2022-07-22, 14:53
Medlem
[quote=Problem2020|80982759]Min teori är att dom skriver här för att troligen finns där något som skaver o dom vill bolla det med oss..

Är 100% säker på att dom också hade tagit in Engström på förhör...

Dom kanske stör sig eg mest på att KP målade ut Engström som GM...Vilket kanske var dumt...

KP skulle bara säga att vi har en misstänkt men han är tyvärr avliden så vi kan inte komma längre...Så hade alla varit nöjda ! [/QUOT

Oavsett anledning är det väldigt märkligt hur känsligt det är med SE. Honom får man inte peka ut men det går bra med att hävda att CP kan vara mördaren. Han har fått sin sak prövad och är därmed oskyldig. Logiken haltar…
Citera
2022-07-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
I fallet med identiteten så är det något som redan antyds till väktarna. Det är dessutom en person som berättar det för SE.

Gällande "mörkblå täckjacka" verkar det ha blivit en sanning att Lisbeth skulle ha sagt detta, via media.
Kl. 08.00 får man via Ingela Agardh reda på att Lisbeth ska ha sett en "mörk täckjacka".
04:00-sändningen ger att 3 av de viktigaste vittnena som stod 50-60 meter ifrån ska ha sett en person i "en jacka, möjligen mörkt blå".
I samma nyhetssändning får vi även uppgifter om 2 gärningsmän varav en med en lång mörk rock.

Du tror på detta pusslande och användande av mediauppgifter och jag köper det inte.

Att saker SE nämnt även uppkommer i media är lika mycket ett stöd för uppgiften.
Vi vet inte om det är självupplevt eller om han som GM eller vittne läst sig till och sett allt.

Att Lisbeth sprang ut i gatan (ropade efter ambulans) är en uppgift från SE, men där det i media endast framkommit att hon sprang runt, gick runt och sedan mötte ambulans.
Via Hasse J, får vi också att Lisbeth sprang ut i gatan... ropade efter ambulans (eller operation).

Vänta lite..

Jag säger inte att några saker han säger låter som han ljuger...

Jag menar bara på att vi kan inte låta en misstänkt få bekräfta hans utsagor då vi vet inte vad Media eller vad han själv sett eller hört som GM..

Han kanske var bra på att lägga puzzel från Medias uppgifter o vad han själv bevittnade som GM o täckte en del luckor...

Möjligen gissade han på någon grej...Men det är ju inte så farligt om han gissat fel heller så vad har han att förlora ?

Ta den länken du skickade i tråden som ett exempel där LL faktiskt berättade att han fick reda på att var Olof redan när Polisen kom...Det sa Hage också..

Alltså var uppgiften hämtad från Delsborn o inte självupplevd enligt mig...
Citera
2022-07-22, 15:03
Medlem
Citat:
I fallet med identiteten så är det något som redan antyds till väktarna. Det är dessutom en person som berättar det för SE.

Gällande "mörkblå täckjacka" verkar det ha blivit en sanning att Lisbeth skulle ha sagt detta, via media.
Kl. 08.00 får man via Ingela Agardh reda på att Lisbeth ska ha sett en "mörk täckjacka".
04:00-sändningen ger att 3 av de viktigaste vittnena som stod 50-60 meter ifrån ska ha sett en person i "en jacka, möjligen mörkt blå".
I samma nyhetssändning får vi även uppgifter om 2 gärningsmän varav en med en lång mörk rock.

Du tror på detta pusslande och användande av mediauppgifter och jag köper det inte.

Att saker SE nämnt även uppkommer i media är lika mycket ett stöd för uppgiften.
Vi vet inte om det är självupplevt eller om han som GM eller vittne läst sig till och sett allt.

Att Lisbeth sprang ut i gatan (ropade efter ambulans) är en uppgift från SE, men där det i media endast framkommit att hon sprang runt, gick runt och sedan mötte ambulans.
Via Hasse J, får vi också att Lisbeth sprang ut i gatan... ropade efter ambulans (eller operation).

Att han sett Lisbeth springa ut i gatan kan han bevittnat som GM också..

Men som sagt ...Man kan inte använda hans utsagor för som GM så vill han ju få det som att han är ett vittne som befunnit sig på brottsplatsen !
Citera
2022-07-22, 15:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vänta lite..

Jag säger inte att några saker han säger låter som han ljuger...

Det har jag inte påstått heller, men är han GM så vet vi ju vad han omöjligen kan känna till.
Det blir lögner.

Citat:
Jag menar bara på att vi kan inte låta en misstänkt få bekräfta hans utsagor då vi vet inte vad Media eller vad han själv sett eller hört som GM..

Han kanske var bra på att lägga puzzel från Medias uppgifter o vad han själv bevittnade som GM o täckte en del luckor...

Möjligen gissade han på någon grej...Men det är ju inte så farligt om han gissat fel heller så vad har han att förlora ?

Som GM borde han känna sig jagad och har såklart allt att förlora på minsta lilla snedsteg.
Som vi ser så är det inte direkt så att han håller igen med uppgifter.

"Gissade på nån grej"?
Varför inte göra jobbet och analysera detta?

Citat:
Ta den länken du skickade i tråden som ett exempel där LL faktiskt berättade att han fick reda på att var Olof redan när Polisen kom...Det sa Hage också..

Alltså var uppgiften hämtad från Delsborn o inte självupplevd enligt mig...

