2022-07-22, 15:08
Medlem
leachs avatar
Ta det för vad det är, EN mans åsikt.

Därför missar ryska raketer sina mål.
Föråldrade kartor, svaga målangivelser och brist på precisionsvapen uppges ligga bakom Rysslands svårighet att vinna mark i kriget. ”Man uttrycker oförändrad ambition, men har minskad förmåga”, säger Joakim Paasikivi vid Försvarshögskolan.
https://www.svd.se/a/V9W4wV/forandrade-kartor-gor-att-ryssland-missar-sina-mal
Citera
2022-07-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Härliga nyheter om detta stämmer.
Ukraina skall ge dessa en grön korridor till himmelriket

Video Shows Russian Soldiers Refusing To Fight In Ukraine

https://www.rferl.org/a/ukraine-russia-war-mutiny/31955228.html
Citera
2022-07-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Stor nyhet om det är sant, det skulle vara cirka 20% av Kherson-fronten. Nyckelordet är 'om'.
Dessutom är det litet förvirrande när somliga inte skiljer på t ex provinsen (oblast) Kherson och staden med samma namn.

Nyhetsmedia gör samma miss ibland. Häromdan skrev t ex CNN i en rubrik: "Russians Firing at Donetsk Round the Clock". Låter ju märkligt med tanke på att staden Donetsk har varit under stabil DPR-kontroll i åratal. CNN syftade förstås på beskjutning av den mindre del av Donetsk oblast som ännu inte är under rysk kontroll, men detta var mer än otydligt.
Citera
2022-07-22, 15:16
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Video Shows Russian Soldiers Refusing To Fight In Ukraine

https://www.rferl.org/a/ukraine-russia-war-mutiny/31955228.html

Jag måste säga att jag lider lite med dessa soldater som är lurade.
Tråkigt att ledningen i Ryzzland är sadister.
Citera
2022-07-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Så hur gammal är du ? 12..kanske ?
Några år till, men jag börjar undra om du uppfyller ålderkravet på forumet eller om du bara är ordentligt slö i huvudet.
Du kan inte ta in enkla samband, du har noll inblick i omvärlden och de politiska strömmarna som sker där och du tycker att din mammas Ryska grannar är en bra indikation på ryssars resmönster.
Väx upp människa.
Citera
2022-07-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Dessutom är det litet förvirrande när somliga inte skiljer på t ex provinsen (oblast) Kherson och staden med samma namn.

Nyhetsmedia gör samma miss ibland. Häromdan skrev t ex CNN i en rubrik: "Russians Firing at Donetsk Round the Clock". Låter ju märkligt med tanke på att staden Donetsk har varit under stabil DPR-kontroll i åratal. CNN syftade förstås på beskjutning av den mindre del av Donetsk oblast som ännu inte är under rysk kontroll, men detta var mer än otydligt.

Jag kan bara hålla med, kan lätt uppfattas fel. Läser man bara rubrikerna och inte hänger med så kan det nog bli lite snurrigt.
Citera
2022-07-22, 15:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Stor nyhet om det är sant, det skulle vara cirka 20% av Kherson-fronten. Nyckelordet är 'om'.

Yes, nyckelordet är "om" men jag tror det stämmer, ryssarna hade minst två BTG,s i det området om jag inte minns fel.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Grön korridor

Eller hur?

Det blir samma "gröna korridor" som hjältarna från Mauripol fick.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
"green corridor", är de att de vill dra sig tillbaka då ?

Jepp, de vill få en möjlighet att dra sig tillbaka till linjer som är under rysk kontroll.
Citera
2022-07-22, 15:24
Medlem
Taggads avatar
Hoppas Reznikov får gehör.
Ukrainas uppmaning till väst: Testa era vapen här
Ukrainas försvarsminister Oleksij Reznikov uppmanar USA och andra länder att skicka vapen av senaste modellen för att ”testas” i kriget mot Ryssland. Det rapporterar Newsweek.

– Ge oss verktygen så gör vi jobbet och ni får informationen, säger försvarsministern.
https://omni.se/t/ukrainas-svar/d2b5727a-11b8-4e30-960d-0b41e0e53c8c
Dom ondskefulla inkräktarna ger den fria världen ett ypperligt tillfälle att testa nya effektiva vapen "på fältet".
Senast redigerad av Taggad 2022-07-22 kl. 15:28.
Citera
2022-07-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bluff som vanligt. Här är CIA-chefen själv, som säger till BBC News att de inte har några indikationer på att Putin skulle vara sjuk.

UOTE=BBC]There is no intelligence that Vladimir Putin is unstable or in bad health, the director of the CIA has said.

There has been increasing unconfirmed media speculation that Mr Putin, who turns 70 this year, may be suffering from ill health, possibly cancer.

But William Burns said there was no evidence to suggest this, joking that he appeared "too healthy".

Ser Putin frisk ut.
Citera
2022-07-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
About 2,000 Russians pocketed in Kherson province.
They ask for green corridor.

https://twitter.com/lilygrutcher/status/1550437897022701568

Grön korridor till våldtäktsmän och mördare?
Skulle inte tro att det kommer erbjudas...
Citera
2022-07-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, nyckelordet är "om" men jag tror det stämmer, ryssarna hade minst två BTG,s i det området om jag inte minns fel.

Eller hur?

Det blir samma "gröna korridor" som hjältarna från Mauripol fick.

Jepp, de vill få en möjlighet att dra sig tillbaka till linjer som är under rysk kontroll.

Skulle förvåna ,mig om Ukraina går med på att öppna upp den korridoren med tanke på hur Ryssland agerade i mariupol.
Skall man följa Ryslands exempel borde alla dessa dammas för terrorbrott då det officiellt inte pågår ett krig.
Citera
2022-07-22, 15:27
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Hoppas Reznikov får gehör.
Ukrainas uppmaning till väst: Testa era vapen här
Ukrainas försvarsminister Oleksij Reznikov uppmanar USA och andra länder att skicka vapen av senaste modellen för att ”testas” i kriget mot Ryssland. Det rapporterar Newsweek.

– Ge oss verktygen så gör vi jobbet och ni får informationen, säger försvarsministern.
https://omni.se/t/ukrainas-svar/d2b5727a-11b8-4e30-960d-0b41e0e53c8c
Inkräktarna ger ett ypperligt tillfälle att testa vapen "på fältet".

Skulle gärna vilja se tester av Archer, Gripen och RBS15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in