2022-07-20, 20:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Idag har Ryssland fått igång artelleri igen!

Smäller överallt! Spännande!

Hörde jag logistik problem? 😁😁

#himars, USA, biden, nazi, t-90
Tror du att logistikproblem märks av nästkommande dag?

Sedan vet du nog inte om intensiteten i artilleriet. Bara för att de skjuter så vet du inte omfattningen.
https://twitter.com/PaulJawin/status/1547164972576378880

*Artilleri.
Citera
2022-07-20, 20:35
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Eh, dollarn har försvagats enormt mot rubeln. Som sagt, vad är det för fantasivärld ni lever i? 80% av alla dollar som existerar har tryckts de senaste tre åren, och det enda redskap USA har nu är att trycka mer eller anfalla Ryssland. USA står i ett hörn och deras imperium är redan över.

"The value of the U.S. dollar is the strongest it has been in a generation, devaluing currencies around the world and unsettling the outlook for the global economy as it upends everything from the cost of a vacation abroad to the profitability of multinational companies."

https://www.nytimes.com/interactive/2022/07/16/business/strong-dollar.html
Citera
2022-07-20, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför det?

Det är väl bara Ryssland och Turkiet som har problem med sin egna valutor. Liran har ju gått åt helvete totalt.
Rubeln är ett mysterium. Det sker ju noll handel med valutan världen över så inte en jävel vet dess riktiga värde.
Jodå. Googla dollar/rubel så får du värdet. Det är bara propaganda som säger annat, ett försök att mörka vad som händer. Och det funkar ju på dig.
Citera
2022-07-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har aldrig lovat någon lista, men du kan ju göra en själv. Ring till exempel Ikea och några svenska industriföretag och fråga vad de köpt från Ryssland du kommer få en välfylld lista…

När kommer du skämmas över att visa din okunskap? Ikea kommer nog snart hitta andra leverantörer av trä och spånplattor (dvs tro inte att rusland svarar för en stor del där).
Citera
2022-07-20, 20:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ta en titt på lastkapacitet och körsträcka/tid så ser du problemet. Tror du verkligen att du kan köra ett lastfartyg på batteri särskilt långt? Kolla din egen länk får du se, Horten till Oslo körde fartyget. Ingen av dina länkar visar något som är i närheten av att kunna ersätta vad vi använder idag.

Är du miljöpartist?
Jag skriver att det är under utveckling. Har du läsproblem?

Bara för att något elektriskt anses dåligt nu så behöver det inte vara det om 10 år. Jag bytte förresten till elektrisk bil förra året. Det bästa jag någonsin gjort.
Citera
2022-07-20, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"The value of the U.S. dollar is the strongest it has been in a generation, devaluing currencies around the world and unsettling the outlook for the global economy as it upends everything from the cost of a vacation abroad to the profitability of multinational companies."

Ja, vad ska de säga? Att dollarn får stryk av rubeln? Alla vet att dollarn är knullad, man kan inte trycka så mycket pengar utan att det straffar sig.

NYT är inte direkt opartiska. En amerikansk pravda, bland många andra.
Citera
2022-07-20, 20:41
Medlem
Citat:
Jodå. Googla dollar/rubel så får du värdet. Det är bara propaganda som säger annat, ett försök att mörka vad som händer. Och det funkar ju på dig.
Och varför är den stark? Kan det ha med USA dominans vad gäller vapenproduktion att göra och att amerikanska skattebetalare nu förskottsbetalar för Ukrainas stora köpfest… Yepp! Men såklart inte bara..
Citera
Medlem
Taggads avatar
Goda nyheter. Snaran snörs åt --ytterligare.
Nya EU-sanktioner mot ryskt guld – storbank fryst
EU har antagit ett sjunde sanktionspaket mot Ryssland med anledning av kriget i Ukraina och stoppar nu import av ryskt guld samt fryser storbanken Sberbanks tillgångar. Det rapporterar TT.

Dessutom sätts ytterligare personer och organisationer upp på listan över vilka som ska vägras visum till EU och eventuellt få sina tillgångar frysta.

– Moskva måste fortsätta att betala ett högt pris för sin aggression, sa Ursula von der Leyen
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Speciellt glädjande att skurkbanken Sberbank får en välförtjänt snara runt halsen.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har aldrig påstått att Ryssland är ensamma utbvinnare av mineraler de var dock stor och pålitlig leverantör av mängder av ofta billiga råvaror till väst…
Du svarar inte på frågan jag ställer. Du har alltså inget svar. Det är ok. Vi släpper den. Det är inte första gången.
Citera
Medlem
raskenss avatar
*Dynamitharry tittar yrvaket upp efter en HIMAR slagit ner i ett ryskt ammoförråd*

-Vilken Jääääädra smäll!

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1549778174833303552?s=20&t=te1sd5taQflj7VHShbOZyA

Ryssen på filmen verkar faktist lite imponerad
Citera
2022-07-20, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Ikea kommer nog snart hitta andra leverantörer av trä och spånplattor (dvs tro inte att rusland svarar för en stor del där).
Uppenbarligen har IKEA haft stora leveransproblem på populära produkter med råvaror från just Ryssland…
Lite bättre produktion nu tror jag men också betydligt dyrare…
Citera
2022-07-20, 20:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream

Precis, jag som svensk tänkte boka en nöjesresa till USA nu i höst.

Jag tror många resenärer får tänka om. Dollarn ligger på 10.26kr. Jag tror USA hade mått bra av en lite svagare dollar om de vill gynna sin export.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in