2022-07-21, 12:32
Medlem
Tappat all respekt för den fjanten. En psykolog som plötsligt blivit någon slags auktoritet på filosofi, ekonomi, utrikespolitik, militär strategi och tusen andra områden? Kriget har orsakats av rysk militär aggression och ryska imperialistiska ambitioner, inget annat. Att försöka vrida det till att handla om ett kulturkrig är bara ohederligt.
Citera
2022-07-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
degenererad som adjektiv betyder urartad/försämrad och Ryssland har under lång tid misslyckats med att utveckla sitt samhälle och ekonomi. Kanske kan sanktionerna tvinga fram en utveckling av produktion i det egna samhället, men p.g.a. korruptionen, kompetensbristen m.m. så blir det svårt.
.

Degenererad används absolut mest i betydelsen själslig, mänsklig eller kulturell urartning. Men så klart om man är liberal till tänkesättet så uppkommer ett helt annan tolkning av begreppet och då framstår Ryssland som degenererat pga sin lägre materiella utveckling. Detta är vad jag kunde utläsa av ditt efterblivna inlägg. Tror att Peterson använder begreppet i den förstnämnda tolkningen.
Citera
2022-07-21, 12:38
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Finns det överhuvudtaget någon som tycker västvärlden utvecklas i rätt riktning och är nöjd med den politik som förs?

Alla vänstertomtar tycker det. Dom tar bara del av regimens utvalda propaganda.
Citera
2022-07-21, 12:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Tappat all respekt för den fjanten. En psykolog som plötsligt blivit någon slags auktoritet på filosofi, ekonomi, utrikespolitik, militär strategi och tusen andra områden? Kriget har orsakats av rysk militär aggression och ryska imperialistiska ambitioner, inget annat. Att försöka vrida det till att handla om ett kulturkrig är bara ohederligt.

Tilläggas bör:
Ukraina o väst har varit väldigt duktiga på att reta upp Björnen i öst.
Citera
2022-07-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Och du tror inte folk känner så i "öst"? Kanske ännu mer så? Borde ju kännas ganska uppgivet och maktlöst att inte få älska den man vill eller att inte kunna protestera mot barnamördande utan att bli arresterad.

Syftade mest på kriget i Ukraina, som både Jordan och Putin tycks föredra framför fred och pridefestivaler. Men jo, till viss del kan man beskriva det så.

Jo folk i öst känner också så naturligtvis. Mer vet jag inte. Känns inte så "moraliskt" att jämföra misär.

Du får älska vem du vill i Ryssland. Mången bög finns där, du får däremot inte propagera för hbtq i media. Jag är medveten om att grupper i Ryssland använder sig av stigman för att söka upp bögar och slå sönder dom, där makten samtidigt tittar åt ett annat håll. Detta är inte bra.

I väst så försöker media styra din sexualitet, att få dig att älska någon. En gigantisk apparat försöker få dig att bli bisexuell/gay transvestit. Många lättpåverkade ungas liv har blivit försörda av denna dogm.
Är du tonåring och känner dig vilsen? vet du inte vem du är och vad du vill? Könsbyte nästa. Herregud barn på 10 år påbörjar idag resan mot könsbyte. Är det normalt? Läste om en tjej som bytte kön till kille i tonåren. Sen efter ett tag kom hon på att hon var tjej. Roligt för henne. Vara tjej och se ut som en skitful kille och aldrig kunna få barn.
.
I västvärlden får man för övrigt inte "älska" vem du vill. Det är olagligt att vara pedofil. stackars pedofiler eller hur, men det kommer ändras. finns krafter som vill luckra upp detta. 10-20 år till och det är verklighet..
Citera
2022-07-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Degenererad används absolut mest i betydelsen själslig, mänsklig eller kulturell urartning. Men så klart om man är liberal till tänkesättet så uppkommer ett helt annan tolkning av begreppet och då framstår Ryssland som degenererat pga sin lägre materiella utveckling. Detta är vad jag kunde utläsa av ditt efterblivna inlägg. Tror att Peterson använder begreppet i den förstnämnda tolkningen.
Du ska inte projicera så mycket. Om du känner dig efterbliven får du gå till habiliteringen eller öka på din kunskap.

