2022-07-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ingenstans i klippet så påstås det att man dödas om man inte svär trohet till Putin.

Inte heller så fick vi någon siffra på hur många rysktalande Ukrainare som flytt Ryssland. Tvärtom så fick man reda på att det finns en färja i Estland avsedd för 1700 flyktingar, varav minst två passerat Ryssland på vägen dit och att Ryssland fortfarande tar emot många flyktingar från Mariupol.

Du borde titta på klippet själv innan du försöker beskriva det eller sluta ljuga om du nu faktiskt har sett det.

Läs mellan raderna.
Finns ingen som vågar uttala sig kritisk mot Putin, i Putin-land.

Historian upprepar sig själv.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ser ungefär lika lugnt ut idag om än inte lugnare än de senaste dagarna. Kan inte se nån skillnad alls.

https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#d:2022-07-21;@34.8,47.7,7z

På 7 dagar är det stor skillnad som sagt: https://imgur.com/a/JQ8ZbKY

(edit: ser att jag skrivit fel, det är inte 10-17 juli men de 7 senaste dagarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej jag är realist!
Den så har såklart USA redan förberett förmånligs avtal bad gäller för dom kritiska råvaror..Om mu Ukraina får rillbaka de områdena.
Vad är problemet med att Ukraina får ett förmånligt avtal, själva grunden till internationell handel är väl att man vänder sig till den som ger förmånligaste avtal. Grunden för stöld är ju att man tar det man vill ha...
Citera
2022-07-21, 12:26
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ser ungefär lika lugnt ut idag om än inte lugnare än de senaste dagarna. Kan inte se nån skillnad alls.

https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#d:2022-07-21;@34.8,47.7,7z

Ännu en lugn dag, på östfronten intet nytt.
https://i.imgur.com/SClcb3n.jpg
Citera
2022-07-21, 12:29
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius57
Ryssen verkar få smaka på ordentligt med HIMARS just nu!

https://twitter.com/ghosterbuzz1/status/1550060870474108929?t=QdrzvKwSjJHryVE2550gbA&s=19

Totalt ska de väl få 20 st? sen tillkommer väl liknande system från Europeiska länder. Vi måste köra in ännu tyngre system, det som gör att man vinner krig, inte dalta med några småvapen!
Citera
2022-07-21, 12:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Nästa 1½ månaden kommer att bli avgörande för hur kriget kommer sluta tror Arestovich. 4 nya HIMARS och 6 nya Caesars. https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1549987544577851393

Då kommer Ukraina att ha 16 HIMARS och inga har blivit förlorade hittills. 200 ukrainare är tränade på att använda dem. Undrar hur många som använder 1 HIMARS? Men man måste ju ha folk som byter av också om någon blir sjuk, skadad eller dödad. Samt så behöver de ta ledigt ibland.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1549983063383359488
Citera
2022-07-21, 12:32
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Men alla de som dött av ryska vapen då?
Förövrigt smygstartade putte sitt proxykrig redan 2014 med ryska vapen...
Så var det, Gröna omärkta Ryska specialförband som Vladimir "mytomanen" Putin bedyrade inte var Ryska specialförband. En diktator behöver inte bry sig om sanningen för han, förbjuder förgiftar, fängslar dom som säger sanningen.
Vad var det då som skedde på Krim 2014? Som en effekt av ett instabilt läge i Ukraina såg Putin en chans att påbörja återställandet av ett “Storryssland” i tsaristisk anda, ett mål som med tiden alltmer blivit den övergripande drivkraften bakom Kremls agerande. Genom att sprida en koordinerad och falsk bild av att den ryskspråkiga minoriteten i Ukraina var hotad av påstådda fascister i Kiev, skapade den ryska regimen en ursäkt för att annektera Krim.

Den fysiska erövringen gick snabbt, omvärlden blev tagen på sängen. Omärkta gröna män som rysk propaganda menade var upprörda krimbor, men som egentligen var ryska specialförband, intog de strategiska platser som behövdes.
https://www.axess.se/kommentar/glom-inte-putins-stold-av-krim/
Citera
2022-07-21, 12:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag gick in på FIRMS och gjorde screenshoten. Ska vi vara lite akademiskt petiga är en bild en källa, men det är inte en datakälla.
Jag förstår.

Visst, en bild är en källa men inte en särskilt trovärdig källa om man inte vet var den kommer ifrån.

