2022-07-20, 04:47
Medlem
Tror det kommer bli ngt självklart i hela Europa i framtiden. Tror också det kan bli så att hushållsströmmen stängs av områdesvis i x antal timmar/dygn för att spara på el. DET är de bra alternativen ändå!
Citera
2022-07-20, 05:18
Medlem
Minns att det gjorts i Sverige vid någon tid, kriminalitrten ökade markant.
Citera
2022-07-20, 08:39
Medlem
Det är det värt, det viktiga är att krossa folkviljan i Donbas och Krim som inte vill vara del av skitlandet Ukraina. Sänkt levnadsstandard i väst är ett litet pris att betala.

Tycker du annorlunda är du ett rysstroll, rasist, nazist, homofob, transfob osv.

Det säger aftonbladet.
Citera
2022-07-20, 08:44
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Minns att det gjorts i Sverige vid någon tid, kriminalitrten ökade markant.
Jag som har varit med i +60 år kan informera om att gatubelysningen var rejälare förr i tiden.

Redan efter det i Sverige ekonomiskt bistra 90-talet började kommunerna dra ner på gatubelysningarna. Vanligt att "varannan" släcktes. Ett annat modus operandi var att pressa nedsläckning och upptändning tidsmässigt med timers, så att det ofta var kolsvart i gryning och skymning på vägarna.

Att kriminaliteten ökat på senare tid har snarare att göra med växthuseffekten, dvs att värmen gjort att genomsnitts-"svenskens" kompetens inom skidåkning försämrats kraftigt.

Men nog blir det mörkt och bistert till vintern, både på kontinenten och i Sverige. Faktiskt så tänker jag skaffa ett stormkök nu, även om jag inte är nån prepper. Kan vara bra att kunna brassa lite käk på terrassen när det blir "rolling blackouts".
Citera
2022-07-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Återkom när din dotter blivit våldtagen, du har blivit rånad i en mörk gränd eller fått din butik plundrad. Jag fick lära mig av en polis en gång att tjuvar och våldsverkare m.m. hatar belysning och det var ett klokt råd.

Poliser har ingen forskarutbildning. De vet ingenting och det är därför de blir poliser.

Nu kommer jag inte ihåg vilken norrländsk by/stad som fick sin gatubelysning släckt på grund av något avtalsstrul med det lokala elnätsbolaget. Men iallafall så släcktes all gatubelysning under månader och brottsligheten sjönk faktiskt.
Även tjuvar måste se vad de gör och tänder man en ficklampa när allt annat är mörkt så drar det blickar till sig.
Citera
2022-07-20, 10:08
Medlem
Fast Europa har väl energi överskott på Natten ?
Så det känns mer som en symbol politik att släckar gatulampor .
Är det här en åtgärd för att förvarna om vad som kommer framöver dvs nersläckta elnät i bästa nordkorea stil
Citera
2022-07-20, 10:13
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodboken
Nej, belysning är bara upplevd säkerhet. Finns inga säkra belägg för att det skulle öka säkerheten. Tvärtom så får förövare lättare att navigera och fly efter brottet. Vad gäller trafik så finns det undersökningar som gjorts för ca 10 år sedan som bevisade att många bilförare tenderar att höja hastigheten när vägbelysning finns. Den höjs mer än vad belysningen lyser upp.

Så bra beslut av fransmännen. Vi har en lyktstolpesjuka i Sverige.

Nja, det finns många studier som visar att förbättrad belysning leder till minskad brottslighet.
Citera
2022-07-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Nja, det finns många studier som visar att förbättrad belysning leder till minskad brottslighet.
Bra för miljön.
Bra för "motståndskraften".
Många hem borde också minska el-förbrukningen.

De flesta har inget på stan som är värt att råna någon för.
Citera
2022-07-20, 11:43
Medlem
Harams avatar
Vardagsnätter borde man kunna släcka ner varannan lampa. Jag och min sambo träffar aldrig på folk när vi går våran kvällspromenad runt klockan 21. Det gäller gångbanor...

Vägar är en annan sak. Korsningar och övergångsställen måste vara upplysta (gärna bättre än det är nu). Genom villakvarter där många husägare sätter upp så mycket fasadbelysning så kan man nog släcka ner mera gatlyktor.