Kl. 23:40 när SE är tillbaka på Skandia så har inte Delsborns uppgifter nåt media.
Där framgår att det är efter en stund och att SE får höra vem det är av "någon".
Citera
2022-07-22, 15:45
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått heller, men är han GM så vet vi ju vad han omöjligen kan känna till.
Det blir lögner.

Som GM borde han känna sig jagad och har såklart allt att förlora på minsta lilla snedsteg.

"Gissade på nån grej"?

Kl. 23:40 när SE är tillbaka på Skandia så har inte Delsborns uppgifter nåt media.
Där framgår att det är efter en stund och att SE får höra vem det är av "någon".

Men vad skulle du kalla snedsteg som Engström tog en risk på ?
Citera
2022-07-22, 15:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Att han sett Lisbeth springa ut i gatan kan han bevittnat som GM också..

Men som sagt ...Man kan inte använda hans utsagor för som GM så vill han ju få det som att han är ett vittne som befunnit sig på brottsplatsen !

Det är i.a.f. det som TP vill påstå.
Varför ljuga om detta också?
Gick det verkligen att se?
När sprang då Lisbeth ut i gatan?

Hans uppgifter måste såklart kontrolleras i den mån det går / har gått.
Det jag ser är en rad uppgifter i majoritet som går att förklara enklare utan att han skulle vara en GM.
Alternativ-hypoteserna blir inte starkare enligt mig.

Sedan får man såklart lägga till detta med en stor revolver som han ska ha haft dels tillgång till men även på sig och släpat runt på. Vid Grand kl.21:00 redan?
M.m.
När man ska se till helheten.
Citera
2022-07-22, 15:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du vill ju "fria" Engström från misstankar på hans egna utsagor !

Medans jag självklart fattar att Engström inte kan bli dömd även om han ljuger eller inte blir bekräftad på brottsplatsen....

Om jag skulle varit en utredare 1986 o börjat misstänka Engström eller fått det på mitt bord . Så det första man måste göra är att slå hål på hans berättelse o sen ta in Engström o "knäcka" honom i ett förhör..

Det kanske leder till 3 saker...

1 Han är oskyldig o hans berättelse stämmer

2 Han är oskyldig men han har ljugit för att han ville ha lite uppmärksamhet, dock ljuger han under ed så är det straffbart ...

3 Han ljuger för att han döljer något som kan vara medhjälp eller ensam GM

Nej, på samma sätt som att du kommer runt SE:s uppgifter på en möjlighet att media kan ha försett honom med dessa uppgifter, trots att vi inte har någon källa på att media uppgett dessa uppgifter.

Så kommer jag runt SE som mördare för det finns en möjlighet någon annan är skyldig.
Citera
2022-07-22, 15:51
Medlem
Citat:
Det blir lögner.

"Gissade på nån grej"?

Jag skulle verkligen vilja förstå vilka snedsteg...

Eftersom jag menar på att man alltid "äger" sin egen berättelse...

Så även om Engström säger att han tyckte GM hade en röd halsduk som ett exempel o inget annat vittne säger det så är det hans bild....so what liksom...

Om han t.ex gör ett snedsteg om att Lisbeth skrek efter Mårten typ...

Lisbeth säger senare att hon inte skrek efter Mårten , så skulle Engström bara antingen säga att han kanske hörde fel eller så har hon glömt vad hon skrek när hon var i chock...

2 exempel på snedsteg som Engström tog som blev helt knasiga i hypotes...
Citera
2022-07-22, 15:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag är helt på det klara....

Men då kan vi slå fast vid en sak....

Han har mkt större anledning att ringa detta samtal o berätta om överhöringen av detta "supervittne" som GM än som ett oskyldigt vittne ?

Nej. Det kan du inte tolka mina ord som.

Jag nämnde honom inte ens som vittne i denna hypotes.
Citera
2022-07-22, 15:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men vad skulle du kalla snedsteg som Engström tog en risk på ?

Har du själv inte reflekterat över det?

Det mesta borde han som Sveriges mest jagade man räkna med att polisen borde kontrollera...

Samtal med Lisbeth och polis...
Lögner om
"vittnet"
Lisbeth, "ut i gatan", "polisen var brysk"
framstupa sidoläge

Att med någon lögn placera sig som vittne på mordplatsen är en risk han måste ta, men det är inte det vi ser i materialet. Det är en mängd märkliga lögner och som han borde ha förstått att polisen skulle följa upp och kontrollera. Nästan så att han som GM visste att utredningen skulle haverera.
Citera
2022-07-22, 15:53
Medlem
Citat:
Det blir lögner.

"Gissade på nån grej"?

Hur analyserar du att SE prickar in ålder och plagg på LJ på det ganska långa avståndet från mordplatsen och sedan ändrar detta?
Citera
2022-07-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, på samma sätt som att du kommer runt SE:s uppgifter på en möjlighet att media kan ha försett honom med dessa uppgifter, trots att vi inte har någon källa på att media uppgett dessa uppgifter.

Så kommer jag runt SE som mördare för det finns en möjlighet någon annan är skyldig.

Såklart du kommer runt honom som mördare....

Han är bara misstänkt i mina ögon då jag tror han ljuger om sin berättelse....

Om jag skulle bett dig 1986 att bekräfta Engström som varandes på brottsplatsen så hade jag förväntat mig lite mer än att höra på hans egen utsaga. .

Jag har mkt svårt att se att Engströms berättelse är sann men ändå inte blir bekräftad fysiskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in