köpa hund" där man får det till 82 papp, totalt antar jag, men det bör väl vara för alla 10-15 åren?
[url]https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/Funderar-du-pa-hund/vad-kostar-det-att-ha-hund/[/u rl]

Har du kollat på omplaceringshundar? Det har många fördelar. Framför allt vet man ju hur den är, både i kropp och psyke. Du slipper den här ganska trista valpperioden. Att få en valp rumsren när man bor i lägenhet några våningar upp är inte så lätt. Det kan bli billigare också, för den delen.
Citera
2022-07-22, 22:52
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:

Bakgrund:

https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/Funderar-du-pa-hund/vad-kostar-det-att-ha-hund/

Ingen fel på gatuhundar från Grekland. Har en': och vill ha en mer. Bättre hund ska man leta länge efter... Kommer aldrig köpa ras hund, om jag hade pengar. Ras hysterin med hundar är ju helt sjuk, kan förstå om det krävs för något jobb, jakt, sporing eller fårhund, men en vovve som bara ska med på promenad, behövs ingen fin stamtavla för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in