Citat:
Ursprungligen postat av
YerBlues
Han ( Edgerxx) är inte vettig .Han uppfattas som en uppblåst jävel ( tänk dig en padda med uppblåst bröstballong, och slips). Han skriver textväggar som ingen annan gör, man får scrolla massvis för att nå slutet. Ju mer text , desto mindre innehåll, gäller verkligen honom .,,,,och
hans repliker till mig var verkligen INTE klockrena ( dom var kass)men ,Det riktigt dåliga/otäcka med honom är att han förordar dödande av ukrainska kvinnor o barn , genom att vilja fortsätta detta hemska krig !SLUTA KRIGA !!,,åk hem
Jag förordar inte dödande av någon och ge fan i att tillskriva mig uppfattningar jag inte har. Däremot förväntar mig att de jag diskuterar med är på det mest grundläggande sättet bevandrade med basala koncept inom statsvetenskap och internationella relationer. Det ska inte vara min uppgift att behöva förklara "realism" för dig. Det är förväntat att när jag skriver att min position faller inom den skolan att du också skall förstå. I synnerhet eftersom det är Wikipedia kunskaper.
Om du ogillar det jag skriver - läs inte det jag skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taggad
Ujuju sånt trams! Din (Qanon?)extremisiska, konspiratoriska värdsbild där du kastar dig i famnen på det Ryska mördarpacket (agera knähund åt amerikanska intressen) för att dom delar din odemokratiska/facistoida syn på "väst" står mig fullständigt främmande. Det fascistiska Rysslands utopi är vad som förleder din mentala flykt från väst. Föv hänvisar jag till min profiltext.
Jag tror inte på Qanon och jag är inte särskilt konspiratorisk. Det övriga är för mig underligt. Du sammanför "odemokratisk" med "fascism". Vad jag vet är marxismen "odemokratisk" eftersom de förespråkar "proletariatets diktatur". Är marxismen liktydigt med fascism? Platon i verket Politeia förespråkade att staten skulle styras av krigarfilosofer. Är Platon fascist? Thomas Hobbes vände sig mot vad som närmast kan beskrivas som (val)demokrati. Var Hobbes också fascist? Var Ludvig XIV fascist? Du kanske anser att hela det västerländska greko-romerska kulturarvet är fascistiskt?
Citat:
Ursprungligen postat av
kalleochchokladfabriken
USA är det enda land i världen som kan klassificeras som en sk supermakt. Både ekonomiskt och militärt. Det finns inget annat land i världen som kan bedriva operationer i den skala som USA har bedrivit på främmande kontinenter. En stormakt/supermakt definieras inte huruvida operationerna har varit lyckade, snarare huruvida man som nation har kapaciteten att påverka skeenden och händelser runt om i världen, baserat på sin militära, ekonomiska och politiska slagkraft.
Mearsheimers teori om realism har blivit en populär förklaringsmodell gällande Rysslands attack, men den handlar egentligen inte om någon typ utav riktig realism, snarare att man välvilligt accepterar den ena parterns talespunkter, oavsett om den är sann eller inte.
Händelserna kring geopolitiken i vårat närområde och Ukraina symboliserar detta ganska väl. Ryssland har sagt väldigt tydligt att den här konflikten grundar sig i Natos expansion österut. I vintras deklarerade man att de inte kommer acceptera ett svenskt och finskt Nato-medlemskap. Ett par månader går, krig bryter ut i Ukraina och Sverige och Finland inleder en process om Nato-anslutning. Men nu har Ryssland tvärvänt och säger att det inte är något problem. Var inte den röda linjen att förhindra Natoexpansion i Rysslands närområde, speciellt gällande Finland med tanke på deras långa landgräns mot Ryssland?
Det handlar inte om Nato. Ryssland försöker återta områden de känner sig ha förlorat/riskerar att förlora efter Sovjets sammanbrott. Med ett självständigt Ukraina så kommer Ryssland aldrig att återfå den ekonomiska, politiska och militära makt som man satt på under Sovjettiden. Om det var Nato som var problemet så hade de inte tagit så lättvindigt på speciellt Finlands kommande anslutning.