Avseende "degenererad" så tog jag upp Putins eget beteende där han i hög ålder går från den ena kvinnan till den andra och sprider sin åldrade säd och skapar genetiska defekter till barn. Det återspeglar hans degenererade inställning. Han är oförmögen att åldras med värdighet och beter sig mer som en hallick tillsammans med sin kokainsnortande polare Medvedev. Så där har du lite mer degenerat beteende. Om du är missnöjd med degenerationen i Sverige så är det bara att flytta till Ryssland, men av någon anledning misstänker jag att du kommer att bli missnöjd med den bristande materiella utvecklingen.
Citera
2022-07-21, 12:46
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Ja, naturligtvis eftersom jag sett honom diskutera kriget i två entimmas poddar.
Jag förundras över att folk köper och kommenterar påståenden rakt av.
Det saknas ett kritiskt filter här. "Nån okänd på flashback påstog att X sa något som inte är det minsta logiskt.."

Nu gäller det inte bara kända människor. När folk skriver att min flickvän/mamma/granne är psykpat så utgår alla ifrån att det stämmer och fortsätter att ta heder och ära av människor de inte känner.

Men poängen är just att jag saknar ett kritiskt filter som borde finnas...

Jag såg båda podcasten. Och jag funderar fortfarande över vad i hela friden Peterson babblar om ? Man måste gå igenom mening för mening , och enligt min mening så tonar det fram otypiska (För Peterson) kontraster

1. Den arroganta - Peterson förlöjligar folks "plötsliga" engagemang för Ukraina, fast än de knappt kunde placera Ukraina på en karta innan.

2. Den ödesmättade - Om folk fortsätter med det, så kommer allting braka ihop i väst.

3. Den begriplige - Hyllar den kristna kyrkans framgångar i Ryssland ( som om det hade med något att göra)

Det finns alltså all anledning att syna Petersons kort ordentligt. Vad är det han vill säga ? Och varför försöker han lägga alla sina kort i potten för en totalitär regim ?

Det finns oändligt mycket mer att analysera så här är en variant : https://www.youtube.com/watch?v=8_AAR0T5ADc
Citera
2022-07-21, 12:51
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Likud?
Sannolikt så, eller javisst!
Citera
2022-07-21, 12:52
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Du tycker Ryssland är en förebild? Flytta dit då och se din privatekonomi krascha och bli övervakad dygnet runt.
Nejdu, din lilla fitta!
Citera
2022-07-21, 12:53
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag såg båda podcasten. Och jag funderar fortfarande över vad i hela friden Peterson babblar om ? Man måste gå igenom mening för mening , och enligt min mening så tonar det fram otypiska (För Peterson) kontraster

1. Den arroganta - Peterson förlöjligar folks "plötsliga" engagemang för Ukraina, fast än de knappt kunde placera Ukraina på en karta innan.

2. Den ödesmättade - Om folk fortsätter med det, så kommer allting braka ihop i väst.

3. Den begriplige - Hyllar den kristna kyrkans framgångar i Ryssland ( som om det hade med något att göra)

Det finns alltså all anledning att syna Petersons kort ordentligt. Vad är det han vill säga ? Och varför försöker han lägga alla sina kort i potten för en totalitär regim ?

Det finns oändligt mycket mer att analysera så här är en variant : https://www.youtube.com/watch?v=8_AAR0T5ADc
I den första podden jag såg var han kritisk mot ryska kyrkan, som jag uppfattade det, för deras inställning till kriget.

Men om du sett dessa båda poddar måste du i alla fall hålla med om att rubriken i denna tråd är ett gigantiskt felcitat.
Det finns ingen koppling mellan Ryssland syn på väst och insatsen i Ukraina.

Han offrar inte sin kred för en totalitär regim. Han vädjar till oss att vara försiktiga så konflikten inte trappas upp.

Jag delar nog synen att folk egentligen skiter i Ukraina. Varför tror du att det är just finnar som spammar forumet med anti-sovjet trådar? Naturligtvis handlar inte detta om Ukraina.

Jag kan se skäl till insatsen från Ryssland. Det kunde förövrigt Biden också som varnade Ryssland som i princip var tvugna att gå in.
Samtidigt har jag samlat in pengar till Ukrainska flyktingar och även träffat några.
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-07-21 kl. 12:59.
Citera
2022-07-21, 12:57
Medlem
Drozds avatar
Varifrån har Fria Tider fått citaten?
Citera
2022-07-21, 12:59
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Massor av människor i Sverige o väst upprepar mantrat att: Vi har aldrig haft det bättre.

På frågan vad som är det största hotet mot samhället svarar de:
1:a klimathotet
2:a klimathotet
3:e tilltagande nazism o högerextremism.
Så säger pöbeln utan att förstå att vi har framtiden bakom oss och att vi nu lever på övertid med helikopterpengar. Noll framförhållning och ingen förståelse för vad västs degenerering kommer att leda till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in