2022-07-21, 17:17
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Vi klarar det. Hellre rullande planerade avbrott mellan exempelvis 07.00 till 08.00 varje morgon än slumpvis och varenda gång termometern kryper under -10 för att elåtgången blir för stor. De som inte skaffat reservplan får väl eld i baken nu? Brukar vara så, för lite och för sent.

Vi är många som sett det komma, ja, och det är väl tur det, så inte precis hela landet får panik samtidigt tänker jag. Jag håller på att tömma frysen för att slippa få så mycket förstört, har lösning för matlagning, hygien och hjälpligt värme fixat redan. Men sen vet vi inte, precis som du skriver, hur många eller långa avbrott det kan bli. Vi ska nog inte måla fan på väggen i onödan, det behöver inte bli värre än att vi kan hantera det. Svenskarna klarade elransoneringen på 70-talet och vi får väl höra med den generationen hur de gjorde om fantasin tryter. Folk överlevde ju innan elen uppfanns också 😉

Hur såg det ut på 70 talet menar du? Stängde de av ström för hushållen? Under hur lång tid varje dag? Eller rörde det sig om dagar eller veckor? Konstigt att jag inte hört om detta.
Citera
2022-07-21, 17:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
alkylatbensinen går det ingen nöd på vanlig handelsbensin duger fint måste bara förvaras på ett korrekt sätt och roteras med några års mellanrum.

Finns tillsatser man kan hälla i. Briggs & Stratton säljer sådant till sina motorer. Ett slags konserveringsmedel man häller i "krackad" bensin så den håller sig längre.

https://www.amazon.com/Briggs-Stratton-Treatment-100119WEB-100119A/dp/B00D6F318E
Citera
2022-07-21, 17:20
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
"En normalvinter uppgår eltillskottet 9 200 MWh/timme till södra Sverige (elprisområde SE3 och SE4) – från Norrland, Norge, Danmark och kontinenten.

Eftersom den maximala överföringskapaciteten från Norrland är 6 500 MWh/timme hämtas en tredjedel av eltillskottet från utlandet – främst Danmark och Norge."

En intressant uppgift som inte nämns i artikeln: Barsebäck 1 & 2, Oskarshamn 1 & 2 samt Ringhals 1 & 2 har stängts i förtid (och helt i onödan). Där försvann nästan 4100 MW planerbar el. Man har med vett (?) och vilje slagit sönder ett i det närmaste perfekt system för elförsörjning. Och man har förkunnat att varningarna om rolling blackouts som i u-länder bara var skräckpropaganda. "Vi klarar det med ett smart elnät." Smart som en miljöpartist då?

SE3 är ju för fan upp till mitten av Sverige. Det är fan inte södra. SE4 är södra. Berörs SE3 också enligt sydsvenska?
Citera
2022-07-21, 17:21
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns tillsatser man kan hälla i. Briggs & Stratton säljer sådant till sina motorer. Ett slags konserveringsmedel man häller i "krackad" bensin så den håller sig längre.

https://www.amazon.com/Briggs-Stratton-Treatment-100119WEB-100119A/dp/B00D6F318E
Vad ska ni med det till? Gasolkök? Generator?
Citera
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad gör vi åt detta då? Hur länge ska vi behöva tåla sånt här med våra skatter? När är det nog? När stoppar vi förfallet en gång för alla?
Vad vi kan göra åt det? Tacka miljöpartiet för detta elände
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Hur såg det ut på 70 talet menar du? Stängde de av ström för hushållen? Under hur lång tid varje dag? Eller rörde det sig om dagar eller veckor? Konstigt att jag inte hört om detta.

Nej, det var inga planerade brown-outs på 70-talet. Elavbrott förekom, men jättesällan. Typ någon kråka som flugit in i ett ställverk och orsakat kortslutning och strömavbrott. Naturliga händelser som alltid kan förekomma. Elen var förresten svinbillig, både moms- och skattefri. Kommunen ägde elverket. 4öre totalt/kWh.
Senast redigerad av kraftfoder 2022-07-21 kl. 17:24.
Citera
2022-07-21, 17:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vad ska ni med det till? Gasolkök? Generator?