Så här skrev du;
Citat:
Det du skriver gällande stormakter hade varit applicerbart om det hade handlat om Sovjet, och hur de mer eller mindre kunde kväsa uppror i Tjeckoslovakien och Ungern med militär och kravallpolis. Det försökte sig Ryssland på de första dagarna efter den 24/02. Vi alla vet ju hur det slutade. Ryssland är inte Sovjet, något de har bevisat för sig själva och för omvärlden sen den 24/02. Det är ingen stormakt vi har att göra med, lika lite som Nordkorea är en stormakt bara för att de har kärnvapen.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Du använde ordet stormakt och inte supermakt. Det är inte samma sak men är delvis konvergent. Du motiverade detta genom att hävda att Ryssland förlorade/förlorar i Ukraina. Jag anser inte att förlorade krig nödvändigtvis leder till förlorad status. Det var därför jag gav exempel på krig som USA förlorat. Trots att USA förlorat är det fortfarande en stormakt eller kanske mer korrekt beskrivet en supermakt. Ryssland är inte en supermakt men en stormakt. Vad som är en makt, stormakt, supermakt och hegemon är naturligtvis uppe för ständig diskussion. Som du sedan förtydligar så definierar du en stormakt på samma sätt som Webster; "an international governing body able to enforce its will upon the most powerful states" vilket jag också gör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_power
https://en.wikipedia.org/wiki/Superpower
Sammantaget - vi pratade om varandra vilket tyvärr är vanligt förekommande i tråden i brist på precision från användarna (inklusive mig själv).
Realism är inte Mearsheimers teori eller om så vill skola. Teorin härstammar från Machiavellis bok fursten som i sin tur är inspirerad av Thucydides om jag inte missminner mig. Mearsheimer brukar falla i den skola som kallas för neorealism. Hur som helst är Mearsheimer en av de största namnen inom internationella relationer. Det finns flera skolor naturligtvis. Orsaken till varför Mearsheimer anses vara kontroversiell är inte för att han är realist. Många är det. Han är kontroversiell på grund av att han anser att USA bör ha en annan mer diplomatisk policy i frågan om Ukraina. Nu använder sig Mearsheimer av realistiska argument för sin sak men det finns många realister som har en annan uppfattning än Mearsheimer i Ukrainafrågan - antagligen de flesta.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalleochchokladfabriken
Som sagt, det kan tolkas på annat sätt- som att det är nån konspiration utav judar som styr Ukraina/västvärlden. Det påstår ju en del utav de som stödjer Ryssland i deras krig. Ett tips i all välmening. Förövrigt så tror jag att det bara har motsatt effekt att hålla på och skriva oneliners om ”ryZZar” och ”Puttler”. Ni framställer er bara som pubertala och ger vatten på sin åt ryssapologeternas propaganda. Kan vi inte försöka hålla lite högre nivå än så?
Nivån är tyvärr låg i tråden men speglar hur det här kriget gestaltas i media och i synnerhet från kvällspressen. Den här tråden skulle tjäna på mer objektiv (i den mån det går) analys än en opinionsbildning. Här om dagen tröttnade CIA-chefen på oseriösa rykten så som att Putin är dödssjuk. Från Yahoo;
Citat:
Vladimir Putin is “entirely too healthy,” CIA Director William Burns said Wednesday, throwing cold water on constant rumors that the Russian president is suffering from illness as he pursues his war on Ukraine. Burns, speaking at the Aspen Security Forum, noted that his declaration was “not a formal intelligence judgment.” Still, given his position, Burns’ comment could help dampen hopes among Putin’s adversaries that the Russian’s demise is near.
https://www.yahoo.com/news/cia-director-putin-too-healthy-233948998.html?
Det är en sak att heja på Ukraina och det är en annan sak att agera på ett sådant sätt som inte gynnar den egna positionen. Jag tror att den pro-ukrainska sidan i västvärlden bör justera sina argument. Framförallt bör NATO:s ledarskap se till så Ukraina vinner på strategisk-operationell nivå - och där med pressar tillbaka Ryssland. Det görs inte med att sprida rykten om Putins älskarinna men att skicka de vapen som Ukraina efterfrågar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
Det är inte att "springa någons ärenden" att önska en allsidig debatt. Men det vill ni ju inte ha, utan spammar med inlägg fulla av stora "Z" i varje ord ni kan klippa in det i. Inläggen ni massproducerar är klinisikt sanerade från någon ansats till diskussion.
Ja, det är tragiskt. De förstör för sig själva.