2022-07-22, 20:00
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jaja, det är som att fråga hur långt ett snöre är, men nån sorts uppfattning vore ju bra att få innan man ger sig på detta.

Bakgrund:
- Jag är ju en lat jävel som sitter vid min dator mest hela tiden, jobbar, surfar, tittar på film, bråkar med folk på forum osv, och efter att jag har slutat röka så finns ju risken att jag inte lämnar den förrän efter många timmar.
- Och det är ju inte nyttigt.

Alltså tänker jag att om jag skaffar en hund, så tvingas jag ta pauser då och då. Antingen för att rasta hunden eller för att tvätta golv, mattor, soffkuddar och madrasser.

Första frågan är förstås vilken hund. Jag inser ju att en häst-liknande Cane Corso kostar mer i föda och annat än en pekineser. Och en afghan mer än en nakenhund i fråga om hårvård och trimning.

Så för diskussionens skull ta en medelhund. Inte för stor, inte för liten. Inte nån som kräver schamponering varje kväll och ingen som saknar hår alls. En som en nybörjare kan hantera, så ingen tävlingshund. Och ingen som kräver tre timmar motion varje dag, jag är som sagt en lat jävel. Och ingen förvuxen råtta eller knähund. En riktig hund. Typ labrador eller så.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en rashund med stamtavla längre än kungafamiljen, men inte heller en gatuhund upphittad i Grekland eller insmugglad från Ryssland. Nån som har friska, både mentalt och fysiskt, föräldrar och gärna generationen innan dess. Ingen som kräver läkarbesök och operationer.

Ge gärna tips på hundraser, men framförallt hur mycket kostar det
- inköp, vad kan en sån hund rimligen kosta, samt sånt man behöver köpa, säng, koppel, skål
- fasta belopp, försäkring, vacciner, veterinärbesök osv, trimning och pälsvård
- hunddagis, i Stockholmsområdet
- löpande kostnader, mat, leksaker, hundgodis, bajspåsar
- utbildning, lydnadsträning
- klubbmedlemsskap, måste man vara med i nån klubb?

Jag har förstås googlat, Svenska Kennelklubben har en sida "Köpa hund" där man får det till 82 papp, totalt antar jag, men det bör väl vara för alla 10-15 åren?
https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/Funderar-du-pa-hund/vad-kostar-det-att-ha-hund/

Men, ni som har en liknande hund, vad har det kostat er hittills?
Citera
2022-07-22, 20:06
Medlem
Zinovjevs avatar
Ja, 82k är definitivt kostnaden för hela hundens livstid. Jag tror kanske att en pudel (av valfri storlek) hade passat dig bra, pga. hårar inte, sociala, kloka.

Lycka till! Du kommer inte ångra att skaffa hund!
Citera
2022-07-22, 20:08
Medlem
boonies avatar
Bara att köra, mannens bästa vän av en anledning.
Citera
2022-07-22, 20:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinovjev
Ja, 82k är definitivt kostnaden för hela hundens livstid. Jag tror kanske att en pudel (av valfri storlek) hade passat dig bra, pga. hårar inte, sociala, kloka.

Lycka till! Du kommer inte ångra att skaffa hund!

Citat:
Ursprungligen postat av boonie
Bara att köra, mannens bästa vän av en anledning.

Tack för svar, men om ni och andra kan ge lite detaljer på kostnaderna som ni haft. Ungefär förstås. Vad som kan vara rimligt, både som startkostnad och löpande kostnader.
Citera
2022-07-22, 20:13
Medlem
CockWitchs avatar
Man ska inte skaffa en hund för att få motion. Klarar du inte av att motionera så kommer du inte bli bättre på det bara för att du köpt en hund. Jag köpte en jakthund för 4000kr en gång. Den var, visade det sig, sjövild. Skaffa inte en klass 3 ras om du ska gå på promenader. Köp en liten liten jävel. Googla "lugna hundar". För du vill inte ha en schnasuer med stark vaktinstinkt som skäller så fort en fluga flyger förbi.
Citera
2022-07-22, 20:17
Medlem
idiamindadas avatar
Grundregeln är att det finns schäfer och skithundar. Två raser således. Du skall alltså ha en schäfer. På samma sätt finns det små hundar, schäfer och stora hundar.

Har haft tre så här långt. Försäkring är rätt dyrt. När hunden är gammal är det svindyrt. Typ 5K om året när hunden är ung till 12 i slutet av karriären. Mat såklart. Säg 5-700/månad.

Ta hjälp av en expert att välja valpkull. Berätta för uppfödaren vad för planer du har för hunden och låt dem välja valp.

