2022-07-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det förtäljer inte historien, tyvärr.
Om "hennes" 14000 också ska räcka till hyra alltså.
Men mellan tummen och pekfingret kostar hyra för en "tvåa" runt 6000.
Hyreslägenheter har oftast vatten, och ibland även el inkluderat. Oavsett kostar inte el särskilt mycket för en lägenhet. Whatever..

Hon och hennes barn har då 8000kr/kvar per månad att "leva på".
Billigaste mobilabonnemanget (som jag kör på själv för jag är en snål jävla jävel), kostar 125 kr/mån.
Ingår obegränsade samtal och 4GB surf/mån. Komplettera med billigaste "bredband" som kostar 200/mån, för hemmabruk.

Då är vi fortfarande "bra" över 7500kr/mån, för alla andra kostnader den "lilla" familjen har.
Köper hon all mat till sig själv och sitt barn på pressbyrån eller?

Glömde av "busskort", vi säger 1000/månad, det kostar det INTE..
6500/mån räcker alltså inte?

Barnet äter antagligen de flesta av sina måltider "gratis" på skolan, under skolåret. Mamma behöver bara fixa "falukorv och makaroner med ketchup" som middag.. Kostar nästan nada.

-GUUD VAD JAG BLIR TRÖTT PÅ FOLK SOM GNÄLLER!

för att supporta sådant system alltså.

Du glömde bort dels alla krediter hon säkert har att betala varje månad plus allt sånt som barn ska ha. Matsäck när det är utflykter, kläder till alla säsonger, kanske idrotsssaker som skridskor eller skidor osv, leksaker.

Och det faktum att hon verkar bo i stockholm så en hyra på 6000 kr låter lågt, är säkert mycket högre.
Citera
2022-07-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det förtäljer inte historien, tyvärr.
Om "hennes" 14000 också ska räcka till hyra alltså.
Men mellan tummen och pekfingret kostar hyra för en "tvåa" runt 6000.
Hyreslägenheter har oftast vatten, och ibland även el inkluderat. Oavsett kostar inte el särskilt mycket för en lägenhet. Whatever..

Hon och hennes barn har då 8000kr/kvar per månad att "leva på".
Billigaste mobilabonnemanget (som jag kör på själv för jag är en snål jävla jävel), kostar 125 kr/mån.
Ingår obegränsade samtal och 4GB surf/mån. Komplettera med billigaste "bredband" som kostar 200/mån, för hemmabruk.

Då är vi fortfarande "bra" över 7500kr/mån, för alla andra kostnader den "lilla" familjen har.
Köper hon all mat till sig själv och sitt barn på pressbyrån eller?

Glömde av "busskort", vi säger 1000/månad, det kostar det INTE..
6500/mån räcker alltså inte?

Barnet äter antagligen de flesta av sina måltider "gratis" på skolan, under skolåret. Mamma behöver bara fixa "falukorv och makaroner med ketchup" som middag.. Kostar nästan nada.

-GUUD VAD JAG BLIR TRÖTT PÅ FOLK SOM GNÄLLER!

för att supporta sådant system alltså.

Fast jag vet inte om hon gnäller så mycket.
Hon verkar mest oroa sig över framtiden.

Citat:
-------------------
Hon är en av de ensamstående mammor som räknas till gruppen som lever under ”varaktig låg ekonomisk standard”. På ren svenska betyder det att det är riktigt tufft att få ekonomin att gå ihop – varje månad.

Enligt Statistiska centralbyrån befinner sig runt 9 procent av den totala befolkningen i samma situation. För ensamstående mammor är siffran 24 procent.

--------------------
Den tilltagande ekonomiska krisen med stigande inflation och priser på matvaror som skjuter i höjden har för många gjort en redan svår situation värre.

– Det är väldigt påfrestande att leva på marginalen och dessutom se att tendensen i samhället är att alla priser ökar. Det är en oro som växer över var gränsen går och när jag inte kommer att ha råd att sätta mat på bordet till mitt barn. Det handlar ju om att överleva, säger Maria.

---------------------
För henne har detta inneburit ett ännu större fokus på att jämföra priser mellan butiker och jaga erbjudanden från livsmedelsbutikerna.

– Tidigare var extrapriserna räddningen, men nu känns det som att de också har blivit dyrare än tidigare.

