Citat:
Ursprungligen postat av
OmniCarnifex
Det du kallar för stil är fortfarande bara en förhållningsregel som rör sig över tidsperioder som är längre än säsongens trender. Det du sedan blandar in är snarare smak och snille. Sportigt/ledigt dammode är stiligt och smakfullt när det utförs rätt. I skrivande stund sitter jag på ett torg vid Medelhavet och unga tjejer med kombinationen kjol/klänning/dressade shorts och tennisskor passerar titt som tätt. F.ö. så finns det plaggtyper för flera ändamål och bara för att en klänning har lite glans i tyget så betyder det inte att klänningen ska bäras uppklätt.
Min kvalificerade gissning är att i de flesta fall som killar och gubbar uttalar sig negativt om damklädsel så har de inte en aning om vad fan de snackar om. Därför sätter man upp dumma och stolpiga förhållningsregler som inte riktigt ger mening hela vägen.
Säger man att ”sneakers” och klänning eller kjol inte kan bäras ihop så har man ingenting att göra i ett sammanhang där mode (läs klädsel) diskuteras. Det är en alldeles för ihålig ståndpunkt med för många undantag.
Jag pratar om att
ha stil. Inte att ha
en stil. Smak behöver man, men det handlar även om hur man bär kläderna, hur man poserar utifrån de kläder man har och vilka kläder man väljer utifrån hurdan man är kroppsligt. Som du säger, när det utförs rätt.
Glans i tyget är helt ovidkommande, nu svävar dina tankar iväg och försöker tro att jag bryr mig om material.
Sen gnäller du över att andra inte gillar vissa saker. Men många, inte alla, ser det ur en rent estetisk synpunkt, inte nått flyktigt mode som du verkar vara inne i. Jag förstår förstås att de följer någon sorts trend/mode. Men det betyder inte att det är estetiskt tilltalande, lika lite som trasiga jeans vid knäna är snyggt. Problemet blir när man tror att mode/trend och estetik är samma sak. Det är det inte. Kan vara, men är sällan. Däremot kan de flesta med stil, bära fula moden på ett bra sätt, men det betyder inte att alla, eller ens majoriteten kan det.