Tog bort min vän i våras. Men snart är det ny valp på ingång!
Senast redigerad av idiamindada 2022-07-22 kl. 20:21.
Citera
2022-07-22, 20:23
Medlem
Tarrous avatar
En valp kostar 12-20K, hoppa över de från Polen och oseriösa uppfödare. Välj en robust ras så undviker du mycket problem, tänk tax eller beagle.

Hunddagis plats kostar 3-5K i Sthlm - men den egentliga utmaningen är att få en plats till vovven. Lång kö efter corona.
Citera
2022-07-22, 20:23
Medlem
yz44s avatar
Fritt räknat efter egna erfarenheter.

Inköp: 10.000:- till 50.000:-
Försäkring/år: 2.500:- till 8.000:-
Mat: 15:- till 45:- /dag, 5.475:- till 16.425:- /år
Hundgodis/leksaker: 200:- till 500:- /månad, 3.400:- till 6.000:- /år

Total kostnad första året: från 21.375:- till 80.425:-
Citera
2022-07-22, 20:29
Moderator
Fear2bes avatar
Förstörelse kostar en del. Det kan vara skor, en soffa som blir hårig, bordsben och dörrkarmar som förstörs genom att det tuggas sönder. Räkna med tio tusen kr lågt räknat.

Vaccinationer är inte så dyra som man skulle kunna tro men vaccinationer och chippning kostade runt 500 kr per tillfälle då. Kan vara dubbla priset nu. Ett par tusen kostar det, förutom tiden.

När det gäller maten så kan det skilja stora belopp mellan om man ger billigaste torrfodret i stora säckar eller om man vill ge hunden något som högst troligen smakar lite bättre. Matrester är förstås gratis om man inte är en vegetarian - hundar brukar inte gilla vegetariskt även om de kan äta det mest märkliga saker. Att ibland ge en rå köttbit brukar vara extra uppskattat. Ett billigare alternativ är märgben - lika kul att trampa på som legobitar.

På sätt och vis är det som en fru eller en tonåring - happy wife means happy life. Är hunden missnöjd så kostar det. Sen kan du inte resa, det blir till och med svårt att gå till jobbet eller att studera.

När den blir gammal efter bara 10 år så har du en familjemedlem som har veterinärkostnader som är som från en annan planet - det kan kosta hur mycket som helst. Den känslomässiga kostnaden när din bästa vän dör är nog det som ändå känns mest.

Sen kan man förstås inte lata sig för då får man en present på golvet.
Citera
2022-07-22, 20:29
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Man ska inte skaffa en hund för att få motion. Klarar du inte av att motionera så kommer du inte bli bättre på det bara för att du köpt en hund. Jag köpte en jakthund för 4000kr en gång. Den var, visade det sig, sjövild. Skaffa inte en klass 3 ras om du ska gå på promenader. Köp en liten liten jävel. Googla "lugna hundar". För du vill inte ha en schnasuer med stark vaktinstinkt som skäller så fort en fluga flyger förbi.

Nja, det handlar mindre om motion än om aktivering. Nej, så långt har jag förstått att nån jakthund eller tävlingshund inte är något för mej, inte rättvist mot hunden. Det skall vara en lugn hund, men ingen liten stackare som måste bäras efter en kvart. Eftersom jag bor i ett flerbostadshus så går ju skällande och vaktande hundar bort.
Citera
2022-07-22, 20:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Grundregeln är att det finns schäfer och skithundar. Två raser således. Du skall alltså ha en schäfer. På samma sätt finns det små hundar, schäfer och stora hundar.

Har haft tre så här långt. Försäkring är rätt dyrt. När hunden är gammal är det svindyrt. Typ 5K om året när hunden är ung till 12 i slutet av karriären. Mat såklart. Säg 5-700/månad.

Ta hjälp av en expert att välja valpkull. Berätta för uppfödaren vad för planer du har för hunden och låt dem välja valp.

Tog bort min vän i våras. Men snart är det ny valp på ingång!

Schäfrar är bra hundar, inget att diskutera, men det är nog inte de enda bra hundarna. Största nackdelarna med schäfrar är dock att de hårar som fan. Har känt två personer med schäfrar och varenda jävla yta i deras bostäder var täckt av schäferhår.
Citera
2022-07-22, 20:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Fritt räknat efter egna erfarenheter.

Inköp: 10.000:- till 50.000:-
Försäkring/år: 2.500:- till 8.000:-
Mat: 15:- till 45:- /dag, 5.475:- till 16.425:- /år
Hundgodis/leksaker: 200:- till 500:- /månad, 3.400:- till 6.000:- /år

Total kostnad första året: från 21.375:- till 80.425:-