----------------------
– Vi går inte hungriga, men jag försöker hela tiden trolla med det som finns
.
Citera
2022-07-20, 23:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Fast jag vet inte om hon gnäller så mycket.
Hon verkar mest oroa sig över framtiden.

Citat:
-------------------
Hon är en av de ensamstående mammor som räknas till gruppen som lever under ”varaktig låg ekonomisk standard”. På ren svenska betyder det att det är riktigt tufft att få ekonomin att gå ihop – varje månad.

Enligt Statistiska centralbyrån befinner sig runt 9 procent av den totala befolkningen i samma situation. För ensamstående mammor är siffran 24 procent.

--------------------
Den tilltagande ekonomiska krisen med stigande inflation och priser på matvaror som skjuter i höjden har för många gjort en redan svår situation värre.

– Det är väldigt påfrestande att leva på marginalen och dessutom se att tendensen i samhället är att alla priser ökar. Det är en oro som växer över var gränsen går och när jag inte kommer att ha råd att sätta mat på bordet till mitt barn. Det handlar ju om att överleva, säger Maria.

---------------------
För henne har detta inneburit ett ännu större fokus på att jämföra priser mellan butiker och jaga erbjudanden från livsmedelsbutikerna.

– Tidigare var extrapriserna räddningen, men nu känns det som att de också har blivit dyrare än tidigare.

----------------------
– Vi går inte hungriga, men jag försöker hela tiden trolla med det som finns
.

Okej, men vilka är inte "oroliga" i dagens läge?

Jag är rätt övertygad om att mamman vi pratar om inte har sett över sina kostnader för "fem öre", utan "slösar bort pengarna" i onödiga kostnader. OBS! Menar inte att hon är lat eller dum som "slösar bort", jag har själv gjort så. Exempelvis inte aktivt omförhandlat diverse gamla avtal etc. jag bara har låtit "löpa på" år efter år. Sådant kan hända den bäste!

Kunde vara intressant om Aftonblaskan kunde ta in en av sina "ekonomiska experter" för att se över mammans ekonomi?

-Men det får vi väl inte läsa om, för då hamnar väl det i låst betalartikel? (Som fördärvar tusentals andra stackars familjers ekonomier..)
Citera
2022-07-20, 23:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Oftast har artiklar av den här typen väldigt knapphändig information.
Det fattas för mycket för att dra några slutsatser överhuvudtaget.

Eller ja, förutom här på FB då.
Flera påstår att hon har ett mörkhyat barn(usch då!), att hon röker och hänger på McDonalds och trycker i sig skräpmat hela dagarna.

Sant. Jag drar dock inga andra växlar än att mamman har dålig ekonomi, och att en rätt enkel översyn över hennes "fasta kostnader" samt hennes inköpsställen (Pressbyrån kanske?) skulle göra så att hennes ekonomi skulle gå rätt bra väl ihop.

6500/mån för mat, hygien och kläder för mamma+"icke-blöjbarn" torde räcka väldigt väl.
Räcker till och med till en stock snus eller två..
-Samt någon hundrings sparande/mån.
Citera
2022-07-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Tydligaste slutsatsen har vi framför ögonen på oss, en kroppshydda som grodan boll.
Förmodligen för att hon äter billiga kolhydrater som pasta i olika former, potatis, ris, havregryn, knäckebröd, formfranska.

Att svänga ihop en sallad kostar skjortan numer, även om det börjar bli billigare nu när grönsakerna kommer i säsong.
För någon månad sen kostade tomater, gurka, sallad 40-50 kr/kg.
Då är det förmodligen frestande att köpa falukorv som har halva det kilopriset. Makaroner och ketchup till det.
Citera
2022-07-21, 01:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Förmodligen för att hon äter billiga kolhydrater som pasta i olika former, potatis, ris, havregryn, knäckebröd, formfranska.

Att svänga ihop en sallad kostar skjortan numer, även om det börjar bli billigare nu när grönsakerna kommer i säsong.
För någon månad sen kostade tomater, gurka, sallad 40-50 kr/kg.
Då är det förmodligen frestande att köpa falukorv som har halva det kilopriset. Makaroner och ketchup till det.

