Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag gick in på FIRMS och gjorde screenshoten. Ska vi vara lite akademiskt petiga är en bild en källa, men det är inte en datakälla.
Jag förstår.
Visst, en bild är en källa men inte en särskilt trovärdig källa om man inte vet var den kommer ifrån.
Jag är ingen expert på rysk logistik men jag misstänker att de exploderande lagren ser man inte skillnaden på nästkommande dagar eller kanske t.o.m veckor. Jag gissar att frontlagren (Dvs ammunitionen i direkt tillgång från artilleriförbanden) är tillräckliga för att upprätthålla skjutandet ett tag.
Kör jag en enkel matematik och gissar att Ryssland har 3000 eldrör som skjuter artilleri varje dag. Ska de upprätthålla sin statistik på 60000 granater per dag så innebär det i snitt 20 granater per eldrör och dag. Jag skulle misstänka att ammunitionen för varje kanon i direkt anslutning ligger på några hundra granater. Då har man ammunition för att skjuta en bra stund till. Men allt är egentligen bara spekulation. Vi vet inte exakt hur många granater som skjuts. Allting är ju bara uppskattningar.
Man kan också gissa att den varma sommaren producerar bränder lättare vilket kanske gör ett FIRMS inte är världens bästa källa gällande hur mycket artilleri som egentligen skjuts.
Jag minns i min tid i det militära under sommaren fick vi släcka en helvetes massa gräsbränder för att vi sköt med spårljusammunition.