2022-07-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Obeskrivligt märkligt.

Det blir väl 30 ggr innan tacosen på fredag.

Jag kan inte förstå varför Ryssland biter sig fast vid Chornobaivka. Det påminner om Ormön, kostar för mycket och jag kan inte tänka mig att dom kan ha helikoptrar kvar där.
Citera
2022-07-20, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Orsaken till att den ryska framryckningen sker "stötvis" längs fronten i Donbass (och ibland stannar upp) är att Ukrainas reträtt sker i etapper efter hur deras försvarslinjer är dragna. Ryssen når en ukrainsk försvarslinje, sen tar det dagar/veckor att slå sönder de ukrainska ställningarna, därefter gör ryssen en snabb framryckning och vinner terräng till nästa försvarslinje. Repeat.

Av den anledningen kan AFU göra vissa framsteg på frontavsnitt som inte är prioriterade av ryssen.

Men varför går det så oerhört långsamt?

De (ryzzarna) springer som yra höns i ett sirapsbad.

Måste de vänta på Ukrainarna?

Det låter ju som om ryzzfittorna ställt upp en clownarmé mot riktiga soldater som har ”varit runt lite”.
Citera
2022-07-20, 23:17
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Allt enligt den stora planen. Bäst är det så klart om så många ryssar dör innan de sätter in den riktiga kraften, det fattar alla strateger.
Citera
2022-07-20, 23:19
Medlem
Drozds avatar
Citat:

De (ryzzarna) springer som yra höns i ett sirapsbad.

Måste de vänta på Ukrainarna?

Det låter ju som om ryzzfittorna ställt upp en clownarmé mot riktiga soldater som har ”varit runt lite”.

Det går långsamt eftersom NATO försett AFU med kapabla vapensystem (HIMARS, M777 mm) som sinkar ryssens framryckning.
Citera
2022-07-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det lär vara extremt överdrivet. Så här tror jag att det är.

Alla som flyr kommer genom filtreringsläger. Inget konstigt med det. Där får du de "stora talen", där är säkert en miljon som flytt genom ryska korridorer.

Ibland hittar de en krigsförbrytare från 2014-2016. Låt oss säga att de blir skjutna. Där har vi "avrättas"-delen. De är inte 100 personer. (obs: min spekulation).

Men du får det att låta som att miljoner ukrainare sitter och huttrar nu i Sibirien. Tror du på det?. Säkerligen har de skickat flyktingar dit. Vi har också haft flyktingar i Norrland, fast de hellre bott i Stockholm. Inget konstigt med det heller.

Jag tror inte där är många gruvor, gasfält och åkrar som är bemannade än. Men så småningom kommer det att hända. Jag är säker på att ukrainare som tidigare bott där kommer att kunna vara där.

Inget jag är någon jättefan av. Men det gör inte Putin till Hitler.

Vinnaren skriver historien. Får Putin behålla markerna kommer vi aldrig få veta, tas området tillbaka är det bara att börja gräva upp och kolla om folk dött av "covid" eller kula i nacken.
Citera
2022-07-20, 23:22
Bannlyst
Citat:
Det går långsamt eftersom NATO försett AFU med kapabla vapensystem (HIMARS, M777 mm) som sinkar ryssens framryckning.

What?

Men enligt tidigare inlägg av ryzz-runkarna i tråden så har ryssen inte enbart slagit ut alla Himars - några har gått tillbaka till Moskva för ”re-engineering”.

Hur fan hänger det ihop egentligen?
Citera
2022-07-20, 23:25
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ryssen knaprar på.

Som en 80-årig gammal kärring utan tänder i både över- och underkäke.

Om en tandlös gammal kärring knaprar territorium av Ukraina - vad säger det då om AFU som tränats och utrustats av NATO?
Citera
2022-07-20, 23:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Hittade en intressant karta som beskriver utfallet i den folkomröstning som ägde rum i Sovjetunionen 1991 gällande om man skulle bevara Sovjet eller inte. Om jag tolkat den rätt så ville 70,2 % av ukrainarna bevara unionen. Nästan alla stater ville bevara det så konstigt att man upplöste den ändå.
Tänk så mycket som ändras på bara 30 år.
https://imgur.com/a/oh1Mf

Ja det är intressant men jag tror den visar att ukraina (och andra f d sovjetrepubliker) inte är som vi rent demokratiskt. De tenderar att rösta på den starke. Kanske dels för att de är rädda för att bli påkomna som kritiker av majoriteten, men jag tror också de söker auktoritet. De är INTE som vi; många av oss tenderar att ha en ideologi som vi egentligen inte så lätt ändrar.

Senare, 1991 december, gjorde man en röstning om independence: https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum

där 90% röstade för ukrainskt självstyre. Så det kan svänga helt sjukt. Från 70% pro-sovjet till 10% pro-sovjet...Vad är då egentligen folkviljan?
Citera
2022-07-20, 23:28
Medlem
Drozds avatar
Citat:
What?

Men enligt tidigare inlägg av ryzz-runkarna i tråden så har ryssen inte enbart slagit ut alla Himars - några har gått tillbaka till Moskva för ”re-engineering”.

Hur fan hänger det ihop egentligen?

Ryssen har inte slagit ut alla HIMARS ännu, möjligen en pjäs eller två. Löjligt att argumentera mot halmgubbar.
Citera
2022-07-20, 23:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det kommer in flera rapporter om stora smällar i öster nu.

https://twitter.com/UAWarNews/status/1549867586606845954
Citera
2022-07-20, 23:29
Bannlyst
Citat:
Om en tandlös gammal kärring knaprar territorium av Ukraina - vad säger det då om AFU som tränats och utrustats av NATO?

Fast dom finns ju inte kvar längre.

Enligt putinkuksugarna i tråden dör det 5000 - 7000 ukrainska soldater om dagen i den ryska artilleribeskjutningen, så dom behöver vi inte bry oss om. Dom existerar inte längre.

Men jag håller med om att det är märkligt att en tandlös kärring ändå borde kunna knapra lite fortare än vad ryzzfittorna gör för tillfället.
Citera
2022-07-20, 23:29
Medlem
raskenss avatar
Putin säger dom kommer öka exporten från 30 till 50 miljoner ton spannmål.

Det vidrige fascisten och massmördaren medger utan att skämmas att han stuligt 20miljoner tom.

Den djävla äckliga plundrarråttan ska brinna i helvetet:

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1549648331244199936?t=dDgF38VZpLff75dJpIjp3A&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in