Finns konserverade utmärkta burktomater för 5kr/burken. (400g).
Nej, hennes förmodade fettma beror inte på pasta eller potatis, beror sannolikt på "energidrycker" och godis. Tyvärr ser jag liknande personer här i Göteborg som trycker i sig glass och godis med ena näven, och har en burk läsk i den andra. Antagligen beror också den dåliga ekonomin på detta. Inte sällan köper de sina laster på Pressbyrån också, som lök på laxen.. (=ännu tommare plånbok)
Citera
2022-07-21, 01:49
Medlem
Merwinnas avatar
14 000 netto är inte så illa, för en ensam mamma och en nioåring. Lite beroende på deras hyra, förstås. Men i sådana här fall brukar det alltid finnas faktorer som tidningen inte berättar om (eller som de inte tänkt på att fråga intervjupersonen). Har hon t.ex. gamla skulder som hon betalar av på? Röker hon? Dricker vin? I så fall är det självförvållat.

Nu känner jag inte Maria, men när jag tänker på dom människor jag har känt i hennes situation, så har de ofta inte själva "sett" hur mycket pengar de lägger på sig själva, och att det är därför det blir så lite över till barnen. De har alltid en ursäkt för varför de behöver köpa saker (samt cigg och vin) till sig själva, och till och med gå på krogen ibland och betala en barnvakt: de är VÄRDA det eftersom de har det så JOBBIGT, de måste ge sig själva lite UPPMUNTRAN, de kan inte KOPPLA AV utan alkoholen och tobaken, o.s.v..

Som sagt: jag hade velat ha en detaljerad redovisning för hennes utgifter under en månad, innan jag börjar tycka synd om henne.
Citera
2022-07-21, 04:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastartikel
14000 är inte alls mycket för en förälder och ett par att leva på.
Man måste ju tänka in alla konstnader som hyra, el, bredband osv. så blir det inte mycket kvar.
Så dom som kan överleva som kungar på existensminimum bör ju verkligen testa på det.

Sen handlar det ju om prioriteringar med pengarna som blir över såklart.
Arbetar hon inte skall hon inte ha pengar kvar. Det basala, hyra och mat är det som försörjningsstöd skall täcka in, söker de inte arbete skall även det dras in.

Hyra och mat för två personer är 14 000 fullgott, linser och ris är billigt.
Citera
2022-07-21, 10:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
"vad hon får av skattebetalarna" - barnbidrag är väl inräknat i nämnt belopp?

Existensminimum är väl något annat - det man får ha kvar att leva på vid skuldsanering?

Ja, man får mer per när man har skuldsanering jämfört med när man får försörjningsstöd, men det man får vid skuldsanering är existensminimum. Man får väl dessutom en månad per år då man slipper avdrag från inkomst?

Ja, barnbidrag är inräknat.
Citera
2022-07-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Man får aldrig något utöver försörjningsstödet. Har hon barnbidrag eller bostadsbidrag (bostadstillägg kan hon inte få) så blir det en del av de 14 000.

Ok, men det finns en hyresnorm som kommunen utgår från och som påverkar storleken på försörjningsstödet. Vet inte hur stort de vill att hon ska bo med barn men förmodar att kommunen räknar på en sådan bostad och hur mycket som är kvar därefter för att landa i 14 000 kronor.

Varför arbetar Maria inte? Hon är uppenbarligen arbetsför.
Citera
2022-07-21, 15:40
Medlem
Idiadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk

Varför skall hon arbeta om hon kan utnyttja systemet och parasitera på oss skattebetalare? 14 lax rakt ner in i fickan grattis, och hon lever livet. Så, som motfråga, varför skall hon arbeta? Vilka incitament har man att ''arbeta'' och slita arslet av sig om man kan få allting serverat på ett silverfat?
Jag försöker inte misskreditera din fråga, för den är fullständigt legitim, men under nuvarande system är den meningslös. Och som grädde på moset gråter hon i media att hon får för lite pengar av oss skattebetalare. Ser du, i ljuset av hur systemet är utformad, hur dum din fråga är?
Senast redigerad av Idiador 2022-07-21 kl. 15:50.
Citera
2022-07-21, 16:12
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Ok, men det finns en hyresnorm som kommunen utgår från och som påverkar storleken på försörjningsstödet. Vet inte hur stort de vill att hon ska bo med barn men förmodar att kommunen räknar på en sådan bostad och hur mycket som är kvar därefter för att landa i 14 000 kronor.

Man får pengar till exakt vad hyran kostar.

Om det inte är en för dyr hyra enligt dem, då får man ta det från de pengar man får för mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in