När jag ser mängden fasadbelysning så blir jag övertygad om att elen måste vara för billig!
Citera
2022-07-20, 12:40
Medlem
Det pratas mycket om energikrisen bland politiker och i media - hur vi ska kunna producera tillräckligt med fossilfri el?

Vindkraft, vattenkraft, solenergi, kärnkraft etc etc bla bla....

Slöseriet med el nämns knappt i samnanhanget.

Jag tycker att även slöseriet med el borde diskuteras mera och framförallt åtgärdas.
Citera
2022-07-20, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Nyheten om att slå av gatubelysningen låter som en skenmanöver. (Kanske sant men bara en detalj.)

Det väsentliga är att Frankrike bygger 14 nya kärnreaktorer och köper tillbaka det privata elbolaget Electricité de France till staten så landet kan få ordning på eldistributionen.

Som vanligt handlar det om att försöka finta bort mindre länder (som Sverige) att förstöra sig själva. (Som USA ständigt gör med de europeiska länderna.)
Senast redigerad av wwr 2022-07-20 kl. 14:30.
Citera
2022-07-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Sätt dig i en personrånares kläder (för det är väl lättare att svälja än en våldtäkt) och fundera lite på vad du vill ha för förutsättningar.

Föredrar du...
1) Ett belyst offer där du själv står i mörker och är knappt synlig?
2) Ett obelyst offer som med hand av mörkerseende kan se dig stå i mörkret?

Föredrar du...
1) En belyst väg som du kan röra dig obehindrat på om du behöver förflytta dig snabbt?
2) En mörklagd väg där du inte kan springa i full fart eftersom du inte kan se vart du sätter fötterna?

Föredrar du...
1) Den falska säkerheten som belysning ger, vilket gör att folk i mindre utsträckning tänker efter vad dom har med sig ut i mörkrets timmar?
2) Mörker som gör att folk kanske inte tar med sig en massa cash och dyra prylar när dom rör sig i mörkertimmarna?

Föredrar du...
1) Att kunna se om ditt offer kan vara i en starkare ekonomisk position som kanske har något av värde att råna den på?
2) Att inte kunna se i förväg att ditt offer är en luffare som har större incitament att råna dig än du har honom/henne?

Föredrar du...
1) Att kunna se hur välbyggd ditt offer är, så du inte ger dig på någon som kan knäcka dig på mitten med bara blicken?
2) Att inte kunna se att den du skall råna precis kommit hem som vinnare från världsmästerskapen i kampsport och är redo att knåda dig till en kanelbulle?

...

Jag är rätt så säker på att statistiken visar att antalet brott MINSKAR när alla har samma förutsättningar i mörkret.
Brottslingar ÄLSKAR gatlyktor för dom gör att folk inte kan se vad som sker där ljuset inte landar.

Från BRÅ 2007 https://bra.se/download/18.cba82f713...prevention.pdf

Fem senare publicerade brittiska utvärderingar visar att förbättrad
belysning ledde till minskad brottslighet: en signifikant 29-procentig
minskning av brottsligheten i experimentområdena jämfört med i de jämförbara kontrollområdena
.
Citat ur rapporten:
Det finns två huvudteorier om varför förbättrad utomhusbelysning
kan bidra till minskad brottslighet. Enligt den första kan bättre belysning leda till ökad övervakning av potentiella gärningsmän (dels genom
att synligheten ökar, dels genom fler människor på gatorna), vilket antas
kunna verka avskräckande. I den andra teorin hävdas att man genom
att förbättra belysningen visar att det görs investeringar som innebär en
upprustning av ett område, vilket i sin tur leder till att de boende känner
större stolthet över sitt närområde. Sammanhållningen och den informella, sociala kontrollen anses därmed öka i området, vilket skulle kunna ha brottsförebyggande effekter. I den första teorin påstås att brottsligheten minskar, särskilt under dygnets mörka timmar, medan den
andra teorin hävdar minskad brottslighet under såväl dag- som nattetid.

Kan ju ha ändrats nu men inte troligt. Och nu har vi dessutom ökat på mängden kriminella element som rör sig ute i mörkret.

Liten kul grej. Hörde också om en studie där man målat ögon på väggarna i någon större studentstad, kan ha varit Oxford, och det fick som resultat att cykelstölderna minskade markant när folk kände sig som att någon tittade på dem.
_
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback