2022-07-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Förstår inte riktigt din fråga, men antagligen finns inte mycket mer att göra än att börja be om det beror på att däcket slits i stycken och den tunga bilen dunsar ner på plastringen som knappast var dimensionerad för att tåla plötslig belastning i 150-180 km/h..
Mjaaeee. Jag - eller ännu hellre någon valfri rallyförare - skulle låta bilen gå precis rakt fram.
Typ svagt snett åt höger= ut på vägrenen och sen med en svag infallsvinkel in i vajeräcket där.
Utfall?

Vi pratar här om en framåthastighet på ca 50 m/s. Läge att alls försöka "manövrera" ?
Senast redigerad av Niklas-P 2022-07-17 kl. 23:43.
Citera
2022-07-18, 00:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mjaaeee. Jag - eller ännu hellre någon valfri rallyförare - skulle låta bilen gå precis rakt fram.
Typ svagt snett åt höger= ut på vägrenen och sen med en svag infallsvinkel in i vajeräcket där.
Utfall?

Vi pratar här om en framåthastighet på ca 50 m/s. Läge att alls försöka "manövrera" ?
Ptja, lätt att vara efterklok men vet du hur en 4-tons bepansrad suv beter sig när däcket ger vika i hög hastighet och plastringen runt fälgen får ta smällen ? Jag vet det i alla fall inte men jag skulle inte bli jätteförvånad om det hela kränger till rätt friskt…
Citera
2022-07-18, 06:27
Medlem
Citat:
Ptja, lätt att vara efterklok men vet du hur en 4-tons bepansrad suv beter sig när däcket ger vika i hög hastighet och plastringen runt fälgen får ta smällen ? Jag vet det i alla fall inte men jag skulle inte bli jätteförvånad om det hela kränger till rätt friskt…
Man kan tycka att det är rimligt att det gick åt he..te i och med däcksskadan.
Men förloppet är inte utrett. Ej heller det försvarbara i att köra med den fart som användes. Jag pratar om Culpa här - vilka är ansvariga för att fordonet kördes på ett icke kontrollerbart sätt??
Citera
2022-07-18, 09:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Man kan tycka att det är rimligt att det gick åt he..te i och med däcksskadan.
Men förloppet är inte utrett. Ej heller det försvarbara i att köra med den fart som användes. Jag pratar om Culpa här - vilka är ansvariga för att fordonet kördes på ett icke kontrollerbart sätt??

Jag fortsätter fråga - hur vet du att förloppet inte är utrett? Du säger ju själv att du inte läst utredningen och vad jag vet har den inte offentliggjorts. Vad menar du ens med ”förloppet” här - sladden?
Att poliserna säkert körde alldeles för fort och förmodligen helt i onödan samt att det sannolikt bidrog till utgången verkar det inte råda mycket tvivel om - det blir väl lätt så när man i sin myndighetsutövning tycker att man ”får” göra lite som man vill..
Citera
2022-07-18, 10:08
Medlem
Citat:
Jag fortsätter fråga - hur vet du att förloppet inte är utrett? Du säger ju själv att du inte läst utredningen och vad jag vet har den inte offentliggjorts. Vad menar du ens med ”förloppet” här - sladden?
Att poliserna säkert körde alldeles för fort och förmodligen helt i onödan samt att det sannolikt bidrog till utgången verkar det inte råda mycket tvivel om - det blir väl lätt så när man i sin myndighetsutövning tycker att man ”får” göra lite som man vill..
Jag har innte sagt nåt om att jag icke läst utredningen.
Bara att jag inte kan länka till något.

Detta är som med palmecaset....de som vill kan beställa tusen(tals) sidor.
Sedan betala kalaset....och sätta igång med att läsa.

Med "förloppet" menar jag att det var någon som körde bilen. Hans beteende borde bli analyserat nån gång.
Senast redigerad av Niklas-P 2022-07-18 kl. 10:11.
Citera
2022-07-18, 10:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har innte sagt nåt om att jag icke läst utredningen.
Bara att jag inte kan länka till något.

Detta är som med palmecaset....de som vill kan beställa tusen(tals) sidor.
Sedan betala kalaset....och sätta igång med att läsa.

Med "förloppet" menar jag att det var någon som körde bilen. Hans beteende borde bli analyserat nån gång.

Har du läst den fulla utredningen?
Citera
2022-07-19, 10:20
Medlem
1. De tidigare gärningsmännen som dömdes för att försökt mörda Vilks bodde ca 1 000m från ”olycksplatsen” när olyckan skedde.

2. Efter ”olyckan” har en av dem flyttat och bytt namn.

3. varken media eller polis kommenterar dessa slumpmässiga omständigheter…
Citera
2022-07-21, 17:08
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRawls
1. De tidigare gärningsmännen som dömdes för att försökt mörda Vilks bodde ca 1 000m från ”olycksplatsen” när olyckan skedde.

2. Efter ”olyckan” har en av dem flyttat och bytt namn.

3. varken media eller polis kommenterar dessa slumpmässiga omständigheter…

Och som jag skrivit innan. En grön laser kan förblinda en förare, så han kör av vägen.

Störs trafikpiloter ut vid flygning så torde en bilist kunna köra av vägen. Inga spår
Citera
2022-07-21, 17:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Och som jag skrivit innan. En grön laser kan förblinda en förare, så han kör av vägen.

Störs trafikpiloter ut vid flygning så torde en bilist kunna köra av vägen. Inga spår

Förutom att tydligen däcken trillar av också om man bländar någon med grön laser?
Citera
2022-07-21, 17:17
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Förutom att tydligen däcken trillar av också om man bländar någon med grön laser?

Får föraren panik så kan det nog hända däcken tar stryk. För mycket som inte är utrett tycker jag.
Citera
2022-07-21, 17:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Får föraren panik så kan det nog hända däcken tar stryk. För mycket som inte är utrett tycker jag.

Borde inte däcket lossna efter sladdspåren istället för precis innan i sådant fall?
Citera
2022-07-21, 17:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Borde inte däcket lossna efter sladdspåren istället för precis innan i sådant fall?

Säg bromsskivan fått tvärstopp. Då, kommer bromsspåren innan däcksläppet.

Finns säkert andra anledningar, exvis om ABS får signal från ecu att tvärnita. Elektronikfel eller sabotage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in