2022-07-21, 12:45
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag förstår.

Visst, en bild är en källa men inte en särskilt trovärdig källa om man inte vet var den kommer ifrån.

Jag är ingen expert på rysk logistik men jag misstänker att de exploderande lagren ser man inte skillnaden på nästkommande dagar eller kanske t.o.m veckor. Jag gissar att frontlagren (Dvs ammunitionen i direkt tillgång från artilleriförbanden) är tillräckliga för att upprätthålla skjutandet ett tag.

Kör jag en enkel matematik och gissar att Ryssland har 3000 eldrör som skjuter artilleri varje dag. Ska de upprätthålla sin statistik på 60000 granater per dag så innebär det i snitt 20 granater per eldrör och dag. Jag skulle misstänka att ammunitionen för varje kanon i direkt anslutning ligger på några hundra granater. Då har man ammunition för att skjuta en bra stund till. Men allt är egentligen bara spekulation. Vi vet inte exakt hur många granater som skjuts. Allting är ju bara uppskattningar.
Man kan också gissa att den varma sommaren producerar bränder lättare vilket kanske gör ett FIRMS inte är världens bästa källa gällande hur mycket artilleri som egentligen skjuts.

Jag minns i min tid i det militära under sommaren fick vi släcka en helvetes massa gräsbränder för att vi sköt med spårljusammunition.

Så ett par tusen granater per rör hitills? Byter ryzzen ut slitna eldrör eller skjuter de glatt med dem ändå?
Citera
2022-07-21, 12:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Den ryska bojkotten har varit ett totalt fiasko. Resultatet man har åstadkommit är att folket i väst har blivit fattigare.
Och tydligen har vi inte sett peaken ännu. Det kommer bli dyrare framöver. Ska bli intressant och se om folk klarar av att betala elen när vintern kommer.

Så t.o.m. Putin erkänner problemen skapade av sanktionerna men du håller inte med? Ryska regeringen, staten och presidenten har fel?
Citera
2022-07-21, 12:49
Medlem
Opaques avatar
Nordstream 1 är igång igen.

https://www.youtube.com/watch?v=MDoWzTaHwoc
Citera
2022-07-21, 12:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Den pågående diskussionen har varit att HIMARS har stoppat ryssarna, och att de nu inte kommer framåt längre, stött av FIRMS-data och att de inte tagit mark, samt visuell bekräftelse av sprängd rysk ammunition. Det jag delgav talar mot att ryssarna är stoppade. Vi ser som sagt, där ska helst vara bekräftelse genom att de tar mark också inom 4-5 dagar.
Jo, vi har flera visuella bekräftelser på ryska sprängda ammunitionslager så det går inte att gömma sig ifrån.

Att just HIMARS som enda vapensystem stoppar ryssarna blir lite fånig att diskutera. Allting har en bidragande orsak och dessa precisionsförluster Ryssland har lidit är otroligt jobbigt för dem. Hur det påverkar dem vet vi inte och kan bara spekulera i.

Ryssland är lite som en varg. De skulle aldrig någonsin visa sig svaga tills de helt plötsligt dör. Hur sårade de är har vi ingen aning om.
Citera
2022-07-21, 12:51
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Hur vet du att det är ett fiasko när t.o.m Putin själv säger att sanktionerna är svåra för Ryssland?

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så t.o.m. Putin erkänner problemen skapade av sanktionerna men du håller inte med? Ryska regeringen, staten och presidenten har fel?

Kriget fortsätter ju precis som innan.
Citera
2022-07-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Vad är problemet med att Ukraina får ett förmånligt avtal.
Ddt är såklart USA företag som står nära den nuvarande administrationen som får bra svtal, inte Ukraina...
Citera
2022-07-21, 12:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Så ett par tusen granater per rör hitills? Byter ryzzen ut slitna eldrör eller skjuter de glatt med dem ändå?
Det är också något som har diskuterats. Det finns olika uppgifter på strejkande kanoner. Tydligen har rysk produktion av eldrör försämrats avsevärt sedan 2014.

Om de använder äldre eller nyare eldrör vet vi helt enkelt inte. Med korruptionen i Ryssland så har man helt enkelt inte en jävla susning om vad som pågår där.
Citera
2022-07-21, 12:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12

Jag tror de ursprungliga artilleristerna som är kvar och inte har sagt upp sig eller skadats/dödats, gör det. Men nu sätter de in folk med 2 dagars artilleriutbildning. De skjuter nog bara på måfå ändå så det gör ingen skillnad för dem. Det är mest för att en general skall kunna rapportera in antal skjutna granater. Ju fler skjutna granater ju bättre lägesrapport till cheferna.
Citera
2022-07-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ddt är såklart USA företag som står nära den nuvarande administrationen som får bra svtal, inte Ukraina...
Då är det väl bara för Ukraina att att sluta ett avtal med någon som gör ett bättre avtal, förstår fortfarande inte problemet... det här sker ju dagligdags och är väl ingen som föredrar ett dåligt avtal framför ett bättre
Citera
2022-07-21, 12:56
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Det är också något som har diskuterats. Det finns olika uppgifter på strejkande kanoner. Tydligen har rysk produktion av eldrör försämrats avsevärt sedan 2014.

Om de använder äldre eller nyare eldrör vet vi helt enkelt inte. Med korruptionen i Ryssland så har man helt enkelt inte en jävla susning om vad som pågår där.

Sanktioner efter Krim gör det svårt för ryzzen att tillverka hållbara eldrör sägs det...

De kanske skjuter tills det blir bananer av dem ;-)
Citera
2022-07-21, 12:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kriget fortsätter ju precis som innan.
Ok, och hur fungerar det övriga samhället i Ryssland? Fortsätter det som innan också? Deras civila flygplan flyger överallt, turister åker dit de vill.

Saker kostar pengar. Visst, de kanske kan upprätthålla sitt krig men andra saker kommer att sluta fungera för dem.

Det handlar om prioriteringar. Ryssland prioriterar uppenbarligen kriget. De skulle aldrig visa sig svaga.
Men hur illa det biter på dem vet vi inte exakt. Vi vet bara att Putin säger att sanktionerna är svåra för dem. Annars skulle han inte åka till Iran och Kordkorea för att be om hjälp.
Citera
2022-07-21, 13:00
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 11862 civila förluster, 5110 döda och 6752 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/07/ukraine-civilian-casualty-update-18-july-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_863144
260 flygplan
144 helikoptrar
1577 drönare
356 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
4135 stridsvagnar och bepansrade stridsfordon
762 MLRS raketartillerifordon
3174 fältartilleri och granatkastare
4413 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/363563815956077
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
38850 Personal / Personer
1704 Pansarvagnar
3912 Bepansrade stridsfordon / APV
859 Artillerisystem
251 MLRS raketartillerifordon
113 Luftvärns system
221 Flygplan
188 Helikoptrar
710 UAV operativ-taktisk nivå
167 Kryssningsrobotar
15 Fartyg / båtar / kutter