Jag är ingen expert på rysk logistik men jag misstänker att de exploderande lagren ser man inte skillnaden på nästkommande dagar eller kanske t.o.m veckor. Jag gissar att frontlagren (Dvs ammunitionen i direkt tillgång från artilleriförbanden) är tillräckliga för att upprätthålla skjutandet ett tag.

Kör jag en enkel matematik och gissar att Ryssland har 3000 eldrör som skjuter artilleri varje dag. Ska de upprätthålla sin statistik på 60000 granater per dag så innebär det i snitt 20 granater per eldrör och dag. Jag skulle misstänka att ammunitionen för varje kanon i direkt anslutning ligger på några hundra granater. Då har man ammunition för att skjuta en bra stund till. Men allt är egentligen bara spekulation. Vi vet inte exakt hur många granater som skjuts. Allting är ju bara uppskattningar.
Man kan också gissa att den varma sommaren producerar bränder lättare vilket kanske gör ett FIRMS inte är världens bästa källa gällande hur mycket artilleri som egentligen skjuts.

Jag minns i min tid i det militära under sommaren fick vi släcka en helvetes massa gräsbränder för att vi sköt med spårljusammunition.
Citera
2022-07-21, 12:40
Medlem
okok1s avatar
Den ryska bojkotten har varit ett totalt fiasko. Resultatet man har åstadkommit är att folket i väst har blivit fattigare.

Och tydligen har vi inte sett peaken ännu. Det kommer bli dyrare framöver. Ska bli intressant och se om folk klarar av att betala elen när vintern kommer.
Citera
2022-07-21, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vilka står inför en energikris i vinter? Inte Ryssland. Att McDonalds, IKEA och Nike drar är nog bara positivt för den ryska kulturen. Varför skall ryssarna föda den glupska magen? Shit is changing - eller som den indiske premiärministern sa: ”ni i Europa tror att allt kretsar runt Ukraina, vi behöver rysk gas” när EUs ledare fördömde Indien lol.

Nä. Ryzzarna behöver inga jobb. Riktiga jobb.

De kan väl göra som under sovjettiden. Vila sig på en spade eller en sopkvast 8 timmar om dagen.

Eller vara en av alla de miljoner tjänstemän som sorterar knappar.

Det är ju bara dumt att tillåta utländska företag som tillverkar produkter som folk vill ha. Och som ger folk jobb. Jättedumt.
Citera
2022-07-21, 12:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag förstår.

Visst, en bild är en källa men inte en särskilt trovärdig källa om man inte vet var den kommer ifrån.

Jag är ingen expert på rysk logistik men jag misstänker att de exploderande lagren ser man inte skillnaden på nästkommande dagar eller kanske t.o.m veckor. Jag gissar att frontlagren (Dvs ammunitionen i direkt tillgång från artilleriförbanden) är tillräckliga för att upprätthålla skjutandet ett tag.

Kör jag en enkel matematik och gissar att Ryssland har 3000 eldrör som skjuter artilleri varje dag. Ska de upprätthålla sin statistik på 60000 granater per dag så innebär det i snitt 20 granater per eldrör och dag. Jag skulle misstänka att ammunitionen för varje kanon i direkt anslutning ligger på några hundra granater. Då har man ammunition för att skjuta en bra stund till. Men allt är egentligen bara spekulation. Vi vet inte exakt hur många granater som skjuts. Allting är ju bara uppskattningar.
Man kan också gissa att den varma sommaren producerar bränder lättare vilket kanske gör ett FIRMS inte är världens bästa källa gällande hur mycket artilleri som egentligen skjuts.

Jag minns i min tid i det militära under sommaren fick vi släcka en helvetes massa gräsbränder för att vi sköt med spårljusammunition.

Den pågående diskussionen har varit att HIMARS har stoppat ryssarna, och att de nu inte kommer framåt längre, stött av FIRMS-data och att de inte tagit mark, samt visuell bekräftelse av sprängd rysk ammunition. Det jag delgav talar mot att ryssarna är stoppade. Vi ser som sagt, där ska helst vara bekräftelse genom att de tar mark också inom 4-5 dagar.
Citera
2022-07-21, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Den ryska bojkotten har varit ett totalt fiasko. Resultatet man har åstadkommit är att folket i väst har blivit fattigare.

Och tydligen har vi inte sett peaken ännu. Det kommer bli dyrare framöver. Ska bli intressant och se om folk klarar av att betala elen när vintern kommer.
Hur vet du att det är ett fiasko när t.o.m Putin själv säger att sanktionerna är svåra för Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in