Någon vill ha generator som backup för elavbrott.
Citera
2022-07-21, 17:31
Medlem
Citat:
Artikeln är låst. Kan du inte citera lite. Vart hade de tänkt att stänga av strömmen? Totalt för alla hushåll eller är det gatubelysning som i Frankrike? Vad är deras plan?
Det handlar om hela områden, inte bara gatubelysning. Artikel finns även hos Ny Teknik:
https://www.nyteknik.se/energi/planerar-for-kontrollerade-stromavbrott-kan-ske-nu-i-host-7035739
Citat:
SE3 är ju för fan upp till mitten av Sverige. Det är fan inte södra. SE4 är södra. Berörs SE3 också enligt sydsvenska?
Japp, även SE3.
Citat:
Nej, det var inga planerade brown-outs på 70-talet. Elavbrott förekom, men jättesällan. Typ någon kråka som flugit in i ett ställverk och orsakat kortslutning och strömavbrott. Naturliga händelser som alltid kan förekomma. Elen var förresten svinbillig, både moms- och skattefri. Kommunen ägde elverket. 4öre totalt/kWh.
Jag kan inte ens minnas senast det var elavbrott. Minst 25 år sedan.
Citat:
Någon vill ha generator som backup för elavbrott.
Jag klarar kyl och frys i ett par veckor. Ved för värmen. Egen brunn för vattnet.
Citera
2022-07-21, 17:34
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ja jag minns på 80 talet och 90 talet så var det rätt vanligt med tillfälliga strömavbrott i Göteborg. Jag bodde i en stuga i skogen 2007 tror jag jag det var. Tur som fan det fanns vedspis. De var snöstorm och det välte träd över ledningarna så många hushåll var utan ström i en vecka. Jag satt och framför brasan konstant och drack öl invirad i filtar. Det var över en meter snö utanför. Men det var ju olyckor som orsakade detta. Nu planerar dom ju att göra oss strömlösa. Det är något nytt. Hata MP. Hata S. Hata V.
Citera
2022-07-21, 17:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det handlar om hela områden, inte bara gatubelysning. Artikel finns även hos Ny Teknik:
https://www.nyteknik.se/energi/planerar-for-kontrollerade-stromavbrott-kan-ske-nu-i-host-7035739

Japp, även SE3.

Jag klarar kyl och frys i ett par veckor. Ved för värmen. Egen brunn för vattnet.

Var ett stort här i Göteborg, halva stan slocknade för kanske 10 år sedan. Var någon matarledning som var överbelastad, och reservledningen var urtagen ur drift för den skulle ersättas. Varade i några timmar.
Citera
2022-07-21, 17:36
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:

Japp, även SE3.

Vi får väl hoppas att det snöar då så vi får vatten. Jag har bunkrat vatten men det räcker bara kanske 2 - 3 veckor.
Citera
2022-07-21, 17:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja jag minns på 80 talet och 90 talet så var det rätt vanligt med tillfälliga strömavbrott i Göteborg. Jag bodde i en stuga i skogen 2007 tror jag jag det var. Tur som fan det fanns vedspis. De var snöstorm och det välte träd över ledningarna så många hushåll var utan ström i en vecka. Jag satt och framför brasan konstant och drack öl invirad i filtar. Det var över en meter snö utanför. Men det var ju olyckor som orsakade detta. Nu planerar dom ju att göra oss strömlösa. Det är något nytt. Hata MP. Hata S. Hata V.

Har du luftledning så är strömavbrott rätt vanliga. De flesta på landet vet det.
I stan så är de extremt sällsynta. Både luftledningar och strömavbrott.

"Brown-outs" är inte samma sak som strömavbrott, brown-outs är planerade strömavbrott för det saknas tillräckligt med ström som matas in i nätet. Vanligt förekommande i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in