2022-07-22, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Nej, jag menar hennes löfte i förlikningen om Esbjörn skulle ha "visst tillträde till tomten"

Var även det lögn från hennes sida?

Ingen lögn. Det står i förlikningen.
2022-07-22, 09:40
Medlem
Senaste dagblad i skattemålet:

https://anonfiles.com/L58cX2z0ye/Uppsala_FR_3507-22_Dagboksblad_2022-07-22_pdf

Dvs det kom inte in nån ytterligare info senast 18/7 vilket innebär att Skatteverket kommer att fatta ett beslut på tidigare info trots överklagandet.

Att det skulle ändras när inget nytt tillkommit är lika troligt som att det är 2 torsdagar i samma vecka.
Det innebär att han kommer att åka på den skönstaxering skv gjort.

Det är tydligt att hans hjälpare skiter i reglerna och inte hjälper honom.
Hur kan tex MPL gift med mäklare inte veta att en försäljning ska beskattas och när?
Hans tvagerska MM har inte brytt sig heller.
Alla ombud har inte brytt sig heller.
Inte han heller.

För det kan väl inte vara så att alla sagt det till honom men han vägrar?
2022-07-22, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ska jag uppfatta avsaknaden av ett svar med refens från dig på min fråga om var detta resultat som "vi har fått" står att läsa, som att du bara hittar på och ljuger?

För det vi kan konstatera är att ÖFN, återigen, föga förvånande, anser Esbjörn rättsförmögen och i stånd att klara sig själv.
Resultatet är med största sannolikhet att Esbjörn är dement. Något han förmodligen även var för några år sedan. Huruvuda denna demensdiagnos gör honom rättförmögen eller ej vet jag inte, men nog sätter informationen historien i ett nytt ljus. I alla fall för de som tidigare trott att han är kristallklar, trots alla bevis om motsatsen.

Själv tycker jag alla pusselbitar går ihop, givet hans svårigheter. Det var det många som tyckte även för några år sedan. Andra valde att blunda och förneka. Som det ser ut nu, gjorde de fel.
2022-07-22, 09:50
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Senaste dagblad i skattemålet:

https://anonfiles.com/L58cX2z0ye/Uppsala_FR_3507-22_Dagboksblad_2022-07-22_pdf

Dvs det kom inte in nån ytterligare info senast 18/7 vilket innebär att Skatteverket kommer att fatta ett beslut på tidigare info trots överklagandet.

Att det skulle ändras när inget nytt tillkommit är lika troligt som att det är 2 torsdagar i samma vecka.
Det innebär att han kommer att åka på den skönstaxering skv gjort.

Det är tydligt att hans hjälpare skiter i reglerna och inte hjälper honom.
Hur kan tex MPL gift med mäklare inte veta att en försäljning ska beskattas och när?
Hans tvagerska MM har inte brytt sig heller.
Alla ombud har inte brytt sig heller.
Inte han heller.

För det kan väl inte vara så att alla sagt det till honom men han vägrar?
Jag tror nog de brytt sig. Om att pengarna under inga omständigheter ska in till skatteverket.

Men nu ska de drivas in, skatteverket lägger inte fingrarna emellan. Och då kommer spåren av predatorernas agerande att skakas fram ur denna bråte de ställt till med.

Hur mycket blev det som ska fram? En miljon typ?
2022-07-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Huruvuda denna demensdiagnos gör honom rättförmögen eller ej vet jag inte

ÄNTLIGEN !!!!!
2022-07-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag tror nog de brytt sig. Om att pengarna under inga omständigheter ska in till skatteverket.

Men nu ska de drivas in, skatteverket lägger inte fingrarna emellan. Och då kommer spåren av predatorernas agerande att skakas fram ur denna bråte de ställt till med.

473.998:- enl Kronofogden 2022-07-14.
Får väl följa upp och se om pengarna kommer in och om de i så fall kommit in gm exekutiv auktion av bostadsrätt.
2022-07-22, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
ÄNTLIGEN !!!!!
Har aldrig påstått något annat, men om du blir glad över ståndpunkten jag haft hela tiden så väl bekomme.
2022-07-22, 10:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Resultatet är med största sannolikhet att Esbjörn är dement.

Så då ljög du alltså. Bra, då vet vi det.
Då kan vi utgå från att du gör det nu också.

Det vi vet är att Esbjörn fått en diagnos som fastställer att han INTE är dement, samt att ÖFN två gånger slagit fast att han förstår vad saker gäller och att han är rättsförmögen. Han har också helt på egen hand, vid flera tillfällen förklarat att han inte behöver och inte vill ha någon god man eller förvaltare.

