2022-07-20, 15:31
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Mätt i dollar eller hur? Visst är det en bra försvarsmakt men stor måste man ju vara då man har 800 militärbaser runt om i världen för att hålla ording på sina kolonier och undersåtar. Ryssarna har det bättre då man inte behöver slösa pengar på imperietankar utan kan koncentrera sig på hot vid sin gräns istället, som nu i Ukraina.

USA räddar Europa tre gånger? Du räknar med Frankrike kan man anta där man betalade revolutionen (inte första gången), var det också gratis? En fjärde på väg efter att man som vanligt startat en konflikt någonstans? här i Ukraina. Du får nog rätt att USA kommer, trots att dom redan är här och aldrig lämnat eller hur, baser lite varstanns. USA kommer då Europa som vanligt ligger i ruiner och måste byggas upp igen, lite lån och lend-lease krängs.

Kommer du ihåg historiebeskrivningen? Det var många på den tiden som hyllade det "nazistiska undret", ända upp i vår riksdag och kungahuset. Det verkar ligga kvar än idag då vi nu hjälper Banderas nassar i Ukraina, drömmen om det fjärde riket i Tyskland lever samtidigt som makt centraliseras inom EU. Det går att peka finger hur mycket som helst på Putin och hans gärningar men vi bor här och borde vara mer uppmärksamma på den totalitärism som spriders sig på våra bakgårdar.

Ryssland? var det inte Stalin och Sovjet där tex. Georgien och Ukraina ingick. Ni menar att dom trots allt är brodersfolk och har blodslinje ända till Stalin? Det är så att Sovjet fick ingenting gratis utan som du skriver så var det ett lend-lease avtal som Ryssland sen enskilt fick ta bördan för då Ukraina och andra som vanligt spelade offer och inte hade råd. Ryssland spottar inte i någons hand utan betalade av skulden. Tacksamheten för att dom befriade Europa från nazismen lyser idag med sin frånvaro även då dom offrade 20-30 miljoner människor. Många idag verkar ju ledsna att nazismen förlorade kriget och verkar vilja ha revanche. USA gjorde som då via banker och annat, stöttar tills kriget i Europa bryter ut.

Du skriver att det andra världskriget bekostades av USA och menar då att varken britterna eller ryssarna betalade av sin skuld? Du menar heller inte att USA blev världsledare eftersom deras land skonades och sen kunde styra Europa i många decenium hur dom ville (kanske helt än i dag, det verkar så)? Stackars USA som förlorat så mycket trots att dom "vann" kriget som eftersläntrare.

Alla människor väljer hur man vill tänka och hur man tolkar/selekterar texter som läses. Är det slumpen som avgör hur man väljer? I sådana fall beklagar jag din otur. Och gläds åt min egna lycka.

Jag har nämligen haft turen att få läsa att 9 av 18 miljoner döda ryssar under WW2, dödades under och av Stalin. Av återstående ryssar som dog så dog den absoluta merparten i försvaret av moderlandet.

Väldigt få ryssar dog när fienden väl besegrats på ryskt territorium och ryssen gick vidare för att "befria Europa från nazismen" som du så fint väljer att uttrycka det. Undrar f.ö vad de 22.000 tillfångatagna polska miltärer (krigande mot tyskland) som ryssen ljög och sade sig frigivit (men som massmördades av ryssen under slutfasen av kriget) hade ansett om ditt uttryck om "befrielse" - om de tillåtits leva.

Ca 1-1.5 miljon i röda armen miste livet utanför ryskt territorium i östeuropa, under kriget mot nazisterna. Och då ska man komma ihåg att en majoritet av dessa inte var ryssar. Utan soldater från Belarus, Ukraina och övriga östeuropa. Sätt detta mot ditt påstående att man "offrade 20-30 miljoner människor" för att "befria Europa från nazismen".

I det stora hela märks väldigt tydligt hur du vinklar dina tankar och åsikter till nackdel för den ledstjärna världen haft för individuell frihet, trygghet, demokrati, humanism och broderskap. Är det en tillfällighet att det bara är väst som förenats för att broderligt försvara varandra (Nato)?

Hur länge kan man ha otur egentligen?

USA förlorade vidare 300.000 man i ett krig man inte inlett, inte bett om, inte behövde bry sig om och egentligen inte hade råd att ta del i. USAs bidrag var avgörande för världsfreden och hindrandet av en hemsk utveckling i vår värld. Och man fortsätter att försöka bidra till skydd, fred och utveckling i en värld av lögnaktiga auktoritära idioter utan respekt för människoliv eller egendom. Som tur är så är de inte ensamma längre och det är glädjande att se att så många länder i väst ställer upp med vapen och finanser till Ukraina. Även om det innebär risker för EU så motsätter man sig rejält Putin och det senaste ryska hotet mot omvärlden. Och det är naturligtvis bra. Men önskar att vi gjorde mer.

Hatet mot ryssen är omfattande i östeuropa (gissa hur det kommer att bli i Ukraina framöver) samtidigt som kärleken till USA och väst är stor.

Gissa varför.

SLAVA UKRAINI!
Citera
2022-07-20, 15:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att inte SVT anordnar en gala för att samla in pengar till Ukraina? Jag har tänkt på det först efter ditt inlägg.

Man kunde ju dra dit dom bästa artisterna och tävla i vem som ger mest. Till och med ABBA i 70-årsåldern skulle mötas med jubel.

Jag har inte hört om någon sådan gala.
Jag är faktiskt också förvånad. Ärligt talat. Jag hade verkligen väntat mig en.
Citera
2022-07-20, 15:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det går att ta reda på var pengarna går.

I Sverige med alla 90-insamlingarna så ska organisationen kunna redovisa var varenda krona går.

Kan det bara vara att du inte har vetat om detta eller inte orkat begära ut redovisningen?
Jo, absolut, men det förmodligen skit samma för de flesta eftersom man bidrar för att det känns bra. Jag har själv aldrig donerat pengar till någonting, i alla fall ingenting aktuellt/akut.
Citera
2022-07-20, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du läste uppenbarligen inte vad Lavror sade,...

Vad sa han?

Jag har inte hört honom nämna dom där 3D-skrivarna som kommer att rädda ryzzarna undan sanktionerna.

Har du mer information om dem?
Citera
2022-07-20, 15:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nä. Korruptionen är konstant hög. Bara det faktum att USA kör deras utrikespolitik visar ju hur korrupt det är.
Nu kommer jag med en statistik som visar att det blivit bättre i landet.
https://tradingeconomics.com/ukraine/corruption-index

Var har du ditt bevis?

Vad säger du om Estlands utveckling sedan de lyckades fly undan Ryssland?
https://tradingeconomics.com/estonia/corruption-index

Varför skulle inte Ukraina kunna ha samma utveckling?
Citera
2022-07-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Håller med. Det enda exemplet jag kommer på där två demokratier legat i krig är Finland och Storbritannien under fortsättningskriget och det var nog något som Stalin krävde.
Indien och Pakistan har utkämpat flera krig, och åtminstone Indien brukar räknas som en demokrati.
Citera
2022-07-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag är faktiskt också förvånad. Ärligt talat. Jag hade verkligen väntat mig en.

SVT kanske vill vara "neutrala" och inte reta upp ryska UD?

Ryska UD har ju börjat angripa tidningar och journalister i Sverige, Scweiz och jag tror också Österrike.

Karikatyrer på Putin uppfattas om att rita Mohammed, verkar det som.
Citera
2022-07-20, 15:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jo, absolut, men det förmodligen skit samma för de flesta eftersom man bidrar för att det känns bra. Jag har själv aldrig donerat pengar till någonting, i alla fall ingenting aktuellt/akut.
Jo, fast du var det som ifrågasatte hela skiten och sa att man inte vet var pengarna går.

Det gör man uppenbarligen.

Vet du att kronan hamnar på ett bra ställe så kanske du hade varit mer villig att skänka pengar eller skiter du i alla andra kanske?
Citera
2022-07-20, 15:36
Medlem
Citat:
Har du sett en insamlingsgala på TV någon gång? Om inte: låt bli. Det är samma visa där — "tack för ditt bidrag. Tillsammans gör vi Hedemora bättre." Typ. Och är spenderbyxorna lite extra rymliga kan man köpa sig ett personligt tack-meddelande med valfri kändis. "Hej, det här är John Norum från Europe. Jag vill bara tacka..." Det är vad du får för stålarna. Vart slantarna går mer exakt är det ingen som kräver att få redovisat. Det är inte det man vill veta. Det är inte därför man är med och betalar.
Bra liknelse, även om Zelensky är mer pushy än många tv-värdar.
Citera
2022-07-20, 15:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Håller med. Det enda exemplet jag kommer på där två demokratier legat i krig är Finland och Storbritannien under fortsättningskriget och det var nog något som Stalin krävde.

Då kanske det inte var krigshandlingar mellan dem utan bara en "krigsförklaring"?

Motsatsen mot Ryssland som bedriver det totala kriget utan krigsförklaring.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu kommer jag med en statistik som visar att det blivit bättre i landet.
https://tradingeconomics.com/ukraine/corruption-index

Var har du ditt bevis?

Vad säger du om Estlands utveckling sedan de lyckades fly undan Ryssland?
https://tradingeconomics.com/estonia/corruption-index

Varför skulle inte Ukraina kunna ha samma utveckling?

haha, jo men index var 28 år 2000 och nu är det 32. Och de laggar bakom Ryssland i utveckling i samma tidsperiod, vilket säger en del. Men strikt sett så har du rätt i din utsaga och jag fel.

https://tradingeconomics.com/russia/corruption-index
Senast redigerad av psychicsailor 2022-07-20 kl. 15:53.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fyra nya HIMARS från USA.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1549737713783431168

Går lite snabbare nu, än de tidigare gångerna. Har jänkarna månne steppat upp/utökat sitt utbildningsprogram ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in