Fakta: Esbjörn var inte dement då.
Slutsats: Esbjörn är inte dement nu.

Så du kan sluta ljuga nu. Du lurar ingen annan än dig själv.
2022-07-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo

Summan fick du av annan i tråden. Men tror även jag att det skulle inte till skv.

Normala människor hade gjort en egen beräkning och satt in i förväg eftersom skv är effektivare än maffian på att driva in skulder. Men då hade ju de pengarna undandragits hans ombud och ”vänner”.

På nåt sätt gillar jag skv för de behandlar alla lika oavsett rik eller fattig, känd eller okänd. Reglerna är inte deras fel utan politikernas.
2022-07-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så då ljög du alltså. Bra, då vet vi det.
Då kan vi utgå från att du gör det nu också.

Det vi vet är att Esbjörn fått en diagnos som fastställer att han INTE är dement, samt att ÖFN två gånger slagit fast att han förstår vad saker gäller och att han är rättsförmögen. Han har också helt på egen hand, vid flera tillfällen förklarat att han inte behöver och inte vill ha någon god man eller förvaltare.

Fakta: Esbjörn var inte dement då.
Slutsats: Esbjörn är inte dement nu.

Så du kan sluta ljuga nu. Du lurar ingen annan än dig själv.
Även Skatteverket har gjort bedömningen att avtalet inte kan ogiltigförklaras pga oförmåga pga demens.
2022-07-22, 10:25
Medlem
De svagaste har blivit en måltavla, där brotten mot dem eskalerar enligt ny statistik.

Med tanke på hur illa det har gått för Esbjörn, kan man inte komma till någon annan slutats att han varit ett villebråd, ett byte, brottsoffer etc. av den banala orsaken att han råkade äga det någon annan ville ha. En tvist av detta slag var inget Esbjörn kunde hantera, och inget någon kunnat förutsäga då inte ens Jordabalken har någon paragraf inför detta scenario i bostadsträsket.

När ett kontraktsbrott blir en tvist om bättre rätt till egendom i en tingsrätt med en främling, då är rättsväsendet i fritt fal. En grundlös talan från en främling som inte haft en annan beröringspunkt än habegär och sunkavtal är inte det man tänker på i en tvist om bättre rätt, i domstol.

Är man en åldring, ensamstående utan barn ligger man risigt till. Det är just brotten mot äldre och svaga som eskalerar i Sverige. En person med kognitiva svårigheter är utan skydd när folk går till attack mot hans egendom och pengar.

De personer som utsatt Esbjörn för all oro och plåga vet vad de orsakat och räknat iskallt med att komma undan, då en åldring inte hänger med i alla turer i det iskalla samhälle Sverige blivit.

Predatorerna kan de regler och lagar Esbjörn inte kunde. De har medvetet satt honom i skiten han inte kommer ut ur. Med kognitiva svårigheter kan inte Esbjörn förstå vad som sker och därför kan han inte se vem som hjäper eller stjälper honom.

Rättsväsendet lever kvar i den bilden av Sverige som de värnar om när folk med särskild trovärdighet är parter i tvist. Men i dessa tider kan man inte längre generalisera om förträffligheten hos vissa yrkesgrupper som politiker och jurister och utgå ifrån att de har integritet. Med bilden av Sverige i fokus, har politiker, jurister och advokater en särskild trovärdighet i rättsväsendet. Därför har HD haft beslutångest som gynnat fel personer. Tiden nöter ut folk.
Senast redigerad av Vresrosen 2022-07-22 kl. 10:31.
2022-07-22, 10:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Ok, då kan vi kanske lägga ner den här tråden, skåla för Ebba och säga pilutta till trollen.
Nån som sett nåt i media ännu ?
https://anonfiles.com/83y1X1zdy9/HD_1537-22_Aktbil_19_pdf
https://anonfiles.com/74y8X8z7yc/HD_1537-22_Aktbil_20_pdf
https://anonfiles.com/92y2Xazdyb/HD_1537-22_Aktbil_21_pdf

Se där ja.
Ska bli intressant att se hur Sture agerar på detta. Och hur HD hanterar det faktum att det finns flera olika ombud som om vartannat meddelar domstolen motstridiga uppgifter angående partens önskan.

Men med tanke på kombinationen av ÖFNs utlåtande och Esbjörns egna brev, lär utgången vara klart. Det enda som återstår är att vidta åtgärder mot Sture som bevisligen brustit grovt i sina åtaganden gentemot sin klient.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in